Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#275524
Bang & Olufsen på IFA 2018

Bang & Olufsen benytter igen i år elektronikmessen i Berlin til at præsentere nyt. Her er den invitation, som vi har modtaget (det er klippet lidt i den, da jeg desværre ikke kan dele lokation/tidspunkter i nederste del af invitationen). Flatpanels er igen i år på IFA.

Læg mærke til at der i teksten står "new products" i flertal :)

Billede
Af kabri
#275761
Peter Pan skrev:Her kan du læse og se mere om Torbens foreslag.
Mange tak for udførlig vejledning. Det ser ud til at det er sådan en Play Hub der skal til.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275804
Rasmus Larsen skrev - Er I bekendte med rygter om andre nærtstående produktlanceringer ?
Jeg tænker på om der eventuelt cirkulerer noget ovre på Beoworld eller lign.

Hej Rasmus

BeoLab 3 er udgået af Bang & Olufsens prisliste. - Rygtet siger så at BeoLab 30
kommer istedet for. Men også at to soundbar vil blive lanceret, på hvert sit tidspunkt.

Måske i vil kunne fortælle om dette, når i er på IFA messen i Berlin.

Har du fået invitation til Bang & Olufsens generalforsamlingen, er du også inviteret til at
besøge Bang & Olufsens nye Innovation Lab-lokaler. Så noget må der jo være at se dér!
Brugeravatar
Af Millemis
#275944
Der er nu begyndt nogle eksterne betatest af AirPlay2 på de produkter, som B&O understøtter.
Nogle af Beoworlds læsere deltager.
Har man lyst til at følge med, er det her det foregår:
https://forum.beoworld.org/forums/t/34609.aspx

Det er nok ikke helt så nemt, som man umiddelbart tror.
F.eks vil lyd-processeringen i de BV, hvor en AppleTV4-boks er tilsluttet, spille en rolle mht synkronisering af multiroom-airplay.

Det vides ikke endnu, hvornår selve softwaren til de kompatible B&O-produkter vil blive lanceres.
Core/lyddelen i BV Eclipse/Sound Centeret er ikke med i første omgang beta-test.

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275946
@ Millemis - Nogle er hurigere end andre - Hvorfor er Bang & Olufsen ikke klar endnu ?

Denon og Marantz er klar med en firmware opdatering til flere
af deres 2018 AV-recievere, der giver AirPlay 2 kompabilitet.

Læs mere her.

Billede
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275951
Jeg tror ikke man skal bagatellisere opgaven med at konvertere til AirPlay2. Sonos lader også til at have problemer med at få deres enheder til at være i synk med andre AirPlay-enheder.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#276035
Rasmus Larsen skrev:Velkommen til Peter Pans Bang & Olufsen-tråd! Vi ser frem til en masse nørderi, erfaring og diskussion :)

Jeg er nu også spændt på at se, hvad B&O kan få ud af Atmos på et eller andet tidspunkt i fremtiden. Særligt i en fuld, klassisk Bang & Olufsen opstilling af højttalere. Husk på at Atmos - udover loftlyd - er objekt-baseret fremfor kanalbaseret, så filmskaberne kan placere lyd som objekter i et tredimensionelt rum. Med noget automatisk lydkorrektion, tror jeg, at B&O virkelig vil kunne levere noget fedt.

PS: Vi kommer til at skrive mere om eARC snarest. Hele den udvikling banker på døren og er meget spændende, synes jeg.
Rasmus skriver: Jeg er nu også spændt på at se, hvad B&O kan få ud af Atmos på et eller
andet tidspunkt i fremtiden. Særligt i en fuld, klassisk Bang & Olufsen opstilling af højttalere.

Jeg er desværre bange for at Bang & Olufsen frem over ikke vil gå særligt meget op i Atmos,
ej heller den 'klassisk Bang & Olufsen opstilling af højttalere'. Jeg syntes det vi har set med
BeoPlay de sidste par år, tyder mere på at man vælger mono lyd løsninger.

Det er vist ikke en hemmelighed, at jeg aldrig har accepteret dette 'tilbage skridt' men mener
stereo lyd da må være et minimum. Så er jeg af nogle blevet skudt i skoene, at jeg bare er
gammeldags. Jeg bruger en del tid på, alene at lytte til musik.

Disse muligheder mener jeg vil være grundlæggende for vores højttaler opsætnings valg.

Installerer i mono lyd i de rum hvor i hører musik, fordi musik er noget i kun benytter som
baggrund for hvad i ellers foretager jer ?.

Eller giver i jer tid til ind imellem alene at lytte til musik ?.

Eller er jeres mål at få lyd til den film i nu har valgt at se ?.

Jeg vil meget gerne hører jeres meninger - Hvad bruger du lyd / musik til ?, da dette også
vil afspejle fremtidens behov.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#276038
Jeg mener ikke deres Play-højttalere henvender sig specielt meget til dem der lytter til musik. De har jo stadig et omfattende sortiment af højttalere i ret høj Hi-fi-kvalitet, som er meget velegnede til formålet.

Play udfylder et tomrum til de der har brug for lyd andre steder end i stuen. Jeg har selv plastret alle rum i huset til med små mono-højttalere, som ligeså vel kunne være fra B&O. De bruges bare ikke til at LYTTE til musik, men mere som baggrundsstøj i badeværelserne, køkkenet, på kontoret og soveværelset. Børnene lytter ikke rigtig til musik, men da den ældste blev gammel nok til at kunne håndtere “rigtig” lyd, blev hans mono-højttaler udskiftet med mit pensionerede sæt Beolab 8000.

Jeg er nok en af dem der synes du kan virke en smule for negativ ift B&O og deres udvikling. I den samme tid som de har givet os Beoplay (som i øvrigt jo også laver ret gode hovedtelefoner), så har de også givet os Beolab 50 og 90, som da om noget er til os der LYTTER til musikken. Havde jeg 200.000 til højttalere, så stod 50’eren herhjemme i stedet for 18’eren!

Mht. en mulig ekstern Soundcenter, så bør man nok stoppe op og lige mærke pulsen. Hvis 95% af markedet blot efterspørger god lyd til TVet, som erstatning for den dåselyd man ellers får, så er det da dumt og stædigt at holde på, at man kun vil sælge fulde 5.1-løsninger. Markedet for soundbars er hastigt stigende og der hvor pengene pt skal findes, er på den enkle soundbar uden andet lir. Jeg er ret sikker på, at B&O kunne give dem alle kamp til stregen. Og så kan de jo udvide med surround i en næste version. Jeg synes det giver god mening lige at smutte ind og ryste markedet med en 3.1 eller 3.0 løsning og så hive lidt tungere skyts frem bagefter.

Det samme gælder Play-produkterne. Det ville have kostet koncernen livet hvis de ikke lyttede til markedet og gav dem de ekstra-højttalere, som der var bud efter. A9 er vel den højttaler, der kommer tættest på at vade ind i markedet for “rigtig” lyd, men alle de andre er jo ikke konkurrenter til stue-anlægget. Så ved jeg godt, at der så er nogen der ender med at bruge en monohøjttaler i stuen også, men disse personer var nok aldrig endt i målgruppen for “god lyd” alligevel. Hvis du vil bruge 5.000 på musik i stuen, så bliver resultatet derefter.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#276117
Torben skrev:
de har også givet os Beolab 50 og 90, som da om noget er til os der LYTTER til musikken.

@ Torben. Beolab 90 og Beolab 50 helt sikkert topmodellerne, og naturligvis dyre.
Så det er kun naturligt at færre mennesker er stand til at købe dem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#276119
De var eksempler for at underbygge en pointe. Mindre kan også gøre det. Eksempelvis er The Wall et ret genialt produkt i min mening - lyden kan vi diskutere, men Band on The Wall er jo er bevist valg de har truffet og jeg er ikke helt fan af den måde den lyder i dén konfiguration.

Som diskuteret tidligere i tråden, så mener jeg, at B&O bør cutte TV-delen fra og kun fokusere på lydprodukterne. Hellere et udvalg af soundbars i eksempelvis 3 prisklasser og så slet ingen TV, end det fragmenterede TV-program de kører med nu. Pæne og gode Tv, men noget rod rent softwaremæssigt. Markedet rykker for hurtigt til, at man kan være så langsom til at sende nyt ud. Lyd rykker mest på Atmos lige nu, men i princippet kan det tilføjes via firmware, så der er man ikke lige så hurtigt bagefter.

Det vil nok betyde et farvel til BeoRemote One, men den bruges jo kun til deres TV alligevel, så det er ikke et kæmpe tab - for andre end os, der gerne vil have noget at måle alt andet op imod. Så kunne man jo lave Logitech-løsningen og tilbyde BeoRemote One som centrum for en universalbetjening. Hey! Det var faktisk en fed ide... de har allerede kataloget for PUC-koder, så der mangler bare en hub.

Sæt igang!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 326