Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#271377
Jeg har længe gået og overvejet om jeg ikke skulle tage og få skiftet mine gamle Bose Cinemate 2 GS højtalere ud med nogle nye højtalere, mest af alt grundet at den automatisk slukker efter 30 min hvor der ingen aktivitet har været, samt at de kun kører optisk (manglende HDMI ARC) og derved ikke kan styres med fjernbetjeningen til TV’et (Ja jeg har godt nok en Logitech harmony som kan klare jobbet, men vil have noget der er mere simpelt for andre end mig selv!).

Jeg har længe gået og været lidt interesseret i en Bose Soundtouch 300 + sub, selvom fruen helst vil undgå en soundbar da hun ikke syntes at de er særlig flotte. Men jeg har nu været ved at kigge lidt specs efter på den, og finder ud af at den kun har support for for DD og DTS format, og tænker at de 2 formater har efterhånden en del år på bagen og at der er kommet mange nye til som DTS-HD, DD TrueHD og DD+.
Er de nye formater noget jeg vil komme til at savne (film ses oftest på eget mediacenter hvor der afspillet film med disse formater), eller er forskellen så lille at man skal være audiofil for at kunne høre det?

Alternativet er en Sony ST5000 soundbar som understøtter de nye formater? Atmos betyder ikke rigtig noget for mig.

Hvad tænker I? Er Bose Soundbaren lidt “outdated” og skal man over til Sony eller noget helt andet som understøtter de nye formater?

Hvis der foreslås alternativer, så skal det lige siges at jeg ikke ønsker et samlesæt med reciever, og at det gerne skal være noget fruen kan godkende :)
#271382
Bose Soundtouch 300 vil jeg ikke mene er uddateret. HD-lydformaterne gør, efter min mening, sig ikke særlig nævneværdige på soundbars. Der er bedre enheder, god DSP-processing og 'vigtige' features vigtigere parametre.

Der er dog ret bred konsensus om at Soundtouch 300 og subwooferen er alt for dyr ift til prisen blandt anmeldere og brugere.

For 12.000kr. kan du få nogle bedre løsninger IMO. Kig evt på Sony eller Samsungs ATMOS-løsninger.
Af Supergris
#271394
Jeg mener heller ikke, HD-lydformaterne er noget, der giver den store forskel og er absolut nødvendig; der er, som der nævnes, andre faktorer, der er mere afgørende for god lydkvalitet.

Hvis en soundbase, som Canton DM100, der bliver linket til, passer ind i dit setup, så giver den absolut god lyd for pengene, med virkelig smæk på bassen og masser af dynamik...

Det ser ud til, der kun er én tilbage i sort, så det er om at være hurtig, hvis det er den ønskede farve:

https://www.dustinhome.dk/product/50108 ... lack-glass