Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275068
Mit komplette setup er lidt spredt. Det er ikke centreret omkring en TV-løsning. Essentielt er det jo blot højttalere, som så har en forbindelse til Sonos Connect et sted. Og så er der en god portion dedikerede Sonos-højttalere spredt rundt omkring i alle de øvrige rum.

Knægten har også et sæt BL8000 på værelset forbundet på samme måde som BL18.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#275069
Ift. SoundCenter og BeoVision Eclipse, så har vi pt. brugt SoundCenter til at sætte niveauet for vores karaktermodel til TV-lyd. Det er klart, at 2x BeoLab 50 er en anden klasse, men vi har prøvet at skabe en model for de dedikerede TV-lydprodukter i formatet soundbar samt de lidt nyere soundbase og cirkulære højttalere i stereo-par.
Her er karakterlisten: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1530081512

SoundCenter yder jo fantastisk, så jeg er spændt på om noget af arbejdet kan føres videre en en separat soundbar fra B&O. Hvem ved... :)

Der har siden lancering af BeoVision Eclipse været spekuleret en del i samarbejde med LG Electronics. Eclipse bruger som bekendt LG C7 (2017-generation) som skærm med et lettere modificeret webOS styresystem. Som Torben tidligere har skrevet andetsteds, så har vi fået oplyst, at Eclipse kører videre med C7-skærmene i år (selvom LG har lanceret C8), så de må have købt et ordentligt lager.

Det er LG som sender opdateringer ud til webOS og derfor skærmdelen på Eclipse. LG har som bekendt sidenhen tilføjet understøttelse af Dolby TrueHD, som er tabsfri lyd. Vi spurgte i den forbindelse B&O ind til om SoundCenter også kan håndtere det. Vi blev oplyst, at den ikke kan. Det er dog også i denne forbindelse, at HDMI eARC (enhanced ARC) kommer ind i billedet. For at sende tabsfri lyd, herunder Dolby TrueHD, ud fra en skærm til en tilsluttet soundbar, så kræves HDMI 2.1's eARC fremfor ARC. Båndbredden hæves markant i eARC.

Det fik mig til at tænke på om B&Os potentielt kommende eksterne soundbar har nogen sammenhæng med timingen af eARC. Jeg forventer en soundbar med god centerkanal og solid stereo-separation. Er den prissat rigtigt, så kan den vel nok bringe vellyd ind i mange danske tv-stuer. Og så er jeg spændt på at se om den får indbygget Apple Airplay 2. :)
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275085
En fed strategi for B&O at de tilpassede et nyt BeoSound Center hvert år,
alt efter hvordan LG vælger at designe de næste års LG C8, C9 Panel.

Billede

Denne drøm brast for mig, fordi dette nu er annulleret af Bang & Olufsens
nuværende direktion.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275087
Omkostningerne ved at få LG til at tilpasse et nyt TV skulle efter sigende være et tre-cifret millionbeløb. Der er så få fordele vd 2018-modellen, at jeg sagtens kan følge beslutningen. Det er jo ikke en standard C7’er de sætter fast ovenpå.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275094
På BeoWorld har der været diskuteret side op og side ned uden resultat, om hvad
forskellen er på et standard C7 tv og Beo C7 tv. Torben kan du løfte sløret på det ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275095
Bagbeklædningen er anderledes, da den skal passe til Soundcenter. Og så kører den en speciel version af WebOS, som kan snakke med SoundCenter og håndtere WISA mv. De pakkes også ned i andre kasser med B&O logo på, så det må foregå på en separat samlelinje.

Så snart du skal have noget specialbygget, og dermed ikke kan bruge det produktionssetup, der allerede er på plads, så koster det knaster.
Brugeravatar
Af Millemis
#275105
Med en god rulle gaffa-tape kan man nok få en standart C7/C8 til at sidde fast på et Sound Center.
Der er penge at spare.....
....hvis man så ellers kunne købe Sound Centeret solo.

Nå, ja - spøj til side.
Hvorfor ikke bare erkende, at B&O sammen med LG har lavet BV Eclipse så det er én enhed - og virker helstøbt....
.....både mht det optiske og det betjeningsmæssige.
Det koster, hvad det koster!

Jeg nægter at deltage i den diskussion på Beoworld!

MM
Af kabri
#275117
Mine forældre har et sæt B&O højttalere stående og jeg har længe syntes det er fjollet, at de bare samler støv. Jeg er ikke sikker på modellen (det er den højttaler, der ligner en stående blyant) men det kan jeg finde ud af. De har dog begge de runde stik, hedder vist powerlink?

Beklager hvis det ikke hører til i denne tråd men hvilke løsninger findes der for at tilslutte dem til tv’er? Jeg kunne måske “låne” dem, hihi.. Det er til et LG TV uden analog udgang så det må vel ske med optisk eller hdmi og så en konverter af en slags?
Af kabri
#275118
At dømme ud fra hurtig billedsøgning på Google må det være enten Beolab 8000 eller 8002. Ved ikke om det gør nogen forskel?..

Billede
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275122
Forskellen ligger i enhederne og forstærkeren. De tilsluttes begge på samme måde. Peter har med garanti et diagram, men det ville være praktisk at vide hvad du har for et TV og hvilke udgange det har. BeoPlay Hub er den enkle løsning, hvis du kan finde en.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275124
Hej kabri

BeoLab 8000 afløses af BeoLab 8002, som er opdateret med ICEpower moduler.

BeoLab 8000 vil efter 18 år på markedet udgå. BeoLab 8002 har fået type nr. 6818.
ICEpower modulerne er på 2 x 125 Watt. Her udover er udvikle nye driver enheder.
Opdateringen inkluderer en manuel omskifter for rum tilpasning, med 3 indstillinger,
hjørne - væg - fritstående.

Stand-by dioden, er blevet flyttet lidt ned og ændret en smule, så man fysisk kan se
forskel mellem BeoLab 8000 og BeoLab 8002.

BeoLab 8002 vil findes i farverne; Sort - Aluminium/sort - Blå/sort - Mørkegrå -
Alu/hvid - Rød/sort - Golden mod tillægspris.

Tilbehør: Der kan tilkøbes et elegante vægbeslag, type 2195.

BeoLab 8002 sælges til samme pris som den tidligere BeoLab 8000.

__________________________________________________________

Billede

Specifikation :

BeoLab 8002: - -------------------------- (BeoLab 8000.)

• Bass enhed: 125 W klasse D ICEpower - / (143 W klasse AB)
• High-Frequency: 125 W klasse D ICEpower - / (143 W klasse AB)
• Kabinetvolumen: 5,3L
• Princip Bass Reflex
• Frekvensgang: 48 Hz - 28 KHz - / (52 Hz - 20 kHz)
• Forbrug: 19 W / 0,4 i Stand By - / (? / 1,8 W)
• Termisk
• Position switch (Gratis, Wall, Corner) - / (ikke tilgængelig)
• lineariseret bas (ABL)
__________________________________________________________
Senest rettet af Peter Pan 29. jul 2018, 22:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275144
Torben skrev 'hvis du kan finde en'

Søger man i den nye B&O / BeoPlay prisliste, findes den ikke. Det har den ikke gjort
siden 01-2016. Der stod Connection hub type nr. 6250 - til en pris på 1.499 Kr. pr. stk.

Søger du på nettet Tryk her. Findes den stadig til 1.399. Kr.
Eller Tryk her. Pris 1.499. Kr.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 326