Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af miversen10
#278522
Hejsa. Jeg har besluttet mig for, at købe dette her tv. SONY Bravia KD-85XF8596
Det er dog småt med anmeldelser på nettet. Er der nogle af jer, der kender til denne model? Eller om det ville være et tosset køb. Håber den falder til 25.000 igen.
I skriver herinde at det er bagbelyst og har va-panel. Hvor de andre skærme i mindre størrelse i samme model har nogle andre og "dårligere" specs. Kan I forklare mig, hvad det gør i praktis disse to ting. BagBelysning og va-panel. Og om der i øvrigt er andet jeg burde vide inden jeg køber det ?:)
https://www.displayspecifications.com/en/model/8359119b - her er specs om skærmen

Håber i kan hjælpe mig.
Mvh Michael
Af Coolsmarti
#278523
Har ikke så meget at sige, udover at det er STORT, stod og kiggede på det i Bilka forleden, og selv i det store lokale, ser det stort ud. :-) Så det må blive i den størrelsesorden næste gang der skal skiftes ud ...

Held og lykke med købet.
Af Turbo
#278524
Bagbelyst giver en mere homogen belysning af panelet end kantbelysning gør.

VA panel har et bedre sort niveau end IPS - IPS panel har en meget bedre betragtningsvinkel end VA.
Af miversen10
#278525
Tak for svarene :-).
Jeg beklager, hvis det er dumme spørgsmål. Men hvad betyder det i praksis, at betragtningsvinklerne er dårligere på dette panel ? - Hvad betyder det når jeg ligger på sofaen og ser film og spiller FIFA:-).

Sortniveau er jeg med på :-). Altså det betyder vel, at de helt sorte billeder fremstår tydeligere ikke?
Er der andre ting jeg burde vide?
Tror i i øvrigt ikke, at tv'et falder i pris igen? Bilka har haft det på bud til 25.000. For få uger siden. Jeg ærger mig helt tosset over, at jeg ikke slog til der.
Af miversen10
#278527
Lige et ekstra spørgsmål. :-).
Jeg skal primært bruge skærmen til, at se fodbold og spille fifa på min ps4 pro. Jeg har forsøgt, at læse noget de de forskellige paneler. Men jeg forstår det ikke rigtig.
Nu er det ikke sådan at billedet kommer til at "hakke" "lagge" jeg har nemlig før set store skærme, der ikke kan følge med når man ser fodbold f.eks.. som om, at den ikke opdatere hurtigt nok.. Det ville jeg være meget ked af jo, hvis det skulle være tilfældet :-)
Af Grandahl
#278528
Er der en speciel grund til at du vælger 85”, jeg kan se der er meget tv at hente ved f.eks 75” for pengene.
Af miversen10
#278529
Jeg har en 75" nu. Jeg har altid syntes, at der har været noget fedt over de kæmpe store skærme. Jeg går derfor også gerne på kompromis med en del af kvaliteten for "oplevelsen" af den store størrelse. Jeg ved godt, at det står jeg sikkert lidt alene med herinde hos fenichmakerne :-). Jeg ved også godt, at du kan få meget mere kvalitet for pengene ved at holde mig til 75 " eller sågar gå ned i 65"..
Men ja, vi har alle vores særheder :-)
Af sokken
#278531
Prøv at skriv til flere forhandlere om de vil sælge den til 25000 kr. Det kan sagtens være at der er en butik der vil sælge den til den pris
Af miversen10
#278532
@sokken. Jeg har allerede haft ringet rundt, til alle forhandlere der har listet den på Pricerunner.. Billigste sted var et elektronik firma i Aalborg til 30.000 kr. De sagde dog alle sammen, at deres indkøbspris sagtens kunne falde pludseligt. Så ville den blive billigere. Jeg håber på, at den falder til de 25.000 kr som Bilka, havde den på bud til. Så slår jeg til:-).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#278534
Mht betragtningsvinkler, så er den identisk med den X85C du har nu. Skærmen vil være stort set den samme - bare større. De to er baseret på samme teknologi. Som nævnt via PB, så mener jeg ikke du får en væsentlig opgradering på andet end størrelsen.

Der er ingen forskel i den måde skærmen vil håndtere billedet, ud over at der måske er lidt mere lys at gøre med ved HDR-afvikling. Den har dog ikke zone-styring, så det får man ikke megen glæde af.
Af Vejling
#279530
Nå det gjorde jeg selv.
Det er et helt fantastisk tv. Så Pirates of the Caribbean på det i går og det giver altså et sug i maven, at se 85 tommer med de fantastiske farver det leverer. Den generelle kritik af sortniveau forstår jeg ikke, men jeg er heller ikke nørd. Det er et bagbelyst VA panel.
Brugeravatar
Af bbplayer
#279531
Vejling skrev:Bilka har den igen til 25K
Fik du købt en ?
Er du glad for den?
Den er så tilbage i 40k klassen, og skal de overholde købeloven, så må den ikke sættes ned indenfor 5 uger igen, så betragtes tilbuds pris som normal pris :)

Anyways tillykke med de 85" , det er sørme stort.
Af miversen10
#279532
Hej Vejling.
Jeg har også købt det! ??. Jeg havde faktisk ellers ombestemt mig, og ville købe en Samsung.Q9 75" . Men da Bilka pludselig havde den til 25k igen - kunne jeg ikke lade være med at springe til :-).
Jeg har desværre arbejdet en masse de sidste dage, så har kun fået testet den et par dage.. Men vi har jo 30 dages fortrydelsesret... I næste uge skal jeg rigtig igang med at teste.
Indtil videre er jeg meget tilfreds med skærmen.
Jeg har dog en enkelt meget dårlig ting. Når solen går ned og det bliver mørkt i min stue og den skal vise et mørkt billede - har jeg 2 kæmpe "lommelygte" agtige lys som lyser panelet op. Det er jeg noget ærgerlig over og det genere mig meget. Jeg har snakket med Sony center Lyngby. De siger, at det desværre er noget man må leve med med denne model og dette panel.
Jeg skal sende nogle billede til sony support i næste uge, så vil de se om de "ekstra voldsomme" mine lygter. Da det kan varierer fra skærm til skærm.
Jeg kunne meget godt tænke mig, at høre om det er noget du har oplevet..
Jeg kan sende nogle billede på tirsdag? Så har jeg en masse dage fri fra job:)