Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lkodk
#264338
Hej,

Jeg har lige fået mig et LG oled og et ATV4K. Umiddelbart en god kombi, men da jeg så min første film på det som var i Dolby Vision blev jeg noget irriteret.
I mørke scener ændrer kontrast/black levels sig når der vises undertekster. Det er kun i det øjeblik underteksterne vises. Når de forsvinder er billedet tilbage til normalt.

Jeg har har slået alt billed forbedring fra på tv’et inkl dynamisk kontrast. Jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan stille på noget på Apple tv’et

Jeg tror ikke det er tv’et, men derimod Apple tv’et da jeg fandt dette på Apples forum, der beskriver det samme på et Samsung tv https://discussions.apple.com/thread/8191978

Jeg har prøvet at finde nogle mørke scener på et par HDR10 film, og der synes jeg ikke det sker.

Er der andre der oplever det, og evt har forslag til hvad der skal/kan indstilles?
Brugeravatar
Af bbplayer
#264339
Det kunne godt se ud som om Apple lægger et overlay over hele skærmen og ikke kun i bunden, og dette er så ikke helt gennemsigtigt, og skaber altså en skygge som oplyses, når man se den twitter video.

Det er kun ud fra hvordan teknologien er lavet på andre platforme og hvordan denne lægges på som billede.

Kan være en anden årsag. Vigtigt er at det løses :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264345
Jeg har lige tjekket på et B7 og jeg kan genskabe problemet. Det lader dog ikke til at være relateret til undertekster - det er bare dér man kan se, at der sker noget med skyggerne.

Her er hvad jeg ser (testet i Netflix i filmen Bright):
Scene for scene skifter sortniveauet, hvilket er tydeligt i de sorte bjælker, som bliver grålige i lav-APL scener og helt sorte i høj-APL. Hver scene har sit eget peak-niveau pga Dolby Vision, så lyset kan sættes scene for scene. Skiftes der til SDR er sortniveauet korrekt hele tiden. Det lader altså til, at man har fået f... det generelle sortniveau op, så fe sorte bjælker også påvirkes. Må lige teste samme film i den indbyggede app ved lejlighed.

Jeg kunne se problemet en enkelt gang i en iTunes film, men ikke konsekvent genskabe problemet. Jeg spolede gennem to film (Interstellar og Batman vs Superman) uden at kunne få det til at ske.

Jeg har testet med Auto Frame rate og auto HDR. Har kun testet i Dolby Vision, men HDR10 burde ikke have problemet, da hele filmen er codet med samme lysniveau.

Den tråd der henvises til dur ikke, da du ikke kan deaktivere den dynamiske kontrast på et Samsung KS8. Det ved trådstarteren åbenbart ikke, men det er et generelt problem på alle Samsungs TV. Jeg synes ikke hans beskrivelse er repræsentativ, men videoen af skyggedetaljerne, der ændrer sig kan jeg godt genskabe på ATV 4K her.

Edit: Det er nu testet i Netflix fra WebOS og der sker det ikke, så det er et ATV issue.
Af lkodk
#264359
Tak for din udvidede test. :)

Nu har jeg kun nået at se et par film på mit nye tv, og kun 1 i DV, og jeg lagde kun mærke til det ved underteksterne i Ghost in the Shell hvor det var meget tydeligt i en længere mørk scene.

Desværre kan jeg ikke umiddelbart fange det på kamera, så derfor linket til samme opførsel.

Jeg har scannet de film igennem jeg har i HDR10 uden at kunne konstatere noget, som du også skriver ikke burde have problemet.
Jeg testede med en DV film på Netflix, hvor jeg fandt en mørk scene, på ATV viste det sig ved understekster, men samme film på Netflix app'en på LG kunne jeg ikke umiddelbart konstatere noget.

Det lyder dog godt, at det ikke virker konsekvent ud fra dine tests. Så kan det bare være at Ghost in the Shell er en af de slemme hvad det angår.

Men det lyder så også til, at der ikke er andet at gøre end at krydse fingre for, at Apple får det fikset. :((
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264370
Kan du spotte det i de sorte bjælker på Netflix? Det kræver et helt mørkt lokale, men i Bright var det ret tydeligt fra scene til scene. Scener hvor der ikke var ret meget lys var bjælkerne udvaskede, men i scener med meget lyse elementer var de sorte. Det er ret tydeligt, at det er er DV problem, da det netop følger et helt klip, ligesom DV jo er i stand til. Så når kameraet klipper, så ændrer sortniveauet sig igen.
Af lkodk
#264427
Jeg vil prøve at check Bright ud i aften. Det kunne ikke lade sig gøre i går aftes :)

Tak for linket. Jeg var faktisk stødt på artiklen i min søgen efter info, men lagde den lidt til side, da jeg umiddelbart kun lagde mærke til det ved undertekster. Men det er jo nok to sider af samme problem.
Med sådan en artikel, så er/kommer der forhåbentligt noget attention på det.
Af aalb1970
#264428
Problemet er ret udtalt i iTunes.

Så The Fast and the Furious 8 forleden, og de sorte bjælker skiftede gennem hele filmen ofte mellem sort og mørkegrå. Problemet kunne reduceres men ikke elimineres ved at vælge Cinema profilen frem for Cinema Home.

Det tyder på en generel fejl i den måde Apple TV håndterer Dolby Vision. Forhåbentlig bliver det rettet snart.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264456
Ja, jeg fik også selv fremprovokeret det i filmen "Sing" på iTunes i går. Rasmus fortalte mig, at man har observeret samme problemer på UHD-BD, så det er mulig, at det ganske enkelt er en DV-problematik, når det kommer til HDMI. Jeg har ikke adgang til andre DV kilder end ATV 4K pt. så jeg kan ikke teste.
Af aalb1970
#264467
Testede Mindhunters afsnit 8 fra 8:40 og frem på min Chromecast Ultra. Samme problem med skæv APL og grå bjælker, så problemet er ikke isoleret til Apple TV. Noget kunne derfor tyde på, at det er et LG problem med Dolby Vision over HDMI, givet at det p.t. kun er LG tv, der understøtter Dolby Vision. Det er sikkert en af forklaringerne på, hvorfor LG trak Dolby Vision opdateringen til deres UP970 afspiller tilbage kort tid efter den blev frigivet. Det kunne være interessant at teste med UHD BD og Oppo 203/205, men det har jeg desværre ikke mulighed for.
Senest rettet af aalb1970 1. jan 2018, 23:26, rettet i alt 1 gang.
Af aalb1970
#264469
KristofferA skrev:Jeg ser ikke problemet på mit LG B6.
Hvad baserer du det udsagn på?
Brugeravatar
Af KristofferA
#264470
At jeg har set en del Dolby Vision via det nye Apple TV på min skærm.
Jeg har dog til gode at se en helt film i DV fra itunes. Jeg har kun set Netflix og lidt klip fra itunes.
Af aalb1970
#264471
KristofferA skrev:At jeg har set en del Dolby Vision via det nye Apple TV på min skærm.
Kunne du ikke gøre alle en tjeneste og melde lidt mere detaljeret tilbage?
Ellers risikerer dit indlæg blot at fremstå som et løst postulat, der forplumrer debatten.

Prøv f.eks. at starte Mindhunters på Netflix afsnit 8 fra 8:40 og frem. Læg her mærke til, om de sorte bjælker for oven og for neden forbliver sorte eller, om de skifter mellem at være sorte og mørkegrå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9