Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wenneberg
#275607
Hejsa :)

Jeg kunne virkelig godt bruge nogle gode råd ift. køb af nyt TV.

Vi har et gammelt Panasonic plasma TX-P65ST50E, som vi har været utroligt glade for og som vi har haft i 5 år.

Vi synes dog det er på tide at skifte, og da jeg ikke har fulgt en sk** med udviklingen vil jeg gerne høre om I har nogle gode råd til køb.

Jeg har tjekket købsguiden her på siden, men umiddelbart synes jeg de modeller jeg har tjekket er over vores prisgrænse, som er 15.000.

Men hvad er essentielt at kigge efter? Hvad skal man undgå?

Måske I endda har nogle bestemte modeller I kan anbefale?

Vores budget siger som skrevet maks. 15K, så det er altså smertegrænsen.

Krav:
- 4K

- HDR (som er OK fremtidssikret ift. standarder, som jeg intet ved om).

- Minimum 65"

- Gerne et mærke som er kendt for at holde, da vi ikke skifter så tit.

- Skal være 100% kompatibel med en PS4 PRO (Er de ikke alle det?).

På forhånd tak for hjælpen :)

-Tommy
Af Simon R.
#275608
LG B7 65" til 14.999. Passer jo perfekt. Du får ikke bedre tv for pengene.
Senest rettet af Simon R. 7. aug 2018, 14:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#275609
Et 65" OLED kan godt presses ind under budgettet og det mener jeg vil være en værdig arvtager - og god opgradering - for Panasonic ST50.

Et 65" LG B7 OLED samt 65" LG OLED873 kan begge pt. fås til 14.999 kroner, hvilket er en super pris. De leverer noget af markedets bedste billedkvalitet. Det er ikke mere end et år siden, at 65" OLED kostede markant mere.

Se eventuelt Tilbudsjagten: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1320152757

Sonys pendant (A1) ligger lige nogle tusinde kroner højere i 65": https://www.pricerunner.dk/pl/2-3910260 ... ign-Priser

Sidste års Panasonic 65" EZ950 OLED har også været nede i nogle attraktive prisniveauer, men den er udgået nu og afløseren ligger stadig prismæssigt højt.
Af wenneberg
#275610
Tak for svar begge to.

Rasmus, vil du mene at de ekstra 3.000 er det værd for Sony'en? For man nok for pengene ift. prisforskellen?
Af wenneberg
#275611
Og der er ikke noget, nogen af de nævnte modeller ikke kan, som de burde kunne? Tænker bl.a. her på de forskellige slags HDR som findes.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275612
Både LG og Sony'en understøtter Dolby Vision, men ikke HDR10+. DV lader til at blive den dominerende standard, så det er pt. det sikre bud. Der er ingen skærme, som understøtter begge formater.

Sony'en har en speciel bagside, som man lige bør tjekke først. Den er flot når den står, men den fylder. Lyden er dog bedre i A1 end B7, men for merprisen kunne man nok finde en soundbar at sætte til B7.
Af wenneberg
#275613
Tak Torben :) Jeg tror vi nupper det LG. Det lyder (også ud fra anmeldensen her på siden) til at være et rigtigt godt valg.

Mht. lyd så kører jeg lyd over et surroundanlæg, så lyden fra TV'ets højtalere er underordnet herhjemme. ;)
Af mbm
#275614
Er Sonyen ikke også bedre til at håndtere bevægelser?
Af wenneberg
#275615
Jeg læste i anmeldensen at det skal kalibreres, finder man sådan noget her på siden?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275617
Njah, en rigtig kalibrering er noget der skal udføres på lige netop dit TV. Du kan komme et stykke af vejen ved at låne indstillingerne, men panelvariationer gør, at dit TV måske skulle skrues i modsat retning når det kommer til gråtonerne.

Det bedste udgangspunkt er, at bruge Technicolor-profilen og så måske lige på øjemål justere på den røde nuance i højlyset (Rød+). Den plejer at være lidt for rød i det.

Sonyen har marginalt bedre bevægelse hvis man aktiverer Motion Flow, men ikke for 3000 kr. bedre.
Af wenneberg
#275618
Okay. Noteret! :)

Det vil jeg gøre og nej hvis det kun er marginalt så er det ikke 3000,- værd.

Tak alle og god dag :)
Af jesperb-64
#275623
Måske du skal kikke lidt på styrsystemet, Sony har Android Lg har deres eget system. Her på siden elsker de Æble kasser som jo bekendt er et lukket system.
Af wenneberg
#275625
Tak for tippet Jesperb-64.

Styresystemet er ikke en vigtig ting for mig, da jeg aldrig bruger det andet end til at sætte TV'et op. Vi har et andet setup, som gør det ikke er så vigtigt. Så om det er Androidmanden, Æblet eller noget tredje er jeg lidt ligeglad med og generelt synes jeg også hele den diskussion om Æble eller android er mere en smagssag end enten eller, der er fordele og ulemper ved begge, så for mig handler det mere om personlige præferancer.

Har lige et tillægsspørgsmål...

Flere skriver at OLED slet ikke er så lyse som LED, er det noget som betyder noget?
Af Grandahl
#275627
Det er også rigtigt, især de nye Samsung LCD skærme kan virkelig kaste noget lys af sig, men OLED er også blevet stærkere på det punkt. Du kan sagtens se tv i dagslys med et OLED, også i en relativ lys stue med vinduer.. Men LCD er stærkere på det punkt.