Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#264472
Jeg har observeret det senest med Godless på Netflix. Det kommer løbende, spøjst nok særligt i de helt mørke scener, som der (så vidt jeg husker) er en del af i afsnit 2. Jeg har før set det på en skive og jeg kan se, at visse anmeldelser af UHD Blu-ray skiver også peger på fejlen. På britiske AVForums har der været snak om, at det sker med forskellige typer kilder, så umiddelbart kan det ikke isoleres til Apple TV 4K.

Første gang jeg så det lagde jeg ikke så meget i det. Da jeg så det igen og igen undervejs i Godless kom jeg til at tænke på om det muligvis er en fejl i kilden. Simpelthen et problem med, hvordan studiet har brugt de dynamiske metadata, som Dolby Vision tilbyder. Eller eventuelt fejlbehandling af metadata. BBC har i forbindelse med deres HLG format bl.a. talt om "corrupted metadata" ift. de HDR-formater, som bruger metadata.

Uanset hvad, så tager vi spørgsmålet med i posen til Dolby. Vi skal mødes med dem i løbet af CES.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264477
De steder jeg ser det er også i de helt mørke scener, hvor der ikke kommer lysende elementer. Hvis DV sætter lysstyrken scene for scene, så er det klart, at det ikke nødvendigvis er til stede altid. Det er dog problematisk, at man på ATV tilsyneladende koder både sorte bjælker og indhold i samme omgang, da den indbyggede app på TV'et helt klart godt kan finde ud af at adskille de to ting. I den forbindelse, så skal det nævnes, at det blot kræver ét element i en given scene, som er meget lysstærk, før hele scenen vises med korrekt sortniveau. Når først kameraet klipper, så er lyssætningen en anden.

En scene hvor det er tydeligt ville også være i Bright, hvor de afhører den hjemløse (godt 29 minutter inde), for der skifter scenerne ofte og nogle er meget mørke altid (og så går sortniveuaet i bjælkerne i hækken), og andre har loftlamper mv. med og kræver da mere lys (og så passer sortniveauet i bjælkerne igen).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264478
KristofferA skrev:At jeg har set en del Dolby Vision via det nye Apple TV på min skærm.
Jeg har dog til gode at se en helt film i DV fra itunes. Jeg har kun set Netflix og lidt klip fra itunes.
Klip fra iTunes vises ikke i DV. Det er kun hele film der vises som DV.
Af aalb1970
#264480
Rasmus Larsen skrev: Uanset hvad, så tager vi spørgsmålet med i posen til Dolby. Vi skal mødes med dem i løbet af CES.
Det lyder som en god plan.

Meget tyder på, at det er et generelt problem, der ikke er isoleret til Apple TV og LG. Jeg kan i alt fald genskabe det på Chromecast Ultra.

Vil prøve at tilslutte Apple TV 4K og Chromecast Ultra direkte til mit TV i aften for at udelukke, at det er Dolby Vision passthrough på min receiver, der er årsagen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264494
Hvilke DV-skiver har du testet med? Det er udelukkende et Dolby Vision problem - ikke HDR10. Og hvilket TV?
Brugeravatar
Af KristofferA
#264500
Torben Rasmussen skrev:
KristofferA skrev:At jeg har set en del Dolby Vision via det nye Apple TV på min skærm.
Jeg har dog til gode at se en helt film i DV fra itunes. Jeg har kun set Netflix og lidt klip fra itunes.
Klip fra iTunes vises ikke i DV. Det er kun hele film der vises som DV.
I know, men det er også f.eks. udvalgte scener fra "Logan". =)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264502
KBW skrev:Despicable Me
Jeg husker ikke om jeg så problemet på dén i iTunes. Jeg er desværre ikke i nærheden af et OLED-TV længere (det var hos min bror), så jeg kan ikke teste videre før Rasmus sender mig et med posten ;)
Af aalb1970
#264504
KristofferA skrev:
Torben Rasmussen skrev:
KristofferA skrev:At jeg har set en del Dolby Vision via det nye Apple TV på min skærm.
Jeg har dog til gode at se en helt film i DV fra itunes. Jeg har kun set Netflix og lidt klip fra itunes.
Klip fra iTunes vises ikke i DV. Det er kun hele film der vises som DV.
I know, men det er også f.eks. udvalgte scener fra "Logan". =)
Logan er i HDR10, ikke Dolby Vision.
Af lkodk
#264528
Torben Rasmussen skrev: En scene hvor det er tydeligt ville også være i Bright, hvor de afhører den hjemløse (godt 29 minutter inde), for der skifter scenerne ofte og nogle er meget mørke altid (og så går sortniveuaet i bjælkerne i hækken), og andre har loftlamper mv. med og kræver da mere lys (og så passer sortniveauet i bjælkerne igen).
Nu fik jeg testet med Bright, og det er meget tydeligt i den scene du nævner.
Men rent faktisk så ses det problem med underteksterne, jeg startede ud med også meget tydeligt, og det har ikke noget med sceneskift at gøre.

I nogle af skudene kan man se at kontrasten i selve billedet ændrer sig frem og tilbage når underteksterne kommer og går i samme skud, specielt hvis man holder øje med baggrunden. Det påvirker dog ikke umiddelbart bjælkerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264539
Nej, underteksterne opfører sig anderledes og påvirker sortniveauet i billedet on-The-spot. De helt mærke regioner ændrer sig når der er undertekster. Går det på samme måde med dem, så mørk bliver endnu mørkere når underteksterne kommer frem?

Det er muligt, at det er to forskellige mekanismer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9