Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#270636
Jeg begyndte for noget tid siden at læse op på specs om tv-skærme, da vi vil have en ny heri stuen. Forestiller mig ikke en sælger ville kunne hjælpe hvis jeg intet vidste i forvejen.

Pt. har vi en gammel sony bravia af ukendt model. Ældre slags!

Tv'et vigtigste funktion er film i høj kvalitet. Og jeg er netop på udkig efter en "opdateret" lækker billedkvalitet.

Jeg har læst og kigget på skærme rimeligt intenst, og for faan' hvor er der mange skærme, med forskellige plusser og minusser som gør det svært at blive afklaret..

Jeg startede med at kigge på billige LG tv alla UJ630 - men erkender det sgu nok bliver for billigt og ringe.

sidenhen har jeg kigget på

Samsung:
mu7005 6333,- Power
mu7055 6666,- bilka
mu7075 7499,- elgiganten
mu8005 7777,- elgiganten
mu8000 7777,- bilka
ks7005 6997,- elgiganten *muligvis demo model ;( *

(hvad skyldes at f.eks. 55mu7045 koster 13 k ?)

Sony
xe8505 6999,- elgiganten
xe8096 5447,- power
xe9005 7444,- power

Kan ikke engang huske hvilke LG jeg er haft læst op på, men er vidst også faldet fra de fleste.

micro stutter taler meget imod mig, jeg SER det selvom min kæreste intet så i butikken. det fucker mig.
Er klar over nogle af de listede TV muligvis også har problemet, men er også nået dertil hvor jeg har brug for en håndsrækning af nogle der måske har et overblik.

Som sagt, vil have et lækkert billede der spiller max til en god kvalitetsfilm, rimeligt sort niveau - gode farver osv.

Desværre er vi for fattige til at investere i OLED eller QLED, det giver ikke mening at have sådan et dyrt elektronik sammenlignet med vores generelle levestandard ;P

Men vi vil heller ikke købe et TV som om et halvt år er helt til herrens... Det skal være en habil opgrade.
Håber i kan hjælpe.
#270649
Hvis du får røde knopper over Microstutter undrer det mig over at du overhovedet har Samsung med på listen


Det er fordi man skal vælge og vrage imellem tv som har forskellige plusser og minusser. De har fedt design, smart med kabler - men ja. Ringe på HDR delen og micro stutter.
Men lige ringe alle modeller i mu serien?
Det ses af mange som årets value for money tv. Du kan finde mange tråde om det her på sitet.
Nej kunne ikke umiddelbart finde tråde som beskriver det du beskriver der ? Det er samtidigt også et af de TV som ikke er blevet testet af flatpanels ...
#270657
Ja kan godt se det er omtalt. Syntes bare ikke rigtigt at kunne udplukke informationer jeg syntes at kunne holde op imod alle de forskellige modeller fra samungs MUxxxx

Mit overblik er helt væk. Overvejer kraftigt om jeg kan leve med et af samungs mu-modeller
- min kæreste tænker selvfølgelig mere på rammen og udseendet end selve skærmen -_-'

Kan bare ikke gennemskue hvad forskelle der er fra Mu7005 og op til mu8005
- og hvad der gør f.eks. sony xe9005 til et bedre køb, helt konkret ?
direkte led og bedre responstid?
#270661
XE90 har næsten dobbelt så meget lys som MU, hvilket er en fordel ved HDR. Skærmen har dog kun få zoner at styre lyset i, så der vil opleves blooming fra tid til anden. MU vil dog sætte fuld knald på hele baggrundsbelysningen, hvilket er langt værre, så til HDR er den et dårligere valg.

Skal det være en MU, så vælg en med deres premium remote. Det har eksempelvis 7075.
#270747
Hvorfor ikke blot glæde sig over, du kan få et godt TV til en god pris?
Køb det, og lad være med at tænke mere over det, før du igen skal ud at kigge efter nyt TV, f.eks, når du finder ud af, at du gerne vil have en større skærm, når du ser sport eller film...
#270885
Supergris jeg har bestemt ikke tænkt mig at købe et tv ved "at lade være med at tænke over det" .. kan godt være nogle folk svømmer i penge og bare køber nyt nyt nyt.
Æ mig.. Og glæde mig over en god pris ? tjooh..
Men ved ikke hvor du kommer fra, men hvor jeg kommer fra, forsøger man at få mest muligt for færrest mulig penge - lidt det omvendte af en sælger.

Men whatever!

Jeg endte med at købe det sony fjernsyn.
Skulle dog først overrumples af en sælger som gerne ville vise og demonstrere mig et andet tv først.
Fiskede lige i et hurtigt snup min smartphone og googlede model navnet. GÆT hvor jeg havnede.
viewtopic.php?f=2&t=40895

Fuldstændig det samme scenarie som beskrevet i det topic.
Men der blev sgu smurt tykt på. Med diverse "rabatter" på kalibrering og vægbeslag. Takkede dog nej og bedte pænt om xe90'eren.. Måtte stå fast om jeg hverken ville have kalibrering eller vægbeslag.

Den stod på display ved siden af xe85 og hold kæft de var indstillet funky. 85 så godt ud og 90 pis'ringe.. Der var sågar ikke pris på xe90'eren og det stod sgu ikke i nogle pryd.

Har fået skærmen sat op, leget med kalibrering fra avforums og smækket 4k ultra på fra netflix...

Bloooown.. Det ser så fucking godt ud. Og prisen er sgu iorden, særligt set i betragtning til introprisen på det tv.

Er der nogle der kan fortælle mig hvilken type og evt. hvor jeg finder et billigt vægbeslag til sådan en sag??
#270886
Hej - jeg ved ikke hvilke krav du har til dit vægbeslag, men HN og AV-C har da et udvalg.
https://www.harald-nyborg.dk/41010/tv-ophaeng
https://www.av-cables.dk/vaegbeslag-42-80/

Hvis beslaget er med fast afstand mellem skruehullerne, skal du bare tjekke, at TV'ets VESA mål er understøttet (30cm x 30cm).
#270893
Du har misforstået, hvad jeg har skrevet!
Jeg siger ikke, du ikke skal overveje, hvilket TV, du skal købe, men jeg siger, at når der er så mange, der foreslår det samme TV, så er der nok noget om snakken, og da du ikke selv er helt up to date, er det nok ikke helt tosset, at gå efter hvad der bliver foreslået.
Det med, at du skal lade være med at tænke over det, er ment som efter, du har købt dit TV, og valget er truffet.
I den sidste ende, er det jo "kun" et TV, og hvis du er helt utilfreds, kan det jo skiftes...