Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Niels E
#271708
Som den mest teknologi-interesserede i familien har jeg fået til opgave at finde det bedste 49" fjernsyn under 4000 kr til min nevø.

I denne prisklasse og størrelse ser det ud til, at det kun er LG og Phillips (med panel fra LG), der har 100 Hz tv. Min intuition siger dog, at jeg hellere skal gå efter et Sony eller Samsung.

Spørgsmålet er så om et Sony med deres billedmotor på et 50hz panel vil gøre et bedre job end LG'en med 100hz i forhold til at vise et 'smooth' billede?

Jeg ved godt, der er mange andre parametre at vælge et fjernsyn ud fra, men nu er det lige det her, jeg er mest i tvivl om.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#271719
Et 50 Hz panel vil ikke kunne interpolere signaler med frekvenser over 30 Hz. Dertil, så kan det være problematisk at fremvise 24 fps billeder, da panelet ikke kan gå op i 120 Hz (et 100 Hz panel er både 100 og 120 Hz), så der vil opstå judder, som så skal forsøges fjernet med motion-systemet.
Af Supergris
#271742
Lad være med at bekymre dig om de 100 Hz, som er et levn fra gammel tid, da de bedste fjernsyn fra Philips og Sony havde dette, som fordoblede frekvensen og dermed kunne give et mere roligt billede.
Med dagens fladskærme er der helt andre forhold, der gælder.
Du vil nok med fordel kunne læse denne artikel, der forklarer teknologien ret godt:

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1288865091

Hvis der er plads til et 55", så gå absolut efter det.

Mht. til det ene mærke i forhold til det andet, så er der nogle der er til moderen og nogle til datteren, men specielt er der stor forskel på, hvor hurtig menuerne er, samt hvilket system, der er valgt til smart-TV-delen...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#271744
Jeg er lige nødt til at rette dig dér. 100/120 Hz er det eneste, der er i stand til at gengive 24 Hz materiale uden judder, da du ikke kan afspille 24 Hz på nogen meningsfyldt måde på et 50/60 Hz panel.
Af Supergris
#271751
Hvis det er mig, rettelsen var henvendt til, så er jeg skam godt klar over det.
Hvis der er tvivl, linker jeg jo til jeres fine fokusartikel, men med det budget, tror jeg næppe, der findes nogle med det mange kalder "ægte 100 Hz", så jeg mener ikke, det er ikke den vigtigste parameter, han skal vælge ud fra.
Mange har slet ikke en gang sat deres afspiller op korrekt, så 24 Hz, som de fleste film er indspillet i, bliver afspillet ved korrekt framerate.
Det vil jo ikke vise sig, hvis man ser normalt TV, da film til TV-kanalerne, som regel er reencoded, så de afspiller ved de vante 50 Hz, som vi var vant til fra den tid, da DVDerne regerede...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#271752
Det er klart, at du skal over på Netflix eller eks. BluRay før det bliver et problem, da TV er tilpasset 50 Hz. Kravet lød blot på “mest smooth” så der kunne judder jo sagtens være en diskvalificerende parameter. Jeg spottede ikke lige hvilken artikel du linkede til.

LGs TruMotion er så til gengæld ret dårlig (jeg ved ikke om den er forbedret på de små modeller i år), så det er kun ved 24 Hz, den har en fordel mht bevægelse når den er 100/120 Hz. Sonys modeller vil have fordelen så snart du aktiverer MotionFlow.
Af Niels E
#271760
Faktisk har LG og Phillips "ægte" 100hz fjernsyn af den størrelse og pris.

Men det et netop ovenstående debat, der har forvirret mig. Nogle mener, at Hz er ligegyldigt med de moderne tv p.g.a. diverse motion-løsninger, mens andre stadig mener, at det er en vigtig parameter.
Eftersom tv'et skal bruges til en del normalt tv, Netflix og gaming, lyder det til, at LG'en i dette tilfælde godt kunne være det bedre valg. Gaming foregår jo også ved 60hz (forhåbentligt) i fremtiden, e.g. PS4 Pro.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#271764
TVet kan godt vise 60 Hz. Et 50 Hz panel kører ved 60 Hz i eks. USA, og kan godt skifte, så det er ikke et issue ifb. med spil. Hvis man skal vælge 50/60 Hz, så ville jeg gå efter Sony, som har det bedste motion-system.

Skærmene baseret på IPS (LGs paneler) lider under et langt dårligere sortniveau, men har til gengæld markant bedre betragtningsvinkler.
Af Niels E
#271768
God info altsammen. Så har jeg lidt mere viden til mit valg.
Jeg skal hilse fra din gamle Pioneer, Torben. Still going strong ☺️
Af teamet
#271774
Hej Niels E.,

Din intuition lyder mest som din underforståede fornemmelse for de forskellige mærker. 100 hz er ikke alt, men det kan sagtens gøre forskellen.

Jeg vil anbefale dig at tage din nevø med ud i elgiganten, så I kan se på TV sammen. Lad endelig nevøen træffe sit eget valg.

mvh

teamet
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#271783
Niels E skrev:God info altsammen. Så har jeg lidt mere viden til mit valg.
Jeg skal hilse fra din gamle Pioneer, Torben. Still going strong ☺️
Fedt! Det er kram 8-)
Af Niels E
#271797
teamet skrev:Hej Niels E.,

Din intuition lyder mest som din underforståede fornemmelse for de forskellige mærker. 100 hz er ikke alt, men det kan sagtens gøre forskellen.

Jeg vil anbefale dig at tage din nevø med ud i elgiganten, så I kan se på TV sammen. Lad endelig nevøen træffe sit eget valg.

mvh

teamet
Jeg var faktisk derude, men blev ikke meget klogere. LG kørte med en fin 4k demo, og Sony fjernsynene var slukket. Spurgte om de kunne sætte en blu-ray på, så man kunne sammenligne lidt. Det var ikke muligt. Så der var ikke meget at basere dit valg på andet end en dårlig salgssnak.

Men du har helt ret. Jeg vil fokusere på, at gøre det til en god oplevelse for ham, og holde alle disse bekymringer for mig selv.