Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jonas.christiansen
#275805
Hej Flatpanels :D

Jeg skal have et nyt tv, og det er virkelig, virkelig lang tid siden jeg har købt tv sidst, så jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter.
Jeg søger ikke et tv der nødvendigvis har god lyd, da jeg tilslutter en soundbar til.

Umiddelbart bruger jeg tv’et til at se film, serier, sport og normale tv-kanaler. Jeg har en Chromecast, så SMART-TV er ikke nødvendigvis et krav.

Jeg har kigget på følgende:

https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... /100411347

https://www.power.dk/x/p-517804/?utm_so ... flatpanels

Har I nogle forslag til mig? Eller er der et af ovenstående jeg bør købe?

På forhånd mange tak!
Af PeterD
#275806
Fair nok at du kan købe et 65" for 5000 kr, men de gode koster en 8-9-10.000 kr, som LG B7,samsing Q9F eller højere som FZ952.

Jeg ville gå lidt ned i størrelse og så købe et godt 55", men de koster også omkring de 5500 kr.

Værs'go. Du kan sagtens købe en stor skærm til små penge, men det er ofte indholdet det kommer an på og store skærme har ofte tendens til backlight bleed:

Billede
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275808
Hvor ser du de nævnte modeller i 65” til 10.000?

65” til den pris vil blive et kompromis på billedkvaliteten. Er du sikker på at kvantitet skal forrest i køen?
Brugeravatar
Af MigSelv
#275809
Kantbelyst lcd tv, som du kigger på, er ikke det mest optimale til små paneler. Til et 65” burde det nærmest ikke være tilladt, med kantbelyst panel, du risikerer en rigtig dårlig oplevelse og dermed penge ud af vinduet.
Af jonas.christiansen
#275810
Vi kommer til at sidde cirka 4m til 4,30m fra skærmen. Derfor jeg faktisk ikke overvejede 55”. Bør jeg overveje det i stedet? Har kun 5000 måske maks 6000kr at gøre med.

@MigSelv - har du nogle andre forslag, hvor der ikke er kantbelysning? Eller er der det på alle nyere modeller - eller hvordan skal jeg forstå det
Brugeravatar
Af MigSelv
#275812
De eneste FALD lcd jeg kender til, er noget over dit budget, ikke dermed sagt at de ikke findes.
Afstanden til dit tv passer fint med et 65”, men dit budget giver dig et dårligt tv.
Af jonas.christiansen
#275815
Jaa, kan godt se at det er lige over mit budget. Kan det virkelig passe jeg ikke kan finde et 65” indenfor priskravet.

Jeg er virkelig lidt tv-mand - vil du i korte opsummeringer forklare hvad jeg går glip af hvis jeg køber et af de to jeg linkede til, kontra fx det du linker til?

Tak for svarene til alle indtilvidere!
Af PeterD
#275817
jonas.christiansen skrev:Jaa, kan godt se at det er lige over mit budget. Kan det virkelig passe jeg ikke kan finde et 65” indenfor priskravet.

Jeg er virkelig lidt tv-mand - vil du i korte opsummeringer forklare hvad jeg går glip af hvis jeg køber et af de to jeg linkede til, kontra fx det du linker til?

Tak for svarene til alle indtilvidere!
Nej.

Jeg vil også gerne tro på Julemanden findes, men det gør han ikke når man bliver voksen..

Køb hellere kvalitet frem for kvantitet eller spar lidt mere op.
Brugeravatar
Af MigSelv
#275821
jonas.christiansen skrev:Jaa, kan godt se at det er lige over mit budget. Kan det virkelig passe jeg ikke kan finde et 65” indenfor priskravet.

Jeg er virkelig lidt tv-mand - vil du i korte opsummeringer forklare hvad jeg går glip af hvis jeg køber et af de to jeg linkede til, kontra fx det du linker til?

Tak for svarene til alle indtilvidere!
Du kan sagtens finde et tv i dit prisleje, men det er næsten penge ud af vinduet.
Et kantbelyst tv, og nærmest uanset pris, men især i store størrelser, vil have mange belysningsfejl. Der vil altid være områder, hvor panelet er overbelyst, så billedet fremstår mælkeagtigt. Du vil sikkert også have meget overbelyste panelkanter, og store hvide/mælkeagtige plamager rundt omkring.
Et billigt bagbelyst panel, vil performe bedre end et billigt kantbelyst, men ikke i nærheden af et ditto high-end tv.
Det billige store tv med kantbelysning, kan være så dårligt hvad ujævn panelbelysning angår, at du ikke gider se på tv.
Af Brian E
#275845
Hej Jonas,

Jeg købte sidste år det Samsung, du henviser til i Power. Jeg har haft flere dyre high-end TV og var meget skeptisk, men til gæsteværelset gik det vel nok an. Jeg er blevet meget positivt overrasket og har på intet tidspunkt være irriteret over kvaliteten.

Hvordan dine præferencer er, ved du jo kun selv, og det kan sagtens tænkes, at du slet ikke kan holde det ud, men jeg synes lige, du skulle have et input fra en tilfreds køber, der synes at det TV til 5.000 er umådelig meget value for money.

De fleste herinde er entusiaster (og det er jeg nok ikke - længere) og råder dig ganske fornuftigt ud fra deres præferencer. Men altså, jeg er nu glad for, at kantbelyste TV i den størrelse er tilladt, og jeg gider stadig med glæde at se TV på mit billige panel :-)

Og med den afstand til TV'et vil jeg råde dig til at købe mindst 65". Jeg har endnu aldrig mødt en person, der har fortrudt en stor skærm, men jeg har mødt mange, der har fortrudt en for lille skærm.
Af jonas.christiansen
#275850
Hej Brian - og andre deres kommer med inputs!

Først og fremmest mange tak for hjælpen indtilvidere!!

Jeg sad nemlig også selv og spekulerede på om folk mest er skeptiske overfor billige TVs fordi de er entusiaster. Jeg er virkelig i tvivl om jeg kan se forskel på de dyre tv kontra de lidt billigere. - dermed ikke sagt at jeg ikke er taknemlig for alle de gode og konstruktive svar!
Jeg ved bare med mig selv at jeg ønsker value for money - og mit budget er ikke til meget mere end 5.000 da jeg står og skal møblere end hel lejlighed for ikke særlig mange penge :-)
Af jonas.christiansen
#275852
Sorry for dobbeltpost

@Brian - hvilket af de to Samsung TV’er jeg linker til, er det du har købt?

Og hvad er den helt store forskel på de to jeg har linket til - det kan jeg ikke helt gennemskue haha