Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275629
Det er sandt at man i specielle situationer (typisk når man måler...) kan opnå meget høje peaklysstyrker på LED-modellerne. Det kræver dog enten en meget lokal styring af lyser eller nogle ret specielle scener i filmen før det kan udnyttes i virkeligheden. Det skyldes, at de zoner man kan styre lyset i er ret store og derfor ikke så ofte passer med de lyse elementer i filmen, med mindre procentdelen af de lyse elementer er høj. OLED kan derimod opnå peak lys i enkelt pixels, men kæmper modsat med at kunne levere samme høje lysstyrke hvis procentdelen bliver for høj, da strømtrækket er proportionalt med dækningsgraden af de lyse elementer, og for ikke at trække adskillige kW, så begrænses skærmen af nogle kredsløb.

Så groft sagt, så kan LCD/LED opnå høje lysstyrker på større arealer end OLED, men i scener med mindre lyse detaljer opnår OLED ofte højere lysstyrker end LCD/LED.
Brugeravatar
Af Vailant
#275633
@wenneberg
Du kommer fra et plasma TV - tro mig, der er lys nok på OLED!!! 8-)

Jeg har selv skiftet fra et plasma TV for et par måneder siden til OLED, og jeg har stadig skruet ned for lyset på det nye TV. :D :p
Af Basto
#275636
Der er kun en vej, få det hjem i stuen og test hvad der er rigtigt og best for jer.
Det er egentlig utroligt så forskelligt mennesker opfatter ting billede/lyd. Men det gør jo også det hele mere spændende for os nørder.
Udnyt din retur ret og hold fast i hvad i selv syntes er Bedst

Mvh Michael
PS jeg har selv Sony XE9005 65 tommer
Af wenneberg
#275652
Tak for forklaringerne og ja jeg må have hjem og teste, det lyder som et godt tip. :)

Jeg har set et Samsung QLED til billige penge, er det ikke Samsungs OLED? Og er det et sats værd?

Samsung QE65Q6FAMT
og
Samsung QE65Q7F begge til kr. 8.888,-
Af wenneberg
#275653
Jeg kan heller ikke blive klog på om TV der enten understøtter det ene eller det andet HDR-format, så ikke kan køre den anden slags? Hvis ikke, er det så bare slået fra? Eller kan video ikke køre hvis ikke det korrekte HDR-format understøttes?

Tænkte også på om de to samsung jeg har fundet har firmware updates til HDR10+? Eller skal man så ud i at købe en 2018 model?
Af Turbo
#275656
@Rasmus, det må være et Philips OLED873 du mener og ikke LG som du har skrevet ;)
Torben Rasmussen skrev:DV lader til at blive den dominerende standard, så det er pt. det sikre bud.
Det var da noget af en påstand når der er flere TV producenter der ikke vil betale for en DV chip som er påkrævet for at kunne vise DV.
F.eks. Samsung er ikke med på vognen. Det er stadig verdens største TV producent.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275661
Hvis du ser på udbuddet af materiale, så er der intet udgivet i HDR10+. Jeg taler ikke om hvem der har puttet det i deres TV.
Af Turbo
#275666
Torben Rasmussen skrev:Hvis du ser på udbuddet af materiale, så er der intet udgivet i HDR10+. Jeg taler ikke om hvem der har puttet det i deres TV.
Torben du skrev (står der endnu):
"Både LG og Sony'en understøtter Dolby Vision, men ikke HDR10+. DV lader til at blive den dominerende standard, så det er pt. det sikre bud. Der er ingen skærme, som understøtter begge formater."
Det er da i høj grad om hvad der er puttet i TV'et og ikke er imo ;)

Jeg har ikke talt om HDR10+ .. Jeg ved godt at det er det Samsung bruger og vil have frem, men jeg tror heller ikke på HDR10+.
Hvorfor jeg skrev "f.eks. Samsung er ikke med" fremgår også (verdens største TV producent). Der er flere end Samsung som ikke vil betale for en DV chip, derfor synes jeg det var noget af en påstand.

Der er ikke så mange 4k BD med DV, langt de fleste er med HDR10 som du ved.

Jeg tror der kommer flere HDR formater endnu før de er færdige med deres HDR krig div. producenter.
Af CSP
#275668
wenneberg skrev:Tak for forklaringerne og ja jeg må have hjem og teste, det lyder som et godt tip. :)

Jeg har set et Samsung QLED til billige penge, er det ikke Samsungs OLED? Og er det et sats værd?

Samsung QE65Q6FAMT
og
Samsung QE65Q7F begge til kr. 8.888,-
Nej det er ikke OLED, Samsung vil gerne have dig til at forveksle det med OLED og det er lykkedes ;) Samsung laver ikke OLED tv, det er et standard LCD tv med de fordele og ulemper de nu engang har...
Af wenneberg
#275669
Men kan de vise hinandens? Eller hvordan virker det konkret? Kan man ikke se en film med mindre den understøtter formatet 100%? Eller slår man så bare HDR fra?

Hvordan virker det i praksis?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275671
Alle film og alle TV har HDR10. Så du skal nok få HDR.

Turbo: hvis du kigger i iTunes og Netflix, så er der bunker af Dolby Vision titler.
Af wenneberg
#275674
Okay Torben. ;)

Jeg så et par videoer hvor de påstår at med high-end LED kan man næsten få samme billede som OLED.

Er I enige i det? Og hvis ja hvilke modeller er deroppe?
Af CSP
#275675
Der er to modeller:
Samsung Q9FN og
Sony ZF9

Alle andre LCD modeller er der ingen billedkvalitets-mæssige argumenter for at vælge frem for OLED, og de to skærme er prissat langt over OLED og er ikke bedre, kun når det gælder lysstyrke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275676
Der er fundamentale forskelle på OLED og LCD, som gør at de to aldrig bliver helt sammenlignelige. Vi har en hel artikel om emnet, som du finder i vores artikelmenu øverst.