Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af duskern
#277633
Så fik jeg endelig købt en Apple TV 4k. Jeg fik sat den til i går og noget af det første den spurgte mig om var om jeg ville skifte til HDMI deep color eller noget i den stil. Det aner jeg ikke helt hvad er, men jeg tror jeg endte med at få det slået til. Nu virker det som om at farverne på mit TV har ændret sig lidt. Jeg kan ikke helt gennemskue om det også påvirker andet indhold, som fx hvis jeg ser Netflix igennem app'en der findes på mit TV.

Jeg prøvede at se lidt live tv igennem DR app'en, men det så faktisk ikke ret godt ud. Det virker i det hele taget som om jeg ikke har fået sat min Apple TV ordentligt op. Jeg oplevede også en del hakken i billedet på et DR program, som om at der var lidt dårligt signal eller lignende.

Jeg kan se at man kan vælge imellem en masse settings ift. opløsning, 1080p m. dolby, eller noget 4k også. Man kan også vælge hvilken opdaterings frekvens man skal bruge, som fx 60 hz. Mit TV er et LG OLED 55B6V men jeg ved simplethen ikke hvad jeg skal sætte opløsningen og opdaterings frekvensen til for at det er optimalt. Det kunne måske også være noget med en forkert indstilling her som driller lidt ift. det dårlige billede.

Selve det at komme i gang med sådan en Apple TV 4k boks gik ganske nemt for mit vedkommende, men jeg havde regnet med at det hele bare virkede som det skulle out of the box. Jeg håber jeg kan få lidt hjælp, for er ude på dybt vand her :D
Af Brixen
#277634
Det kan være tv’et, der spurgte om du ville skifte til HDMI Deep color.

Sæt Apple tv til følgende i Indstillinger > Video og lyd

Slå HDR til
Format: 4K SDR 50 Hz
HDMI-udgang: YCbCr
Krominans: 4:4:4
Match indhold: område og billedfrekvens.

Så ser du SDR normalt, men når du ser HDR indhold, skiftes automatisk.

Jeg har også oplevet hak og pixeleringer på DR tv appen de sidste par dage.

Jeg har samme tv som dig.
Af duskern
#277639
Brixen skrev:Det kan være tv’et, der spurgte om du ville skifte til HDMI Deep color.

Sæt Apple tv til følgende i Indstillinger > Video og lyd

Slå HDR til
Format: 4K SDR 50 Hz
HDMI-udgang: YCbCr
Krominans: 4:4:4
Match indhold: område og billedfrekvens.

Så ser du SDR normalt, men når du ser HDR indhold, skiftes automatisk.

Jeg har også oplevet hak og pixeleringer på DR tv appen de sidste par dage.

Jeg har samme tv som dig.
FEDT! Tusinde tak for hjælpen :) Det skal jeg lige have prøvet.

Ja det var netop tv'et som spurgte om vi ville skifte til HDMI Deep color, hvilket krævede en restart af fjernsynet. Jeg kan se at der under general settings på mit tv er en setting der hedder HDMI ultra HD deep color, hvor man på de enkelte HDMI indgange kan slå det til og fra. Det er slået til på HDMI port 2, hvilket er den jeg har sat mit Apple TV til. Er det anbefalet at bruge?

Som jeg skrev ovenfor synes jeg at billedet helt generelt så lidt mærkeligt ud på mit tv efter at have slået HDMI ultra HD deep color til, i hvert fald i Netflix app'en på mit tv, men det burde vel slet ikke være relateret hertil? Jeg brugte i sin tid en god sjat penge på at få en professionel til at kigge forbi og lave farve kalibrering for mig, noget jeg aldrig har fortrudt. Kan noget af det her med HDMI ultra HD deep color have ændret på nogle indstillinger måske?

Det kan også godt være mig der så syner efter at have siddet og været lidt skuffet over billedet på mit Apple TV køb.

"Fedt" at høre du har oplevet det samme med pixelering og hakken, men så er det da ikke mit udstyr der er noget i vejen med :) Det er ganske betryggende at høre at der er andre med et 55B6 og en Apple TV :)
#277648
Prøv at tjekke opsætningen af HDMI2, jeg vil tro at den skal sættes op på ny efter skiftet til deep color. Eller måske er HDR instillingen ikke blevet kopieret ud til alle porte. Netflix på TV og ATV burde se rimelig ens ud.
Af duskern
#277660
Det jeg er lidt bekymret for er om alt er som det skal være. Jeg har ikke så meget forstand på kalibrering, men jeg har stadig en rapport med de indstillinger der blev brugt af ham teknikeren jeg havde til at ordne det.

Jeg troede egentlig at sådan en farve kalibrering var for hele TV'et og ikke bare for enkelte HDMI porte. Er det noget jeg har misforstået?
#277663
Det er hver port for sig, men hvis du skifter til en given profil, så kan du kopiere NOGLE af indstillingerne med til en anden port (det hedder “gælder for alle input”). Den husker bare ikke alt.

Med den indstilling af ATV som Brixen anbefalede, så er tingene som udgangspunkt konfigureret rigtigt og så ville jeg starte ud i Technicolor profilen og måske lige køre den røde 2-punkt justering i Høj et par takker ned (den er lidt for rød i sin tone). Derefter er du nødt til at gå indstillingerne efter, da ikke alle justeringer fra andre inputs følger med. Det er hurtigt overstået.
Af duskern
#277668
Torben Rasmussen skrev:Det er hver port for sig, men hvis du skifter til en given profil, så kan du kopiere NOGLE af indstillingerne med til en anden port (det hedder “gælder for alle input”). Den husker bare ikke alt.

Med den indstilling af ATV som Brixen anbefalede, så er tingene som udgangspunkt konfigureret rigtigt og så ville jeg starte ud i Technicolor profilen og måske lige køre den røde 2-punkt justering i Høj et par takker ned (den er lidt for rød i sin tone). Derefter er du nødt til at gå indstillingerne efter, da ikke alle justeringer fra andre inputs følger med. Det er hurtigt overstået.
Det der HDMI ultra HD deep color, skal jeg beholde det?

Som jeg husker det, så var der forskellige profiler til om det kører dolby vision eller ej, men det kan godt være jeg husker forkert. Jeg plejer at skifte imellem day og night profiler når jeg ser TV om det så er dolby vision eller ej.

Det der forvirre mig lidt er at du nævner at der er kalibrering af hver port for sig. Hvordan hænger det så sammen ift. at se Netflix vha. app'en på selve tv'et? Det er jo ikke koblet til nogen af HDMI portene.

Jeg prøvede lige at se lidt forskelligt efter at have lavet de indstillinger som Brixen anbefalede. Det gjorde en verden til forskel, så nu ser det rent faktisk pisse godt ud i både DR app'en, samt Twitch.

So far so good :) nu skal jeg bare lige have styr på det sidste, men det begynder at ligne noget. Tak alle!
#277673
Ja, du skal lade Ultea HD deep Color være aktiveret. Det muliggør blot HDR.

Netflix deler indstillinger med apps og de skal også indstilles særskilt. Der er profiler for SDR og HDR , som ikke er de samme. De indstilles også hver for sig.
Af duskern
#277708
Torben Rasmussen skrev:Ja, du skal lade Ultea HD deep Color være aktiveret. Det muliggør blot HDR.

Netflix deler indstillinger med apps og de skal også indstilles særskilt. Der er profiler for SDR og HDR , som ikke er de samme. De indstilles også hver for sig.
Snakker vi her om indstillingerne for Apple TV, eller selve fjernsynet?
Af duskern
#277725
Det lyder godt nok helt vildt med alle de profiler. Som udgangspunkt må man vel gå ud fra at der ikke er ændret på noget af at jeg har koblet en Apple TV 4k til, ikke? Jeg skal gerne gå ind og indstille på profilerne, men jeg skal lige have et overblik over hvad jeg skal ændre og hvor jeg finder det. Lige pt har jeg fuldstændig mistet overblikket :D
Af Brixen
#277727
duskern skrev:Det lyder godt nok helt vildt med alle de profiler. Som udgangspunkt må man vel gå ud fra at der ikke er ændret på noget af at jeg har koblet en Apple TV 4k til, ikke? Jeg skal gerne gå ind og indstille på profilerne, men jeg skal lige have et overblik over hvad jeg skal ændre og hvor jeg finder det. Lige pt har jeg fuldstændig mistet overblikket :D
Der bliver ikke ændret i de profiler, du hele tiden har haft, og som du har fået kalibreret. Men der er kommet nye profiler til, hvis du ikke har set indhold med HDR eller Dolby Vision før.
Du kan kun se de profiler, når der vises HDR eller DV.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7