Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
#274242
Jeg forstår ikke hvorfor folk har problemer med realistiske billeder? Idag, er nogle film grovkornet fordi instruktøren ønskede det, eller den er smalfilmet og har striber på, fordi vi synes den skal se gammel ud.
Hvorfor ikke få det mest realistiske billede ud af en oplevelse igennem naturen, som med UHD/4K var lige præcis det som producenterne har brugt i massevis til at vise detaljerne når man skulle vis det bedre billede. Skal vi have følelsen af det at være der, så vil folk her have framerate op? Det kan da ikke være så forkert, for filmoplevelsen er jo mest af alt, om at føle man er en del af det, så hvorfor håbe på noget fra 1920'rne når man lever i det 2100 århundrede? Vi har jo stor success med at ændre nye film til at se gamle ud, så det kan vi nok også efter vi har fået 120hz optagelser i fremtiden.
Af magtfuld
#274243
bbplayer skrev:Jeg forstår ikke hvorfor folk har problemer med realistiske billeder? Idag, er nogle film grovkornet fordi instruktøren ønskede det, eller den er smalfilmet og har striber på, fordi vi synes den skal se gammel ud.
Hvorfor ikke få det mest realistiske billede ud af en oplevelse igennem naturen, som med UHD/4K var lige præcis det som producenterne har brugt i massevis til at vise detaljerne når man skulle vis det bedre billede. Skal vi have følelsen af det at være der, så vil folk her have framerate op? Det kan da ikke være så forkert, for filmoplevelsen er jo mest af alt, om at føle man er en del af det, så hvorfor håbe på noget fra 1920'rne når man lever i det 2100 århundrede? Vi har jo stor success med at ændre nye film til at se gamle ud, så det kan vi nok også efter vi har fået 120hz optagelser i fremtiden.
Jeg kan sagtens se din pointe, men kan du bedre lige "oplevelsen" af 60fps optagelsen i mit youtube link?

Jeg forstår nemt din tankegang, men personligt bliver der bare noget mere "film-agtigt" over 24fps optagelsen.

Men vi er jo (heldigvis) alle lidt forskellige :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#274244
magtfuld skrev:Jeg kan sagtens se din pointe, men kan du bedre lige "oplevelsen" af 60fps optagelsen i mit youtube link?
Da jeg har et C6 , så har jeg den oplevelse til gode.

Har kun prøvet 4k60p igennem Android boks, og den kørte vist heller ikke yt på 60hz når man så nørd info, så var det dog 4k.
Af magtfuld
#274245
bbplayer skrev:
magtfuld skrev:Jeg kan sagtens se din pointe, men kan du bedre lige "oplevelsen" af 60fps optagelsen i mit youtube link?
Da jeg har et C6 , så har jeg den oplevelse til gode.

Har kun prøvet 4k60p igennem Android boks, og den kørte vist heller ikke yt på 60hz når man så nørd info, så var det dog 4k.
Jeg har nu kun set youtube klippet på min PC skærm. Jeg ønskede blot at høre din subjektive mening om 24fps vs 60 fps oplevensen i film eller filmklippet.
Brugeravatar
Af bbplayer
#274246
Min PC skærm er ikke noget at ringe hjem om, slet ikke når jeg ser min C6 lidt derfra.. Så det kan ikke blive andet end dårligere.
Brugeravatar
Af Pede8000
#274247
Jeg vil mene at en OLED panel, har evnen til at vise tilnærmelses vis det korrekte billede, det være sig fra en UHD disk eller andet. Det er naturligvis begrænset af et mindre farve rum end det der ofte sendes til skærmen fra en afspiller/ streamingboks, samt begrænsninger i nits.

Med hensyn til bevægelser, kommer jeg fra et Panasonic plasma tv, der ikke havde nogen problemer på den front. OLED er vel ca 97 så god. Ikke umiddelbart noget problem. Har slået alle bevægelses "forbedrende" indstillinger fra.

Jeg vil mene at OLED er det nærmeste du kommer problemløst panel i 2018 (der er tilgængeligt for alm. mennesker).

Som du skriver; helt alm. TV er bestemt ikke "træls" at se på imo.

P
Brugeravatar
Af Pede8000
#274249
Basto skrev:Problemløst?

Ahhh burn in osv... Der er da rigeligt at få grå. Hår af
Ja, den problematik findes.

Nu kommer jeg fra Plasma, der også fik på puklen mht burn in problematikken. Jeg har gennem mine mange år som ejer af et plasma ikke oplevet det.

Hvis man undgår at lade billedet stå på tekst tv, eller andet statisk, i timevis, skulle det ikke være noget problem.

(har faktisk hørt om en bruger der faldt i søvn med teksttv tændt, han fik byttet sin skærm, flot ikk?)

Ellers bliver man ofte mindet om at tvet har kørt længe, og om man ønsker at lave en skærmrens eller forsætte med at bruge skærmen. Man skal så trykke ok for at fortsætte ellers slukker det og laver skærmrens. (Philips, ved ikke med andre mærker)

Jeg mener at de evt. problemer der med OLED opvejes rigeligt af et fantastisk billede.
Brugeravatar
Af Pede8000
#274251
Basto skrev:Ja der er vi ikke enige.. Men har simpelthen ikke overskud til at diskutere med dig igen..
Synes ærligt talt ikke du er helt fair.

Jeg forsøger konstruktivt at bidrage til tråden, og du opfører dig 100% barnligt og umodent. Hvad får trådstarter ud af dine sure opstød.
Personligt er jeg 100% iskold og måske nærmest lidt underholdt. Det er lidt som Nationen på EB!!

Kom dog med noget konstruktivt omkring burn in problemer og evt. de andre problemer du mener præger OLED!

Kunne faktisk ikke huske at vi får havde krydset klinger, men nu dæmrer det....

Beklager at tråden kører lidt af sporet, men den slags opstød er jeg simpelthen nødt til at kommentere. O_O
Brugeravatar
Af Slettet_8122018
#274265
Jeg købte Plasma tv da de kom frem, der var også en masse om burn in, jeg passede lidt på de første 200 timer med for meget kontrast, og jeg oplevede intet, min datter fik det da jeg købte et større LCD tv, det kører stadig nu står det inde på hendes ekstra værelse, kører på 11.år uden problemer, det er et Panasonic.

Jeg har købte for nogle måneder siden et Panasonic 65" OLED deres topmodel 2017, jeg har kaliberet tv'et og har kørt med det siden uden nogen som helst hensyntagen til logoer eller andet, jeg har ikke oplevet nogen problemer med burn in, så jeg frygter ikke dette.
Af Basto
#274269
Jeg syntes da absolut man skal købe Oled hvis man er til det.. Der er jo fantastisk hvad de skærme kan., men at sige at se er problem fri passer ingen steder

Mvh Michael