Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#270686
Er højst sandsynligt endt med at købe et 49xf9005 (har betalt men ikke modtaget det endnu). De solgte mig en kalibrering til 750 kroner..Er det pengene værd? Eller kan man ikke selv indstille det og blive tilfreds "nok" til at se primært almindeligt flow tv på? Da jeg i sin tid købte mit plasma rodede jeg lidt med indstillingerne og har siden ikke rørt dem.
#270687
Tidligere har det været sagt, at det er helt ok ,nok også til 750kr ift. dem som tilbyder i stuen, som er forskellig fra deres opsætning, når de ikke kender stue og målingerne.

Så længe du får en rapport, og kan sætte værdierne op igen, ud fra denne på din nye skærm, så skulle det ikke være det værste, hvis du kan se forskellen når skærmen er kalibreret , fra den ikke er, altså :)

Du kan købe DVD skiver / Blu-ray medier til at lave nogle indstillinger, du kan også finde video'r på YT til at lave det med, det er dog kilden der du indstiller og f.eks ikke din afspiller, hvis den ikke har YT. For så skal du afspille YT test pattern fra din kilde indgang.

Det må være op til dig om du kan se forskellen eller du mener en amatør opsætning via youtube er nok for dig.

edit: Det skal lige nævnes, at flere har fået dem lavet men endnu ingen som har efterprøvet om rapporten så også matcher indstillinger :) Så er Power jo til sidst, måske lige så fine at kopiere indstillinger for en model til alle skærme, det er jo svært at vide, som det er sagt elgiganten gør (igen kun læst, ikke bekræftet)
#270690
Du bør i hvert fald lige tjekke det input de kalibrerer og se om de har justeret hvidbalancen. Og så skal du huske at Sonys TV skal have indstillingerne indtastet for hver eneste kilde du ser og det gør Power næppe for dig.

Vi har stadig ikke haft mulighed for at eftermåle en kalibrering fra Power eller Elgiganten, så vi ved ikke hvordan det tager sig ud ved genmåling.
#270694
Vi vil ikke få noget ud af at bede om at lave en test. Der er ingen tvivl om, at deres måleudstyr er i orden, så med mindre de bruger det forkert, så burde det være OK. Så hvis det skal være en "on the record"-analyse, så vil det give mere mening at lave det som en besøgs-artikel, hvor de viser os hvad de gør. Ellers skal man hente et TV uden at informere dem om testen forinden, men så skal vi have penge op af lommen og præmissen for testen ville også være lidt for "Kontant fra DR"-agtig.

Dér hvor man kunne frygte, at der blev klippet en hæl, er hvis de begynder at kopiere settings fra en tabel i stedet for at udføre kalibreringen på en ny skærm. Jeg har ikke konkret viden om hvordan de kører deres kalibrerings-show, og om de blot har en portion præ-kalibrerede modeller stående, som de kan plukke fra, eller om de laver en individuel indstilling på stedet (det lyder usandsynligt, at de skulle kunne nå dét).

Men altså: Der er absolut ingen grund til at lave noget, som skulle gøre os uvenner med hverken Power eller Elgiganten. Jeg vil langt hellere lave en "bag om kulisserne" og få deres egne ord for det.
#270715
Bør et TV ikke have kørt et vist antal timer inden det kalibreres, så elektronikken li'som har "sat" sig?
Jeg synes at have set et par steder, at man først bør kalibrere sit TV efter et par hundrede drifttimer.
#270743
Torben Rasmussen skrev:OLED ældes og potentielt mest i starten, så den vil skulle indstilles på ny efter kortere tid. LCD er bygget på faststof-dioder, som ikke forgår på samme måde.
hehe, præcis hvad er starten? I sidste emne vi kom omkring dette, var jeres seneste artikel inde på at disse OLED skærme holder 125.000+ timer ? Så start er 1000? 10.000 timer? :)
#270744
Med plasma sagde man, at de skulle have gost 100 timer på bagen. Måske vi burde lave en artikel, hvor vi teater hvordan en kalibrering driver over tid. Vi har desværre typisk kun skærmene i maks. 2 uger, så det er begrænset hvor mange timer de får på bagen.
#270758
Der er ikke ret mange test-eksemplarer i omløb og der er ingen chance for, at vi må beholde et friskt eksemplar så længe. Der er ret godt tryk på udlånene af de nye modeller. Vores C8er bliver fløjet direkte ind til os fra Korea og dumpet i en flightcase, og den skal videre til andre anmeldere med det samme vi er færdige.

Vi kan ikke bruge en brugt til noget i den sammenhæng. Den skal helst være frisk, men man kunne måske udlæse driftstid fra servicemenuen og tage den derfra.