Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MartinH
#272410
Er ikke så ferm med Apple ting.

Kan man via Apple iTunes leje en film i 4K og på nogen måde afspille/streame den til et eks. Sony 4K Android TV eller er det helt umuligt. O-O
Af JørnNilsson
#272530
Kan man virkelig tage film i 4K HDR seriøst, når vi taler om film der er 20-40 år gammel. Det er jo ikke fordi de film lige frem kan være optaget i den kvalitet. Og hvor meget er der så vundet, i forhold til bare at lade ens eget tv opskalere til 4K???
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#272534
De ældre film er typisk filmet på 35mm filmruller (visse på 65/70mm), som ikke har en fast opløsning da det er et analogt format. Filmruller kan scannes i højere opløsning end HD, hvorved man kan få flere detaljer med. De indeholder også mere lysdynamik end på SDR-udgivelserne (DVD og HD Blu-ray). Når de er scannet på ny kan man tage dem tilbage i studiet og finpudse udgivelsen.

Det er ikke uden ulemper (scanning ved højere opløsning giver f.eks. mere grain/støj), men man kan så at sige trække en del mere ud af filmrullerne.

Digitale formater er anderledes, men det er først i nyere tid, at man er begyndt at optage med digitalt udstyr. Her er opløsning mv. fastsat fra start.
Af MartinPN
#272544
Venter også selv med længsel på den udgivelse. Jeg har dog set, at der er nogle herinde som har skrevet de har LOTR Extended fordi den tidligere har været til salg på butikken - så hvis man havde købt den på daværende tidspunkt ville man stadig have adgang til den.

Jeg håber dog, at fraværet indtil videre skyldes, at den bliver holdt tilbage til en evt. 4k udgave af LOTR Extended kommer. Sikkert ikke derfor, men man har vel lov til at drømme :)


Men er sikkert et rettigheds spørgsmål eller lignende
Af JørnNilsson
#272649
[quote="Rasmus Larsen"]De ældre film er typisk filmet på 35mm filmruller (visse på 65/70mm), som ikke har en fast opløsning da det er et analogt format. Filmruller kan scannes i højere opløsning end HD, hvorved man kan få flere detaljer med. De indeholder også mere lysdynamik end på SDR-udgivelserne (DVD og HD Blu-ray). Når de er scannet på ny kan man tage dem tilbage i studiet og finpudse udgivelsen.

Tak for svaret. Så filmrullerne indeholder en større Dynamic Range end HD og kan også scannes i en højere opløsning <B

Jer der har set nogle af de gamle film, som nu findes i 4K HDR. Har man så også været aktiv inde og redigere i filmene, så det hele ser bedre ud. Eller bære det lidt præg af, man bare har kørt dem igennem en scanner og ikke nøjsomt har justeret filmen igennem scene for scene ???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#272666
Der er nok ikke en generel formel for hvor meget man gør ud af et transfer fra rulle til 4K. Og ej heller er det alle film, som er skudt i lige god kvalitet, så der vil naturligvis være forskel i kvaliteten.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#272677
Det er ikke unormalt, at instruktøren og nogle af de tekniske folk sidder med i redigeringsstudiet ved restaureringen af store film. Kommer selvfølgelig an på mange ting, herunder særligt projektets omfang. Nolan sad f.eks. med, da hans 7 film, inklusiv Batman-trilogien, blev remastered i 4K HDR.
Brugeravatar
Af Slettet_8122018
#272692
Der er også film i 4K som ikke lever op til formatet på nogen måde, jeg undersøger altid om filmen er i ægte 4K og ikke bare en dårlig opskalering, for jeg har set film med betegnelse 4K som var virkelig dårlig, der er jo reelt fri spil til at kalde film 4K.

Så mit råd er, at undersøge filmen inden køb, Itunes er heller ikke ægte 4K, og lydsporet er også dårligere, men er indtil nu det bedste bud ved streamingtjeneste.

Jeg vil helst købe 4K film på skiver, men udbuddet er ikke særlig stort.
Af Dusty
#272694
JørnNilsson skrev: Jer der har set nogle af de gamle film, som nu findes i 4K HDR. Har man så også været aktiv inde og redigere i filmene, så det hele ser bedre ud. Eller bære det lidt præg af, man bare har kørt dem igennem en scanner og ikke nøjsomt har justeret filmen igennem scene for scene ???
Jeg har bland andet E.T. og Groundhog Day i 4K UHD (kan ikke lige huske hdr format). Det er IKKE støjfrie film, men er OK. Blade Runner er super restaureret når man tænker på hvor gammel den er. Om det så er pengene værd for en disk er en anden sag. Synes faktisk det er ved at være en lidt dyr hobby de her 4K film på disk. Meget bedre med ATV, da der er ret mange super tilbud synes jeg.
Det her med at checke om det er "rigtige" 4K film gjorde jeg også i starten, men i vikeligheden er det mere komplekst end bare at konkludere, at er den ikke "rigtig" så er det ikke 4K værdigt. Så er spørgsmålet selvfølgelig om den alm. BluRay udgave kunne være godt alternativ som er tæt på i kvalitet (pris betragtning).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#272728
En huskeregel mht. ægte 4K er, at hvis der er CGI-effekter - dvs. også hvis noget er en animationsfilm - så er de typisk ikke lavet i 4K. Der er ikke regnekraft/tid nok til rådighed til at man kan rendere computergrafik i 4K, så det foretages i 2K. Så hvis du er vild med Avatar, så skal du ikke sætte forventningerne for højt til et 4K transfer.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 69