Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af magtfuld
#275844
Hej alle,

Har kig på disse 3 skærme, alle i 55":

- LG B7
- Philips POS9002
- Panasonic EZ950

De ligger alle omkring 8000-9000 kr., og benytter samme panel.

Har jeg forstået ret, hvis jeg siger at B7 kan håndtere Dolby Vision formatet og de andre ikke kan? Har dette stor betydning? Og kan de andre evt. blive firmware opdateret?

Nogen der ved hvordan lyden er på de 3 tv? Jeg benytter ikke eksternt lydsystem til alm. tv kiggeri.

Ift. designet på skærmene, så virker de meget ens (skærmen skal hænge på væggen). Hvilket tænker i umiddelbart har det mest minimalistiske udtryk?

Og sidst men ikke mindst: Fjernbetjeningen! Denne synes jeg faktisk er en vigtig faktor (som ofte bliver overset).
Panasonics virker lækker: https://www.flatpanels.dk/test.php?id=1 ... n=showfull
Philips's virker også til at være fin: http://www.expertreviews.co.uk/philips/ ... -tv-marvel
LG's virker noget kedelig: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1506589835

Hvilken skærm ville i vælge - tænker specielt på billedkvalitet (og håndterbare formater), lyd, fjernbetjening og styresystem.

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Pede8000
#275846
Hvis du har brug for Dolby Vision er det kun LG der understøtter dette af de 3 du nævner.
Hvis det er en dealbreaker uden DV er valget nemt, da der ikke er udsigter til DV opdatering til Philips og Pana.

Ellers er Magic Remote til LG et rimeligt lækkert koncept!
Min remote til Philips er lidt tung at danse med på trods af Bluetooth. Virker dog fint med stemmestyring i android "universet".
Af magtfuld
#275847
Men hvad er/hvordan opleves Dolby Vision? Jeg benytter mest mit TV til flow-tv (DR1, TV2, TV3, Kanal 5), fodbold på Viaplay eller 3+ og Netflix.

Hvornår vil jeg opleve at jeg enten har Dolby Vision eller "savner" det?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#275858
magtfuld skrev:Men hvad er/hvordan opleves Dolby Vision? Jeg benytter mest mit TV til flow-tv (DR1, TV2, TV3, Kanal 5), fodbold på Viaplay eller 3+ og Netflix.
Af de benyttede tjenester tilbyder kun Netflix indhold i Dolby Vision. Herudover kan man få det på UHD Blu-ray og Apple iTunes. Det kommer nok bredere ud, men nok ikke hos DR, TV3 og lign. foreløbigt :)
Af aalb1970
#275872
Hvis Dolby Vision ikke er vigtigt vil jeg anbefale Panasonic'en.
Af magtfuld
#275876
aalb1970 skrev:Hvis Dolby Vision ikke er vigtigt vil jeg anbefale Panasonic'en.
På hvilken baggrund?

Ud fra Flatpanels, tests, kan jeg se, at Panasonic'en "vinder" på bedste fjernbetjening, men på billedkvalitet, placering af stik, responstid, og styresystem vinder LG og Philips. Kender du noget til lyden i de forskellige tv?

I de gamle plasma dage havde jeg også sværget til Panasonic pga. gennemgående god kvalitet, men ved ikke om de er på det niveau længere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275881
Lyden i EZ950 er ikke noget at blive begejstret for. Men uanset hvad, så bør man nok overveje en soundbar. Philips er foran på lydsiden af de tre.
Af magtfuld
#275882
Ok... Så er Phillips nok "foran på point" hos mig, grundet bedste lyd, udmærket remote og at styresystemet er Android (som man må formåde bliver opdateret/vedligeholdt). Plus, at det vidst er den eneste af de 3 skærme som har været helt nede i 7999 kr. for 55".
Af Turbo
#275883
Pede8000 skrev:da der ikke er udsigter til DV opdatering til Philips og Pana.
Man kan ikke bare opdatere og så har man DV.

DV kræver at der en DV chip i TV'et/4k BD afsplleren, den kan så fra starten af, ikke være aktiveret, som de så gør senere via en opdatering. Det er bl.a. sket med flere 4k BD afspillere.
Brugeravatar
Af Pede8000
#275887
Turbo skrev:
Pede8000 skrev:da der ikke er udsigter til DV opdatering til Philips og Pana.
Man kan ikke bare opdatere og så har man DV.

DV kræver at der en DV chip i TV'et/4k BD afsplleren, den kan så fra starten af, ikke være aktiveret, som de så gør senere via en opdatering. Det er bl.a. sket med flere 4k BD afspillere.
Tja.

Aner ikke om den processer (edit) der sidder i de nævnte tv er kraftfulde nok til en opdatering. Er de det er der ikke noget i vejen for en opdatering.....

Her er et klip fra whathifi:

Until CES 2017, it was widely assumed that Dolby Vision hardware (screens and Ultra HD Blu-ray players) needed to carry a dedicated chip. However, it is now possible to add Dolby Vision support via a firmware update to devices with sufficiently powerful processors.
Af Turbo
#275888
Jeg kan godt læse hvad de skriver - min info kommer fra Rasmus.

Så længe jeg ikke har set et TV eller en BD der kan afspille DV uden en DV chip, så holder jeg mig til hvad Rasmus har haft skrevet.
Brugeravatar
Af Pede8000
#275889
OK. Fair nok! OPPO har ikke en DV chip.

Det var bare for at gøre trådstarter opmærksom på at der ikke ligger planer for en opdatering af de nævnte tv. Det kunne være nyttig viden.

Endnu en, denne gang med citat fra John Archer, Forbes, b.la omkring OPPO 203:

https://www.pocket-lint.com/tv/news/dol ... atible-kit