Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af EH10
#267222
Er der andre end mig der har erfaring med at HDR materiale (Netflix, youtube) generelt er mere mørkt end almindeligt SDR materiale? Fx ved Netflix filmen "Bright", hvor jeg simpelthen måtte "slukke" for HDR signalet da scenerne er alt for mørke, og så den så uden HDR signal. Har prøvet at lege med forskellige indstillinger, men intet hjælper, medmindre man vil gå på kompromis med sort-niveauet. Ligeledes et problem på youtube, her har jeg dog kunne korregere det vha. indstillingerne. Jeg ejer et Philips POS9002.
Nogen der har haft samme oplevelse?
#267232
Jeg gætter på, at din HDR profil ikke er kalibreret korrekt.

Jeg har selv et LG B7 OLED 55" og oplever ikke, at HDR materiale gengives for mørkt. Tværtimod kan jeg i HDR se mange flere detaljer i sort gengivelsen end på SDR materiale. Altså som det bør være.

Jeg har dog erfaret, at jeg ved kalibrering af mine HDR profiler skal køre med væsentligt højere OLED lys værdi end på SDR profilerne. Typisk kører jeg OLED lys på omkring 40 ved SDR materiale og omkring 60-80 på HDR materiale.

Jeg må også sige, at det har taget mig lang tid med mange småjusteringer før jeg var helt tilfreds, men det er bestemt muligt at kalibrere til en fornuftig HDR gengivelse uden proff. udstyr IMO.


Med venlig hilsen Lars
#267235
På en B7 er de mest korrekte HDR profiler TechniColor eller Cinema/Biograf profilen med følgende settings:

OLED Lys: 100
Kontrast: 100
Lysstyrke: 50
Skarphed: 20
Farve: 55
Tone: 0

Ekspertindstillinger:

Dynamisk kontrast: Fra
Super Opløsning: Fra
Hele farveskalaen: Auto
Kantforbedring: Fra
Farvefilter: Fra

Hvidbalance:
Farvetemperatur: Varm2
Værdier for RGB skal bare stå på 0 medmindre man har måleudstyr til at kontrollere eventuelle justeringer.

Angående Dolby Vision så er de to Cinema/Biograf profiler de mest korrekte.
Af EH10
#267247
Har sandsynligvis ikke mine indstillinger til at stå korrekt, men lige meget hvad jeg skruer på, så ser HDR materiale på Netflix bare ikke tilfredsstillende ud på min skærm, det er alt for mørkt. Og hvis man skal sammenligne med nogle 4K titler derinde, så ser det MEGET bedre ud end HDR, meget mere livligt og her er der ikke problemer med mørke scener.
HDR-spil indstillingen er også mørkere end normalt.
Kunne være interessant at høre fra andre POS9002 ejere?
#267249
På den sidste kalibrering jeg lavede af en POS9002 var settings følgende:

ISF NAT
Kontrast: 60
Lysstyrke: 51
Farve: 50
Skarphed: 0

Kontrasttilstand: Normal
HDR Opskalering: Fra
Videokontrast: 90
Lyssensor: Fra
Gamma: -2
Støjreduktion: Fra
MPEG Støjreduktion: Fra

HDR Settings:

Billedtype: HDR Film
Farve: 50
Kontrast: 100
Skarphed: 0
Lysstyrke: 50

Avanceret:
Farve:
Farveforbedring: Fra
Farvetemperatur: Varm
Kontrast:
Kontrasttilstand: Optimeret til billede
HDR Perfect: Fra
Videokontrast: 100
Lyssensor: Fra
Gamma: 0

Den præcise rækkefølge og hvornår du møder punkterne i menuen kan være forskellig fra oversigten her.
Af EH10
#267253
Mange tak for at dele disse indstillinger!
Desværre synes jeg ikke at netop disse HDR indstillinger hjælper på situationen, stadig mørke billeder, og farverne er matte og kedelige.
Så på nuværende tidspunkt er der ikke meget fornøjelse ved HDR her, desværre :/
#267268
Noget af det, som jeg har bemærket med HDR10 formatet er, at billedet ofte har en tendens til at være en tand for mørkt. Det ødelagde f.eks. oplevelsen af at se The Revenant på UHD Blu-ray for mig. Studierne har, i hvert fald i opstartsfasen, haft en tendens til at grade HDR-billedet lidt mørkere (overordnet) end SDR-versionen.

Her oplever jeg større "succes" med Dolby Vision. Når skærmene først certificeres (af Dolby) og de dynamiske metadata slår ind, ser det ud som om, at der er et bedre samspil imellem indhold og fremvisning. Det kan også bedre korrigeres i kæden med disse formater (Dolby Vision og HDR10+).

Nogle afspillere, f.eks. fra Panasonic, har en funktion til at hæve lysniveaet. Det er nok i erkendelse af, at HDR-film netop kan være gradet lidt for mørkt. Hollywood mangler vist nogle konsumskærme i studierne fremfor deres reference-monitorer.
#267289
Rasmus Larsen skrev:Noget af det, som jeg har bemærket med HDR10 formatet er, at billedet ofte har en tendens til at være en tand for mørkt. Det ødelagde f.eks. oplevelsen af at se The Revenant på UHD Blu-ray for mig. Studierne har, i hvert fald i opstartsfasen, haft en tendens til at grade HDR-billedet lidt mørkere (overordnet) end SDR-versionen.

Her oplever jeg større "succes" med Dolby Vision. Når skærmene først certificeres (af Dolby) og de dynamiske metadata slår ind, ser det ud som om, at der er et bedre samspil imellem indhold og fremvisning. Det kan også bedre korrigeres i kæden med disse formater (Dolby Vision og HDR10+).
Jeg har sikkert misforstået noget, men burde HDR10 og Dolby Vision ikke se ens ud mht. lysniveauer? Er forskellen ikke 'bare' at DV har en finere graduering i scener hvor maksimal lysstyrke ikke bruges? (fordi alle bits kan bruges til de niveauer der faktisk benyttes i scenen)

Men der er jo åbenbart en forskel i praksis, og hvad gør man så hvis TVet ikke har DV eller hvis materialet 'kun' er i HDR10? Kan man ikke indstille TVet så HDR10 ser ordentlig ud?