Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#272621
Har fået købt mig et Apple TV 4k til mit xe9305.

Jeg er dog i tvivl om jeg har fået indstillet det korrekt.

ATV 4k er sat til:
Format : SDR 4K

Match dynamic range: ON
Match frame rate: ON

Chroma: 4:2:0

Jeg undrer mig lidt over følgende...

1. Ser jeg en film/serier på netflix som er i Dolby Vision markeres det i højre hjørne af min skærm ved start. XE9305 skifter selv profil til Dolby vision. Super fint går jeg ud fra?

2. Ser jeg en film købt på itunes som er i HDR markeres det i IKKE højre hjørne af min skærm ved start. XE9305 skifter IKKE profil. Men bliver på profilen Biograf Pro... Er det korrekt?

3. Ser jeg en film/serier på netflix/itunes som er i 4K markeres det iKKE højre hjørne af min skærm ved start. XE9305 skifter IKKE profil. Men bliver på profilen Biograf Pro... Er det korrekt?
#272624
1. Det lyder som om, at det fungerer, som det skal.
2. Sony markerer ikke, når der skiftes til HDR10. Hvilket format er film fra iTunes. Hvis den fremgår med et lille HDR-logo i iTunes, så er den "kun" HDR10. Du kan bekræfte om Sony tv'et er skiftet til HDR, hvis du åbner billedmenuen.
3. Hvis filmen udelukkende er i 4K-opløsning, så er det korrekt, at der ikke skiftes profil. Det er kun ved HDR, at det sker.
#272634
Rasmus Larsen skrev: 2. Sony markerer ikke, når der skiftes til HDR10. Hvilket format er film fra iTunes. Hvis den fremgår med et lille HDR-logo i iTunes, så er den "kun" HDR10. Du kan bekræfte om Sony tv'et er skiftet til HDR, hvis du åbner billedmenuen.
Ja ved køb af den film fra itunes stod der at der vises i 4K og HDR.

Så det vil sige at det kun er ved Dolby Vision at TV'et selv skifter profil?
#272738
Det er også fint, at lade boksen stå på 60 Hz SDR i menuerne, da du ellers potentielt skal kæmpe med, at trække 60 Hz HDR, hvilket historisk set kan være et issue hvis kablerne ikke er tilstrækkelig gode. Og så er det også oppe i det leje, hvor både TV og bokse i almindelighed vil vise svaghedstegn og risikere, at billedet falder ud, hvis ikke hele signalvejen er perfekt. Med 60 Hz SDR har du ikke det problem.
#272747
Hvis du primært ser danske/europæiske tv-programmer, så kan 50Hz med fordel vælges. Hvis du primært ser film, tv-serier og amerikansk tv-indhold, så kan 60Hz vælges. Altså boksen skifter jo automatisk til den rigtige frekvens, hvis man har aktiveret match-funktionerne, men på denne måde får man færre sorte skærme ved frekvensskift.

Menuerne kører dog bedst i 60Hz.
#272748
Så vidt jeg kan se, så skifter eksempelvis DR ikke frekvens i deres app, så der får du judder hvis du bruger 60 Hz og den vil heller ikke skifte til SDR, hvis du kører HDR i menuerne. De er ikke så skarpe til det med at få apps til at være up-to-date derinde, men alle de øvrige producenter af apps, som ikke lige har HDR-indhold kan heller ikke finde ud af at udnytte "match content" på ATV.