Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Peter Pan
#275158
Til spørgsmålet om hvorfor B&O's SoundCenter kun passer sammen med
LG C7 panelet, fandt jeg dette -

Billede


Læs også BeoVision Eclipse DK Brugervejledning. - Her.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#275160
Bang & Olufsen præsenterede Eclipse for offentligheden i september 2017. Det skete på IFA-messen i Berlin. Torben og jeg var til stede og fik os bl.a. en snak med nogle af folkene, der har været involveret i design og tilvejebringelse. Jeg husker det som var det få måneder siden, men det er jo snart 1 år siden. Ved samme lejlighed fik vi demonstration af BeoLab 50 i et lydkontrolleret rum. De havde også medbragt Shape mm. Jeg tænkte at denne forumtråd er oplagt et par anekdoter og nogle hidtil uudgivede fotos.

Baseret på præsentationen skrev jeg denne artikel: Første indtryk af B&O BeoVision Eclipse

B&O havde ved præsentationen blotlagt en af Eclipse-skærmene og sat små mærkater på:

Billede
Billede
Billede

Og her ses stikpanelet:

Billede

Torben har inkluderet billeder fra samleprocessen i hans test.


Billede

B&O har jo tidligere haft gigantiske skærme i modelprogrammet, så det kan undre, at Eclipse ikke findes i 77" nu hvor OLED findes i formatet. Designeren Torsten Valeur forklarede i den forbindelse, at LGs 77" model vil kræve en anden monteringsløsning for at passe i SoundCenter-modulet. Sidste år havde LG jo ingen 77" C7, men i år sælger de 77" C8. B&O bliver på C7, så det ændrer ikke på meget, men hvis der kommer en Eclipse mk2, mon så ikke vi også får den at se i 77" (eller måske 88", som LG Display vist er ved at indkøre)?

Torsten Valeur er i øvrigt også designer for LG. Han arbejder han på deres "Signature" linje, der strækker sig fra hårde hvidevarer til forbrugerelektronik, herunder topmodeller på LG OLED. Torsten er dog ikke designer af LGs Signature OLED pga. hans tilknytning til B&Os tv-design. Der er flere videoer med Torsten på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=sM1k0h6ZqMk

Torsten ville ikke kommentere på om B&O har fået fingrene i LGs wallpaper OLED-panel. Det er det helt flade panel med magnet på bagsiden og hvor skærmcontrolleren (TCON) er ekstern. En TCON sidder ellers altid oppe i selve skærmmodulet. Hvis jeg kan pege på en ting, som jeg er skuffet over ift. designet på Eclipse så er det, at B&O ikke har anvendt LGs E-serie som skærmmodul. E-serien har OLED-panelet (der er et plastiksubstrat) monteret på en glasplade. Glas på bagsiden ville have været en fint touch, synes jeg.

Andre partnere såsom Loewe har fået fingrene i LGs wallpaper OLED-panel, men det forlyder, at de ikke kan få tilgang af salgsklare paneler før senere (måske 2019 hvor LG selv har haft 2 års forspring?). Philips / TP Vision har ved anden lejlighed bekræftet overfor mig, at de ikke må sælge tv-skærme baseret på wallpaper panelet endnu. Billedet nedenfor, hvor Loewe har sat wallpaper OLED-panelet i en guldfarvet metalramme, er fra samme IFA-messe, hvor B&O præsenterede Eclipse. Det er en prototype, hvor elektronikken sidder en en træboks.

Billede
Billede

Ift. LGs webOS styresystem, så er det værd at notere sig, at LGs skærme styres med en pegepind og en slags musemarkør henne på skærmen. Jeg er selv ejer af LG OLED, så jeg kan måske godt tillade mig at sige, at B&O - heldigvis - har droppet musemarkøren til fordel for mere klassisk højre/venstre/op/ned styring af brugerfladen. webOS-brugerfladen er også blevet mørk på Eclipse. På webOS navigerede jeg efter præsentationen til YouTube og fandt den såkaldte 'Cymatic Jazz' video for at be/afkræfte, hvorvidt tv'et kan håndtere HDR via YouTube (og Googles VP9-2 format). Da vi tilfældigvis gik forbi B&O-standen næste dag kørte samme video på skærmen, så nogen må have fået smag for den :)

Billede

Så skal B&Os TV-design i fremtiden stadig i høj grad dikteres af LGs beslutninger? Det er i den forbindelse værd at notere sig, at LG Display er ved at bygge ny OLED-fabrik i Kina samt en større OLED-fabrik i Korea. Så vil de ikke længere være begrænset til kun at have en overordnet produktionslinje. Når disse fabrikker står færdigt, vil der være mere fleksibilitet i produktionen. Ift. afsætning af paneler kan jeg forestille mig, at Sony, Panasonic og andre står foran B&O i køen, men lad os se om det ikke giver nogle muligheder for at blive partner med LG Display fremfor LG Electronics. Hvis B&O også i fremtiden vil have et TV-modelprogram, der spænder over flere modeller, så skal de - som jeg ser det - finde en måde, hvorpå fremtidens "Horizon" kan komme over på OLED-teknologi. Avant NG kan der heller ikke være meget liv i efterhånden taget den problematiske Android-platform fra TP Vision i betragtning. Den har allerede været med til at aflive BeoVision 14... :s
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275166
Jeg dvæler vi ved jeres billedet af Loewe elektronikken i træboksen.

Et forhåbentlig kommende B&O Sound Center med eARC / HDMI 2.1, samt de ønsker
jeg tidligere beskrev, Surround processor med mere, vil da være en indlysende løsning.

LG panelet på væggen, et designet evt. lavt møbel der indeholder alt andet end Sound
Centers højttaler, som placeres på møbet. Så kan LG jo designe TV panelet som dé vi,
til væg eller TV bord placering.

Selv følgelig må Bang & Olufsen følge med den tekniske udvikling for stikpanelet og
elektronikken som de skal indbygge, men som LG for en stor del dikterer. Vi kunder
må så accepterer at der ikke kan vælges andet end det Panel der besluttes for året.

Det er egentligt lige som Bang & Olufsen lagde ud med det skulle være, men løb fra igen. :)
Brugeravatar
Af Millemis
#275171
Tak til Rasmus for anekdoterne :)
Man kunne forestille sig meget mht tv fra et B&O/LG samarbejde.
Lige fra dine tanker om et tv i Horizon-segmentet og til Peter Pan’s yndlingstanke = en skærm og en boks. Mht det sidste ved jeg så ikke lige, hvad de skulle gøre ved de kunder, der fortsat ønsker et BV på motorstand?

Spørgsmålet er blot, om B&O har fået nok af tv - det er dyrt i distribution og servicering af et samarbejdsprodukt er heller ikke lige til. At kunderne endvidere dagen efter at tv’et (læs BV Eclipse) er kommet på markedet, begynder at spørge hvornår næste års skærm kommer hhv om man så bare kan swappe skærm m.m. gør det ikke nemmere. Ofte stilles disse spørgsmål - ja krav - af folk, som ikke har oplevet tv’et i aktion og som har lidet anelse om, hvor lidt forandringen fra 7 til 8-versionerne egentlig betyder i det daglige - specielt set i et overordnet B&O-perspektiv.

Jeg tror ikke, at man skal forestille sig et samarbejde med LG Display, forstået på den måde at B&O indkøber display og så selv ‘færdiggør’ tv’ene (en ‘fremtidens Horizon’). Det er de for små til og har som det lille firma, de er (mange) andre ting at fokusere på. Måske kunne man forestille sig, at de blev ‘samlet’/produceret af TP Vision, som nu med Horizon’en - måske?

Bliver de ved med at lave tv under disse omstændigheder, må vel være mit spørgsmål.
Der er velbegrundede rygter om, at de vil lave en seperat Sound Center-del/måske Soundbar-del til universel brug.
Svært at forestille sig dette - men gutterne i Struer har før overrasket, så.....

Mange gange går diskussionen om BV Eclipse på prisen. Når nu en ‘stock C7-55’ koster så og så meget, er prisen for B&O’s lyddel meget høj ——- og hvorfor skal en soundbar være så dyr osv osv?
De færreste er klare over, hvad de egentlig får for de penge (det kunne være et emne for et indlæg).
Faktum er, at rigtigt mange langt fra bruger alle de muligheder, der ligger i Sound Centeret.

Kunne man måske spørge, om B&O vil os det for godt, laver tingene for godt (for kompliceret for størstedelen af kundegruppen)?
Hvorfor laver de ikke bare en soundbar med et par opadpegende højtalere aka en Atmos-soundbar?
Det lader til at mange ville være tilfredse med det - og de ville nok også slippe billigere!
Eller forbliver B&O sig sine kvalitetskrav på lydområdet tro - der skal mere end et par opadpegende højtalere til en rigtig Atmos-løsning.
Personligt hænger jeg ved min Avant55/2014 - der skal ske mere på billedområdet (og det gør der), før jeg skifter den ud. (Har iøvrigt ikke plads til et større tv og en ATV4-boks er rigeligt SmartTV for mig).
Og mit 5.1 setup giver mig en langt bedre lydoplevelse derhjemme end de ‘Atmos-lydstænger’, jeg har lagt øre til....specielt når det bliver fodret med lyd fra BluRay-skiver.

Når dette sidste så er sagt - jeg kunne sagtens forestille mig en Eclipse 55” hjemme hos mig.....når bare jeg slipper for Androidgenerations-BV’ene :((

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275177
Billede

Nu skrev Millemis ikke hvorfor hans valg for nyligt endte med BeoVision Anant 55" anno 2014.
Men her læsning for dem der mener dette er det sidste 'rigtige' BeoVision TV.

BeoVision Avant 55" - Læs TEST her.
Brugeravatar
Af Millemis
#275191
Nemt nok, Peter Pan!
Jeg hører til dem, der er nødt til at (og hellere vil) spare op for at købe ting og sager.
Så ingen tvivl om at prisen spiller en rolle, når jeg skal vælge.
Eclipse er desuden en kende for stort - sådan rent optisk til vores stue.
Jeg har længe gerne ville have en BV11-55 på stafelistand, men måtte erkende at også det ville virke for voldsomt i stuen.
Og hvorhen med alle boksene (= blurayplayer, ATV, netværksswitch osv).

Det endte så med en Avant 55 på væggen med mit gamle BV8-40 bord nedenunder.
Ikke at 4K-panelet er væsentligt - nej, for det er først med HDR-support at det bliver sjovt.
Og jeg kan også godt vente på den igangværende udvikling.

Jeg betragter det ikke som det ‘sidste rigtige BeoVision tv’, men kan godt lide den måde
brugerinterfacet er - kendte jeg jo fra min V1-32.
Iøvrigt holder jeg stadigvæk ved mine Beo4/navier - den BROne, der fulgte med, er endnu ubrugt.

En Eclipse er også et ‘rigtigt B&O-tv’ - det er bare anderledes.
Og som skrevet ovenfor - det kunne sagtens have været det, der kom ind i stuen.
Det er nemligt samlet set et fremragende tv - det vigtige ved et B&O-produkt er, at det overordnet virker som et hele, sammen med ens øvrige grej.

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275256
Millemis - 'En Eclipse er også et ‘rigtigt B&O-tv’ - det er bare anderledes'.

Er det nu også det Millemis, når TV'et produceres af LG Electronics. ? ? ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#275324
Jeg har i noget tid tænkt over, hvordan - og om - B&O fremadrettet vil tilbyde en portefølje af tv-skærme. Det er næppe blevet et mindre relevant spørgsmål efter at BeoVision 14 er taget af programmet. Samarbejdet med TP Vision har tydeligvis ikke fungeret særlig godt. At have Android i B&O TV har tydeligvis heller ikke været en succes.

Jeg gennemgik for noget tid siden B&Os regnskaber, hvilket bl.a. blev til følgende to grafer:

Billede

Billede

TV udgør en stadig mindre del af B&Os omsætning selvom det henover årene ikke har været unormalt, at de "kun" har haft 3 modelserier i porteføljen (ligesom nu med Horizon, Eclipse og Avant NG).

Ja jeg er i hvert fald spændt på at se, hvad der sker fremadrettet. Jeg har før tænkt på, at OLED-teknologiens egenskaber ift. design må være guf for B&O - eller også betyder det bare, at konkurrenterne bedre kan matche dem. Ikke desto mindre bliver de jo nødt til at indkøbe panel fremfor at montere en LG-skærm på en soundbar, hvis de vil udløse designpotentialet heri.
Brugeravatar
Af Millemis
#275366
@Rasmus
Der er vi to nok ikke lige optimistiske mht kommende tv fra B&O’s hånd.
Ville være fint, hvis de ‘gjorde noget ved det’ - men jeg har mine tvivl.
Allerede det faktum, at de nu har valgt at bruge et - godt nok modificeret - LG-tv samt har minimeret deres tv-afdeling i Struer gør vel, at de ikke vil bruge LG Display som partner.
De vil nok snarere bruge LG Electronic som partner - og dermed lade hele tv-delen producere dér - altså hvis....

De rygter, der pt kurserer, tyder dog snarere på, at de pønser på lydløsninger til ‘valgfrit’ tv.
Hvordan det så skal kunne lade sig gøre mht en konsistent betjenings-logik (læs: BeoRemote) magter jeg ikke at forestille mig :(
Der vil herudover - ved brug af ‘valgfrie’ tv-mærker - også sagtens kunne opstå problemer med understøttelse af diverse lydstandarter ——— tak for din gennemgang af eARC, iøvrigt.
Vil man sørge for den bedste lyd fra ens audiodel, kommer man jo ikke udenom at tage højde for at folk i stigende grad bruger tv’ets interne apps (i stedet for en ekstern boks) - og tuneren/-erne bruges jo stadigvæk af langt de fleste.

Når alt kommer til alt kan man sagtens være lidt sørgmodig over udviklingen.
Personligt er jeg dog spændt på, hvordan de løser opgaven....uanset om de skulle fortsætte med LG Electronic-løsninger for kommende tv/BV eller om det vil være egne eksterne soundcentre/soundbarer, der bliver resultatet.
For mit vedkomne - når det engang bliver nødvendigt - vil jeg foretrække en soundcenter-løsning fra B&O med alle dets B&O-specifike features (True Image processering/multichannel, NL/multirum, PUC, WiSA etc), fremfor en god eller endda bedre soundbar-løsning fra xxx - også selvom prisen naturligvis vil være en hel del højere.

MM
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#275369
Peter var tidligere i tråden inde på eARC og mulighederne heri. Min artikel om emnet var egentlig planlagt til næste uge, men nu hvor Sonys to nye tv-modeller har eARC (som de første), så gav det mening at få den online i samme omgang.

HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC forklaret

Specifikt ift. BeoVision Eclipse, hvis den kommer i en mk2, så kunne man jo forestille sig, at LG tv'et kunne sende high-bitrate og tabsfri lyd (Dolby TrueHD) til soundbaren. Inklusiv tabsfri Dolby Atmos, om B&O vil i den retning. LGs TV kan allerede håndtere Dolby TrueHD (som de første og eneste), man kan bare ikke sende det ud til eksterne lydenheder, hvilket jeg personligt finder en smule morsomt... Jeg mener, de indbyggede højttalere kan næppe få noget ud af lyd i den kvalitet :)
Brugeravatar
Af Millemis
#275384
Det er da rigtigt, at det giver mening med eARC-understøttelse.
Men så skulle Sound Centeret ligeledes opdateres, da Dolby TrueHD først skal afkodes (til PCM), før det nuværende soundcenter kan behandle lyden.
Mig bekendt sendes Dolby TrueHD fra LG-tv’et som bitstream - tv’et afkoder ikke selv.
Og mig bekendt kan Sound Centeret det heller ikke pt.
Indtil nu har der kun været været Dolby TrueHD-lyd fra bluray-spillere.......og de kan selv afkode,
så det har ikke været nødvendigt.
Atmos (tabsfrit eller ej) giver desuden kun mening, hvis B&O’s Sound Center opgraderes dertil....
....(PL-/WPL-)udgange er der jo nok af :)

MM
Senest rettet af Millemis 3. aug 2018, 22:15, rettet i alt 1 gang.
Af michael.jensen
#275395
Her var så endnu en BeoMan :P

Nu har jeg selv haft B&O i snart 25 år.... Startede som 13årig i 1994 med en beomaster 7000 og en Beogram cd 7000, dette anlæg har jeg endnu. Gennem tiden er både Beolink 7000 Beocord 7000 og Beogram 7000 kommet til så nu er systemet fuldendt.
Jeg købte i 1997 et sæt beolab 8000 som jeg har haft indtil for få måneder siden. Skiftede dem ud med et sæt beolab 1.
Jeg købte i 2003 en beolab 2 sub og i 2009 fik jeg endelig beovision 8-40 et tv med surround. En kæmpe drøm for mig.
Efter 4,5 år og en del bøvl var der så problemer med panelet så skiftede med hjælp fra B&O og min forhandler til et beovision 11-55" som stadigvæk hænger i stuen. Fantastisk tv som har det helt rigtige Feel af materialer og ydelse. Ydelsen fejler intet på Eclipse med den gør materialerne i forhold til bv11.
Nå men jeg elsker simpelhen at benytte mit B&O især anlægget giver stadigvæk efter alle årene en masse ejerglæde. Så jeg er simplehen kæmpe fan af B&O har givet os ægte BeoMan"er muligheder for at kunne benytte vores klassiske B&O anlæg sammen med de allernyeste tv og multiroom højtalere. Jeg købte f.eks en Beoplay M3 til soveværelset sidste år og det er sku blæret at et anlæg jeg købte i folkeskolen for næsten 25år siden kan streame f.eks en LP eller Cd trådløst fra den ene ende af huset til den anden. Dette gør virkelig et brand som Bang & Olufsen unikt. Og det er det de bør holde fast i. Unikke løsninger.

Med hensyn til tv udviklingen i B&O er der desværre ikke helt det magi som jeg gennem årene har oplevet ved produkter som Beovision AV 9000, beovision 7, beovision Avant med højtaleren som kommer frem og bliver bredere. Ægte Bang & Olufsen.
Jeg foretrækker selv at de dropper at tv fremfor at leverer et tv i samarbejde med andre, ikke at ydelsen fra Eclipse jo fejler. Men savner bl.a gardinerne, materialerne, og at skærmen ikke "blot" er en C7 LG som billedmæssigt ikke leverer bedre end en alm. C7 LG.
Lad os i stedet kunne vælge en Soundbar ala B&Os soundcenter eller måske en Beosystem 4/5 stykker så man har styring af tv og lyd i denne samt integration med Masterlink produkterne og de nye multiroom produkter og beolab højtalerne. Så brænder de ikke deres egne skabte broer til folk med tidligere B&O surroundopsætninger.
Men kan samtidig få fat i nye kunder....

Dog er der trist at mærker som LG "tidligere Goldatar" og Samsung som for 20år siden var det billigste brads i Føtex og Kvickly er de mærker i dag som er de største.... Her ser man virkelig hvordan folk vælger med pengepungen istedet for at købe kvalitet og gode gennemtænkte produkter som bl.a B&O har stået for....
Brugeravatar
Af bbplayer
#275502
michael.jensen skrev:Dog er der trist at mærker som LG "tidligere Goldatar" og Samsung som for 20år siden var det billigste brads i Føtex og Kvickly er de mærker i dag som er de største.... Her ser man virkelig hvordan folk vælger med pengepungen istedet for at købe kvalitet og gode gennemtænkte produkter som bl.a B&O har stået for....
Undskyld, jeg forstår ikke dit synspunkt her, eller også har du simpelthen ikke styr på penge, for hvordan tror du lige hele Danmark skulle få råd til et Eclipse til 69.000? Den må kort sagt være gal et eller andet sted, hvis det er din variant af folk vælger med pengepungen i forhold til kvalitet, og så skal vi ikke glemme at LG også har en god finger med den Eclipse tv skærm at gøre.

Det er simpelthen for snævert synet når du sammenligner produkter på tv fronten , for det er hvor LG og Samsung jo er stærkest.

Jeg mener folk vælger som de har råd, og det er ikke at vælge med pengepungen, hvis man ikke har råd, så har det intet med at prioritere B&O fremfor LG/Samsung. Det kan være du har like'd det i 25 år, andre synes bare det skal holde 3-5 år, så køber de nyt, og bare de kan se film, så overlever hr. og fru Danmark, som heller intet har med pengepungen at gøre men økonomien i husholdningen og hvor meget man gider det.

Helt forkert at sige folk tænker med pengepungen, bare fordi du kan lide produktet, så er der sikkert andre som hader det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 326