Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#276373
Hej. Jeg har et 5.1.2 setup med Canton gulvhøjttalere/center, en subwoofer og så 4 små Focal Dome-højttalere til surround-delen (loft- og bag-højttalere). Jeg synes bare jeg savner lidt tyngde og dybde i surround-delen.

Mit spørgsmål er derfor, vil det give noget, at skifte de to surround/baghøjttalere ud til fx Q Acoustics 3020 - som har en frekvensgang fra omkring 64hz og op, hvor mine Focal Dome starter ved 80hz og er noget mindre. Har bagkanalerne overhovedet noget bas-materiale i sig, eller undgår man typisk det, når man mixer en film...? Ofte er der musik/dele af musikken i baghøjtalerne, tænker også, om de lavere frekvenser der også bliver skåret fra...?
#276403
80Hz burde ikke være et problem, da forstærkeren vel er sat op til det. Det forudsat at højtalerne er 80Hz. Lavere frekvenser spilles af subwoofer. Prøv at tjekke din justering. Samtlige kanaler har samme specifikation med hensyn til frekvens og effekt.
#276417
Alle højttalere i et surround-setup, får tilsendt fuldt frekvensområde, men hvis du har en eller flere subwoofere tilsluttet dit anlæg, vil det typisk anbefales at vælge "små højtalere" under indstillinger og sætte delefrekvensen omkring de 80 HZ, måske lidt højere for baghøjttalere, hvis der er tale om små satellitter.
Det kaldes for "Bass management", og du kan evt. hygge dig i selskab med disse to spøjse herrer i nogle minutter:

https://www.youtube.com/watch?v=mSh8rvRNZeI

https://www.youtube.com/watch?v=iCG0iAQj03o

Når det kommer til stykket, så vil der altid være noget at hente, ved at skifte til bedre højttalere, så hvis du har mulighed for at prøve, burde du gøre det, så kan du jo selv høre, om du synes, det er en opgradering værd.
Du kan evt. prøve at bytte dine bag- og fronthøjttalere rundt, og lytte om der er noget at hente.
Det er også vigtigt, at højttalerne er placeret korrekt og i den rigtige højde...
Senest rettet af Supergris 17. aug 2018, 04:17, rettet i alt 1 gang.