Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#276189
På mit Sony LED 4K HDR tv kan jeg ved at gå ind i et par halvskjulte menuer, åbne for 'HDMI signal range' og sætte den på enten Limited, Auto, eller full.

Når jeg sætter den på Full ser det ud til at de mørke dele på billedet bliver mere klare i det og mere detaljerede.

Men når jeg søger på nettet er det ikke lige til at finde en klar beskrivelse af hvad det er og om det er en god idé at sætte den på full.

Har I erfaring med det?
#276199
Rasmus Larsen skrev:Der er stadig enkelte tilfælde, hvor streamingtjenester ikke har sat korrekt flag på deres indhold. Derved skifter Apple TV 4K ikke til SDR-tilstand. Ved at køre SDR som standard kan man sikre sig mod disse ydertilfælde. Omvendt må man dog nøjes med menuer og screensavere i SDR.
Torben Rasmussen skrev:Så vidt jeg kan se, så skifter eksempelvis DR ikke frekvens i deres app, så der får du judder hvis du bruger 60 Hz og den vil heller ikke skifte til SDR, hvis du kører HDR i menuerne. De er ikke så skarpe til det med at få apps til at være up-to-date derinde, men alle de øvrige producenter af apps, som ikke lige har HDR-indhold kan heller ikke finde ud af at udnytte "match content" på ATV.
Så det I skriver er, at det bedste er at køre "det simple" i menuerne i form af SDR, fordi AppleTV ikke automatisk vil skifte til SDR hvis man kører HDR - og dette er streamingtjenestens skyld fordi de ikke markeret deres materiale rigtigt. Men den vil altid skifte til HDR hvis materialet er tilgængeligt heri?

Og så som udgangspunkt lade den stå i 60 Hz, og så eventuelt skifte manuelt til 50 Hz hvis man skal se noget dansk materiale, som fx DRs app?
#276202
kamikazedk skrev:
Rasmus Larsen skrev:Der er stadig enkelte tilfælde, hvor streamingtjenester ikke har sat korrekt flag på deres indhold. Derved skifter Apple TV 4K ikke til SDR-tilstand. Ved at køre SDR som standard kan man sikre sig mod disse ydertilfælde. Omvendt må man dog nøjes med menuer og screensavere i SDR.
Torben Rasmussen skrev:Så vidt jeg kan se, så skifter eksempelvis DR ikke frekvens i deres app, så der får du judder hvis du bruger 60 Hz og den vil heller ikke skifte til SDR, hvis du kører HDR i menuerne. De er ikke så skarpe til det med at få apps til at være up-to-date derinde, men alle de øvrige producenter af apps, som ikke lige har HDR-indhold kan heller ikke finde ud af at udnytte "match content" på ATV.
Så det I skriver er, at det bedste er at køre "det simple" i menuerne i form af SDR, fordi AppleTV ikke automatisk vil skifte til SDR hvis man kører HDR - og dette er streamingtjenestens skyld fordi de ikke markeret deres materiale rigtigt. Men den vil altid skifte til HDR hvis materialet er tilgængeligt heri?

Og så som udgangspunkt lade den stå i 60 Hz, og så eventuelt skifte manuelt til 50 Hz hvis man skal se noget dansk materiale, som fx DRs app?
Følger lige op med et måske dumt spørgsmål: Hvilken konsekvens har det, at ATV'en er indstillet til at køre i HDR/Dolby Vision, og man så ser noget fra fx DR's app, som ikke har markeret deres materiale ordentligt?

Bruger primært min til film via iTunes, og så kører DR appen en del med Ramasjang, men der følger jeg ikke sååå meget med:)
#276208
Det vil have en ret negativ påvirkning af indholdet, hvis du benytter HDR og ser streaming, hvor man ikke flagger indholdet for SDR/HDR som DR eksempelvis ikke gør. Du har forstået det rigtigt, at mange af de apps, som kører SDR ikke formår at fortælle hvilket format de kører i - det gælder både frekvens og dynamikområde. De apps, som gør brug af HDR tager derimod aktivt stilling til indholdet, da det er tænkt ind i app'en fra udviklerens side (ellers har de gjort deres arbejde dårligt), så disse apps kan godt finde ud af at sige til.

Du kan i vores anmeldelse af ATV 4K se hvad der sker med farverummet hvis man vælger at køre HDR i menuerne, da dette var problemstilingen da boksen udkom. Man får ikke udvidet farverummet helt ud i DCI-P3, men du får en grim mellemting, hvor al farvenøjagtighed går fløjten.
#276213
Torben Rasmussen skrev:Det vil have en ret negativ påvirkning af indholdet, hvis du benytter HDR og ser streaming, hvor man ikke flagger indholdet for SDR/HDR som DR eksempelvis ikke gør. Du har forstået det rigtigt, at mange af de apps, som kører SDR ikke formår at fortælle hvilket format de kører i - det gælder både frekvens og dynamikområde. De apps, som gør brug af HDR tager derimod aktivt stilling til indholdet, da det er tænkt ind i app'en fra udviklerens side (ellers har de gjort deres arbejde dårligt), så disse apps kan godt finde ud af at sige til.

Du kan i vores anmeldelse af ATV 4K se hvad der sker med farverummet hvis man vælger at køre HDR i menuerne, da dette var problemstilingen da boksen udkom. Man får ikke udvidet farverummet helt ud i DCI-P3, men du får en grim mellemting, hvor al farvenøjagtighed går fløjten.
Tak for svaret Torben. Har godt læst anmeldelsen et par gange tidligere, og troede egentlig at de problemer var fiksede, men det kan jeg så godt se det ikke er.

Så det er altså ikke en god idé at køre menuer/pauseskærme i HDR, fordi det har en negativ effekt i de apps der alene kører SDR og ikke har markeret dette som sådan? Og det er ikke noget Apple kan gøre noget ved - det er kun de enkelte app-udviklere på de pågældende apps? Så må jeg jo sige farvel til mine pauseskærme i HDR :( :D
#276214
Jo, problemerne er som sådan "fikset", men man skal selv lige sørge for, at boksen sættes rigtigt op. I den ideelle verden, så pakkede ATV selv SDR-signalet ind i en HDR-container og tilpassede farverne og lysoutput, men sådan er det desværre bare ikke.

Så pt. er den bedste løsning at sætte menuen til SDR og så aktivere match content.
#298387
kan ikke få mit Samsung ks8005 til at skifte til HDR profilen, når jeg afspiller HDR indhold fra ATV.
det virker fint fra min UHD bluray og Netflix på TV.
har aktiveret UHD på indgangen og sat match content på ATV.
hvad kan være galt?
#298390
mbm, har du prøvet at bytte rundt på ATV og blu-ray afspiller og se om det hjælper? Det kan være både HDMI indgang og kabel, der er problemet.
#298392
Rasmus Larsen skrev:Er det en specifik tjeneste eller dem alle? Der var en bruger herinde for ikke så lang tid siden der havde problemer specifikt med Amazon.
har lige købt atv og meningen var kun at benytte den til apple movies.
installeret netflix denne kan godt afspille HDR.
kan det tænkes at trailerne i itunes ikke er i HDR?
Senest rettet af mbm 10. jun 2019, 11:49, rettet i alt 1 gang.