Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#268913
Hej alle filmnørder - og andre

Hvad er jeres tanker om køb af film i iTunes? Jeg synes, det er rigtig fedt, at jeg slipper for at have Blu-ray kassetter og en afspiller stående, og at den film jeg tidligere købte i HD gratis konverteres til 4K HDR. MEN jeg synes det er ret bekymrende at Apple efter forgodtbefindende kan fjerne de film jeg har købt. Jeg har ikke oplevet det endnu med film jeg havde købt, men flere af de film jeg har på min 'Ønskeliste' er pludselig ikke længere tilgængelige (Fx. Aliens Extended Edition). Det ville da være rigtig surt hvis jeg havde betalt 199,- for den. Lige nu er fx. Harry Potter Collection på udsalg til 349,- og det frister jo at købe dem så billigt - men 349,- er lidt dyrt hvis jeg når at se dem én gang og næste gang jeg vil se dem, er de 'ikke længere tilgængelige'. Ifølge Apple er man selv ansvarlig for at sikkerhedskopiere sine køb, men 4K film kan ikke downloades...

Hvad tænker I andre?

Cheers
Morten
#268916
Det ærgrer mig, at man ikke kan få en løsning, der er 1:1 den samme, som hvis man købte Blu-ray filmene selv.

Altså at filmene er tilgængelige på alle platforme, samt i fuld Blu-ray kvalitet, dvs. med tabsfri lyd osv.

Som det er nu, er jeg - ligesom trådstarter - tøvende overfor at købe film i f.eks. iTunes.
#268925
Hej
Jeg har igennem årene købt en del film på US iTunes. Der er de ofte på tilbud til 9,99 usd. Jeg har aldrig oplevet at filmene pludselig forsvinder. Jeg ved godt at de principielt har ret til at fjerne dem, men i praksis er det ikke noget problem.
Det er først den dag internettet forsvinder at det bliver et problem, men så tænker jeg ikke der bliver tid til at se fjernsyn:-)
#268928
St1ckboy skrev:Hej alle filmnørder - og andre

Hvad er jeres tanker om køb af film i iTunes? Jeg synes, det er rigtig fedt, at jeg slipper for at have Blu-ray kassetter og en afspiller stående, og at den film jeg tidligere købte i HD gratis konverteres til 4K HDR. MEN jeg synes det er ret bekymrende at Apple efter forgodtbefindende kan fjerne de film jeg har købt. Jeg har ikke oplevet det endnu med film jeg havde købt, men flere af de film jeg har på min 'Ønskeliste' er pludselig ikke længere tilgængelige (Fx. Aliens Extended Edition). Det ville da være rigtig surt hvis jeg havde betalt 199,- for den. Lige nu er fx. Harry Potter Collection på udsalg til 349,- og det frister jo at købe dem så billigt - men 349,- er lidt dyrt hvis jeg når at se dem én gang og næste gang jeg vil se dem, er de 'ikke længere tilgængelige'. Ifølge Apple er man selv ansvarlig for at sikkerhedskopiere sine køb, men 4K film kan ikke downloades...

Hvad tænker I andre?

Cheers
Morten
En ret interessant problematik du fremsætter til sidst, den tanke havde jeg slet ikke forstillet mig ved køb i iTunes, der er vi forbrugere jo slet ikke beskyttet ved vores køb, for selvfølgelig skal vi altid have adgang til vores køb uanset hvad, for skal vi have omkostninger ved siden af ved køb på iTunes for at sikkerhedskopiere køb kan vi jo lige så godt købe på skiver og så er hele ideen med iTunes væk.
#268931
Det med de forsvinder fra ønskelisten skal du ikke bekymre dig om.
Det oplever jeg også tit - Men de er ikke "forsvundet".
Hvis en film på ønskelisten ændre status - F.eks. fra mulig at forudbestille til den nu kan købes, eller at den nu kan lejes også, og andet i den stil. Så forsvinder de altid fra ønskelisten.
Ved ikke hvorfor - Men undrede mig selv og fandt ud af ovenstående.
Du kan tilføje den igen.

Har dog aldrig oplevet at en købt film er forsvundet.

Heller ikke noget jeg bekymre mig super meget om, da jeg ved pengene er "spildt" med skiver.
Har smidt 100 vis af DVDer ud, så røg der en ordentlig røvfuld HD-DVDer ud, og lige nu har jeg 100+ Blu-ray film stående som aldrig kommer til at blive afspillet igen.

Det er vel godt et års tid siden at jeg besluttede at jeg simpelthen ikke gad blive ved med fysiske medier som bare ender med at ryge ud.
4K HDR fra iTunes er "godt nok" til mig, og den ekstra kvalitet på UHD-Blu-ray er ikke nok til jeg gider flere skiver.
Nåede dog aldrig at prøve HDR på skive, kun 4K, da jeg solgte afspilleren og de film jeg nåede at købe da jeg besluttede at hoppe på ren streaming.
#268936
ZackGem skrev:Har smidt 100 vis af DVDer ud, så røg der en ordentlig røvfuld HD-DVDer ud, og lige nu har jeg 100+ Blu-ray film stående som aldrig kommer til at blive afspillet igen.
Den store forskel du så ikke har brugt tid på, at gensalgs værdien, de fysiske medier, kan sælges hvis du gør det imens medierne er populære, og Blu-ray er ikke just upopulære endnu.

Loppemarkeder har solgt masser af dvd'r til 10kr, så ville jeg måske næste gang prøve at komme af med dem, istedet for at smide ting ud. Vi lever jo i en tid hvor ting kan bruges igen.

De online medier kan du måske bevare i nogle år men måske mener Apple lige pludselig at din online licens skal fornyes pga. et eller andet og du kan måske tabe noget der, eller et eller andet som er en udgift for dig, så online mediet er vel ikke bedre end dem som sælger mediet. Klart, google kan da gøre det samme.

Var der ikke snak om man købte en licens som kunne bruges over alle firma'r? Så når man havde købt hos Itunes, så ville man på en eller anden måde få adgang til den på google også.
#268945
Man skal ikke kimse af kvaliteten på UHD bluray vs online UHD versioner.

Bruger ikke Itunes, mest Netflix og bluray, men jo himmelråbende stor forskel i bitraten.

Har taget et mediedump af to populære UHD film som BR2049 og Transformers The last knight. (alle de sekundære embedded lydkanaler og .sub dog klippet væk for ikke at fylde unødigt, og dette skal ses iforhold til et niveau som iflg den anden tråd på flatpanels, ofte lå omkring +/-15mbps på UHD online releases, men kunne være interessant at se et mediedump fra fx Itunes vers. man kunne sammenholde versus.)
Trans < Knight
[Generelt
ID : 0 (0x0)
Fulde navn : ?:\BDMV\STREAM\0001x.m2ts
Format : BDAV
Format/Info : Blu-ray Video
Filstørrelse : 90,6 GiB
Varighed : 2 t 34 min
Samlet bitratemodus : Variabel
Samlet bitrate : 83,9 Mb/s
Maksimum samlet bitrate : 109 Mb/s

Video #1
ID : 4113 (0x1011)
Menu-ID : 1 (0x1)
Format : HEVC
Format/Info : High Efficiency Video Coding
Formatprofil : Main [email protected]@High
Codec-ID : 36
Varighed : 2 t 34 min
Bredde : 3.840 billedpunkter
Højde : 2.160 billedpunkter
Størrelsesforhold : 16:9
Billedfrekvens : 23,976 (24000/1001) FPS
Farverum : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0 (Type 2)
Bitdybde : 10 bits
colour_range : Limited
colour_primaries : BT.2020
Overførselskarakteristika : PQ
Matrix-coefficienter : BT.2020 non-constant
MasteringDisplay_ColorPrimaries : Display P3
MasteringDisplay_Luminance : min: 0.0001 cd/m2, max: 1000 cd/m2

Video #2
ID : 4117 (0x1015)
Menu-ID : 1 (0x1)
Format : HEVC
Format/Info : High Efficiency Video Coding
Formatprofil : Main [email protected]@High
Codec-ID : 36
Varighed : 2 t 34 min
Bredde : 1.920 billedpunkter
Højde : 1.080 billedpunkter
Størrelsesforhold : 16:9
Billedfrekvens : 23,976 (24000/1001) FPS
Farverum : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0 (Type 2)
Bitdybde : 10 bits
colour_range : Limited
colour_primaries : BT.2020
Overførselskarakteristika : PQ
Matrix-coefficienter : BT.2020 non-constant
MasteringDisplay_ColorPrimaries : Display P3
MasteringDisplay_Luminance : min: 0.0001 cd/m2, max: 1000 cd/m2

Lyd #1
ID : 4352 (0x1100)
Menu-ID : 1 (0x1)
Format : TrueHD / AC-3
Muxing-modus : Stream extension
Codec-ID : 131
Varighed : 2 t 34 min
Bitratemodus : Variabel / Konstant
Bitrate : 640 kb/s
Maksimum bitrate : 5.925 kb/s
Kanaler : 8 kanaler / 6 kanaler
Kanalpositioner : Front: L C R, Side: L R, Back: L R, LFE / Front: L C R, Side: L R, LFE
Samplingsrate : 48,0 kHz
Billedfrekvens : 31,250 FPS (1536 SPF)
Bitdybde : 16 bits
Strømstørrelse : 708 MiB (1%)
ServiceKind/String : Complete Main

Lyd #2
ID : 4353 (0x1101)
Menu-ID : 1 (0x1)
Format : TrueHD / AC-3
Formatprofil : TrueHD+Atmos / TrueHD / AC-3
Muxing-modus : Stream extension
Codec-ID : 131
Varighed : 2 t 34 min
Bitratemodus : Variabel / Konstant
Bitrate : 640 kb/s
Maksimum bitrate : 5.241 kb/s
Kanaler : Object Based / 8 kanaler / 6 kanaler
Kanalpositioner : Object Based / Front: L C R, Side: L R, Back: L R, LFE / Front: L C R, Side: L R, LFE
Samplingsrate : / 48,0 kHz / 48,0 kHz
Billedfrekvens : 31,250 FPS (1536 SPF)
Bitdybde : 16 bits
Strømstørrelse : 708 MiB (1%)
ServiceKind/String : Complete Main
BR2049 UHD
[Generelt
ID : 0 (0x0)
Fulde navn : ?:\BDMV\STREAM\0033x.m2ts
Format : BDAV
Format/Info : Blu-ray Video
Filstørrelse : 74,2 GiB
Varighed : 2 t 41 min
Samlet bitratemodus : Variabel
Samlet bitrate : 65,8 Mb/s
Maksimum samlet bitrate : 128 Mb/s

Video
ID : 4113 (0x1011)
Menu-ID : 1 (0x1)
Format : HEVC
Format/Info : High Efficiency Video Coding
Formatprofil : Main [email protected]@High
Codec-ID : 36
Varighed : 2 t 41 min
Bredde : 3.840 billedpunkter
Højde : 2.160 billedpunkter
Størrelsesforhold : 16:9
Billedfrekvens : 23,976 (24000/1001) FPS
Farverum : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0 (Type 2)
Bitdybde : 10 bits
colour_range : Limited
colour_primaries : BT.2020
Overførselskarakteristika : PQ
Matrix-coefficienter : BT.2020 non-constant
MasteringDisplay_ColorPrimaries : Display P3
MasteringDisplay_Luminance : min: 0.0050 cd/m2, max: 4000 cd/m2
MaxCLL : 457 cd/m2
MaxFALL : 179 cd/m2

Lyd #1
ID : 4352 (0x1100)
Menu-ID : 1 (0x1)
Format : TrueHD / AC-3
Formatprofil : TrueHD+Atmos / TrueHD / AC-3
Muxing-modus : Stream extension
Codec-ID : 131
Varighed : 2 t 41 min
Bitratemodus : Variabel / Konstant
Bitrate : 640 kb/s
Maksimum bitrate : 8.316 kb/s
Kanaler : Object Based / 8 kanaler / 6 kanaler
Kanalpositioner : Object Based / Front: L C R, Side: L R, Back: L R, LFE / Front: L C R, Side: L R, LFE
Samplingsrate : / 48,0 kHz / 48,0 kHz
Billedfrekvens : 31,250 FPS (1536 SPF)
Bitdybde : 16 bits
Strømstørrelse : 740 MiB (1%)
ServiceKind/String : Complete Main

Lyd #2
ID : 4353 (0x1101)
Menu-ID : 1 (0x1)
Format : AC-3
Format/Info : Audio Coding 3
Codec-ID : 129
Varighed : 2 t 41 min
Bitratemodus : Konstant
Bitrate : 640 kb/s
Kanaler : 6 kanaler
Kanalpositioner : Front: L C R, Side: L R, LFE
Samplingsrate : 48,0 kHz
Billedfrekvens : 31,250 FPS (1536 SPF)
Bitdybde : 16 bits
Komprimeringstilstand : Lossy
Videoforsinkelse : -25 ms
Strømstørrelse : 740 MiB (1%)
ServiceKind/String : Complete Main
Hvis man bare ønsker at se filmen, så er Itunes eller Netflix selvfølgelug glimrende men for feinschmeckere som vitterlig ønsker det ypperste i billedkvalitet, her er det ikke holdbart.
Selvfølgelig ideelt for rettighedshaverne hvis man kan sælge en encoded semiversion for næsten fuld valuta og kun levere under 1/5 af den native bluray mulige kvalitet.
Gør jo at man kan flippe samme matriale igen og igen, bare i lidt bedre versioner og en praksis man ser på andre medieformater.

En ærgelig vej, at bluray kvaliteten nedprioteres, selvfølgelig bekvemligt med at havde det online, men har så sandelig også sin pris.

Er samtlige UHD (4K) købte film på Itunes totalt lukket land for download :o i givet fald undergraver det da begrebet [købt], men nærmere en grad af lejet adgang.
#268948
Hvor mange er specs-ryttere, i stedet for blot, at stole på øjne og ører, når der ses film?

Bitraten, både på lyd og billed, har da bestemt noget at sige, til et vist punkt, men der er også mange andre faktorer, der afgør kvaliteten.

Ingen tvivl om, at skiverne vinder stort, når det kommer til specs., men hvor stor er forskellen egentlig, når man sammenligner kvaliteterne direkte?

Selv er jeg utroligt overrasket over, hvor langt, man kan komme ned i bitrate, hvis man ved, hvad man har med at gøre, og bruger de rigtige codecs og metoder.

Hvor mange kan egentligt høre forskel på DTS Core vs. DTS-HD Master?
Selv har jeg meget svært ved det, men bilder mig ind, jeg i nogle tilfælde, oplever større lydbillede og mere styr på bassen, men efterhånden, er jeg ret ligeglad med, hvad der står i displayet på min receiver, da jeg har lært, mere at fokusere på filmen end teknikken bag.

Jeg har brugt oceaner af tid, på at sammenligne film i forskellige formater og kvaliteter, og min konklusion er, at skiverne er bedst (sammenlignet med andre HD-kilder, med "fornuftig bitrate"), men det ses kun ved direkte sammenligning, og kun, hvis man ser godt efter.

Desuden har jeg oplevet, det kommer meget an på, hvilket udstyr, det afspilles på.
Jeg oplever, LCD-skærme (har ikke haft fornøjelsen at teste OLED) er langt mere kritiske overfor hvilke kilder og hvilken opløsning, de bliver fodret med, end plasma og f.eks en projektor, som min egen (Sony HW65); selv ved det store billede (112"), den fremviser.

Nu er 4K jo kommet, og den oplevelse har jeg endnu tilgode hjemme i stuen, men umiddelbart er det ikke noget jeg savner; dog er det noget, der selvfølgelig skal erhverves, næste gang, der skiftes.
Jeg oplever HDR og den større farvedybde, som elementer, der er mere afgørende for den bedre billedkvalitet, end den højere opløsning.

Jeg lige kommet hjem, efter en tur i biffen, og jeg mener fuldt ud, mit setup i stuen, kan levere samme oplevelse af lyd og billed, langt hen ad vejen...
#268963
Host host - nu er dette jo ikke en tråd om billede- eller lydkvalitet på stream ifht. BD skiver...

Men når nu tråden er blevet hijacked, er det jo meget fint at kunne vise forskel i bitrate - men hvad kan du se på skærmen/høre i højtalerne? Det er jo diskussionen om LP/CD/Spotify om igen. Jeg synes Spotify 192kbps er fint til musik, jeg synes Netflix er fint til film. Jeg kan ikke høre hvad der mangler i lyden fra Spotify, jeg kan ikke se hvad der mangler i billedet fra Netflix og DD5.1 surround er måske ikke DTS, men jeg tror ikke jeg kan høre forskel...

Men tilbage til spørgsmålet - det lyder ikke til at det er et problem mange har oplevet - men Aliens findes ikke længere i Special edition på iTunes.

:-) Morten
#268974
St1ckboy skrev:Men tilbage til spørgsmålet - det lyder ikke til at det er et problem mange har oplevet - men Aliens findes ikke længere i Special edition på iTunes.
Så må spørgsmålet vel være om den stadig er der for dem der havde købt den. Muligt at den stadig er tilgængelig for dem.
#268977
Steen Bay skrev:
St1ckboy skrev:Men tilbage til spørgsmålet - det lyder ikke til at det er et problem mange har oplevet - men Aliens findes ikke længere i Special edition på iTunes.
Så må spørgsmålet vel være om den stadig er der for dem der havde købt den. Muligt at den stadig er tilgængelig for dem.
Blot til info.
Jeg har tidligere købt Lord of the Rings trilogien på itunes, men filmene kan på nuværende tidspunkt ikke længere købes på itunes. Trilogien er stadig tilgængelig for mig, så jeg kan se dem når jeg har lyst. :)
#268980
1gadget skrev: Blot til info.
Jeg har tidligere købt Lord of the Rings trilogien på itunes, men filmene kan på nuværende tidspunkt ikke længere købes på itunes. Trilogien er stadig tilgængelig for mig, så jeg kan se dem når jeg har lyst. :)
Fedt at høre (udover at jeg gerne ville købe LotR trilogien også :D ) - det var præcis det input jeg søgte!
#269002
Blot et hurtigt indspark ift. rettigheder på filmkøb hos onlinetjenester. Se eventuelt vores guide til filmtjenester, hvor vi har kigget nærmere på vilkårene hos diverse tjenester og fået svar fra flere af dem ift. hvordan man som køber skal forholde sig til situationen med, at film kan trækkes tilbage:

Guide: Filmtjenester på nettet

PS: Jeg har for virkelig mange år siden fået fingrene i nogle Pixar "shorts" igennem en eller anden promotion på dansk iTunes. Jeg tror faktisk, at det går helt tilbage til lancering af film i dansk iTunes. De er fjernet fra tjenesten for en del år siden, men ligger stadig i mit katalog til både download og streaming.
#269005
bbplayer skrev:
ZackGem skrev:Har smidt 100 vis af DVDer ud, så røg der en ordentlig røvfuld HD-DVDer ud, og lige nu har jeg 100+ Blu-ray film stående som aldrig kommer til at blive afspillet igen.
Den store forskel du så ikke har brugt tid på, at gensalgs værdien, de fysiske medier, kan sælges hvis du gør det imens medierne er populære, og Blu-ray er ikke just upopulære endnu.

Loppemarkeder har solgt masser af dvd'r til 10kr, så ville jeg måske næste gang prøve at komme af med dem, istedet for at smide ting ud. Vi lever jo i en tid hvor ting kan bruges igen.

De online medier kan du måske bevare i nogle år men måske mener Apple lige pludselig at din online licens skal fornyes pga. et eller andet og du kan måske tabe noget der, eller et eller andet som er en udgift for dig, så online mediet er vel ikke bedre end dem som sælger mediet. Klart, google kan da gøre det samme.

Var der ikke snak om man købte en licens som kunne bruges over alle firma'r? Så når man havde købt hos Itunes, så ville man på en eller anden måde få adgang til den på google også.
Min egen oplevelse som *køber* af medier på loppemarkeder er, at DVD-skiver stort set ikke kan sælges længere - med mindre måske der er tale om bokssæt, danske film eller Disney. Almindelige enkelttitler finder man i kassevis til 5 kr./stk. og sådanne kasser er ofte stadig fyldt når loppemarkedet er forbi.

Blu-ray kan stadig sælges, men enkelttitler skal ikke koste over 20 kr./stk., hvis man vil af med dem - og de får først ben at gå på, når de kommer ned på en 10'er.

Jeg købte en del DVD-film, da folk begyndte at dumpe dem på loppemarkeder, men det var med en klar intention om blot at forære en stor del af dem til genbrug, når jeg havde set dem een gang. Billigere end Netflix og så får man bonusmaterialet med.