Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#262494
Hej,

jeg er flyttet og har derfor endelig fået en ordenlig internet forbindelse (hurra!). Derfor skal jeg have opgraderet mit gear.
Inden jeg for alvor kigger på TV vil jeg lige høre omkring erfaringer med streaming (med ordenligt udstyr) og forsinkelser.

Mit primære fokusområde er at jeg gerne vil se sport.
Hidtil har jeg brugt en chromecast2, castet fra min tlf og over i fjernsynet (Samsung fra 2012ish), 15mbit internet forbindelse og haft ca. 3 minutters forsinkelse når jeg har brugt yousee's app og omkring 2mins delay med TV2 play/Viaplay.

Med en 200/200 internet tænker jeg det kan gøres bedre. Hvad er jeres erfaringer? Kan man skære ned på forsinkelser? Og kan i evt. anbefale noget udstyr til ovenstående? Er ret stor fan af Chromecast så tænker på en Chromecast Ultra og så naturligvis et fjernsyn der understøtter ovenstående behov. Hvis der overhovedet er tilstrækkelig forskel på hastigheden af netværket for de forskellige TV modeller.

Mvh
Nicolai
#262746
Skyldes forsinkelsen ikke, at signalet skal sendes igennem mange kabler for at komme frem?

Er der mon mulighed for at lave en forbedring af dette i fremtiden?

Jeg ser det som et af de største problemer ved streaming af sportsgrene. Man skal ikke følge med på sociale medier eller nyhedsmedier samtidigt, og det er ærgerligt, at man ikke kan have dialog med venner over nettet om en kamp, hvis den ene ser kampen via kabel-tv.
#262755
Glimrende emne at tage om..

TV pakkers priser er skruen uden ende..

Streaming er smart , men hvem gider at finde streams (sport) eller streame film fra apps når resultatet er et billed som ikke er HD og det hele hakker..eller efter 5-10 simpelthen går i stå..

Hvad kan man gøre for at få bedre stream på tv og tablet til tv også selvom man bruger 200/200 Mbit forbindelse..
#262769
sokken skrev:Jeg har altid troet at det var på grund af rettigheder for det burde da ikke være teknisk svært at sende det direkte over nettet uden forsinkelse
Du kan sammenligne streaming med at ville lade dig transportere med kollektive transportmidler fra en sjællandsk udkant til en jysk udkant. Det tager måske 13 timer.
Du kan sammenligne broadcast med at ville lade dig transportere i eget køretøj fra en sjællandsk udkant til en jysk udkant. Det tager måske fire timer.
Har du løsningen på problematikken/problematikkerne, har du en lys fremtid foran dig.
#262785
sokken skrev:Jeg har altid troet at det var på grund af rettigheder for det burde da ikke være teknisk svært at sende det direkte over nettet uden forsinkelse
Jo, det er faktisk ret svært.
#262896
Tak for de mange gode svar, kan se jeg ikke er den eneste der finder emnet interessant.
Ved alt andet streaming er det jo ikke noget man bemærker, men når det kommer til sport er det bare super vigtigt.

Det skal siges at der er KÆMPE forskel på forsinkelsen afhængigt af hvordan jeg ser fjernsyn.
Jeg var hjemme hos en kammerat der så TV over WIFI, og ikke gennem antennestikket, og der var kun omkring 15 sekunders delay på DR1.
Når jeg streamer fra min PC, gennem min chromecast, til fjernsynet, og det er en random stream på nettet har jeg heller ikke meget mere end 20-30 sekunders delay.
Det er især Yousees APP, streamet fra telefon til fjernsyn der har stor forsinkelse.
Min nye 200/200 forbindelse har ikke umiddelbart hjulpet det helt store på forsinkelsen. Tror der er røget ca. 30 sekunder.
Så spørgsmålet er om et nyt fjernsyn med bedre internet opkobling vil hjælpe yderligere. Kan se på ovenstående at det nok ikke er tilfældet, så det ender nok bare med at jeg "nøjes" med at kigge på billedkvalitet når jeg skal købe mig et nyt TV.
#263808
Her er mine indstillinger som har forbedret streamkvaliteten. (Sakset fra en anden tråd af migselv :)

Skal dog siges at jeg har 200/200Mbit forbindelse og droppet dyre YouSee.

Undrer mig over der ikke findes en manual for hvordan man sikrer en stabil og god stabil streaming når man køber en Chromecast..

Det kunne være..

Brug 5Ghz frem for 2,4 GHz.

Bedst hvis du har 300/300 Mbit forbindelse.


Kan du ikke få lyd på stream. Vælg "Lyd:Digital" så sluk tv'et og tænd igen, så plejer det at dukke op.

Slå "delefunktion FRA.
Slå "Gæstmode" FRA
Slå "50 Hz HDMI tilstand" FRA

Vælg fuldbilled før du caster.

Og hvilken firmware er den nyeste og retter Google selv problemer/opdaterer og hvor ofte?

Det kunne være smart hvis Google installerede en Adblock i Chromecast så alt hvad man streamer var uden reklamer (Der er en del reklamer hvis man spejer/castet fra eksterne hjemmesider) og der findes mange spændende streaming apps. Bare søg på Google efter streaming og apk. Men kvaliteten
er nogle gange derefter og sjældent i HD.

Check evt. din router for hvilke kanaler der er bedst..Altså log ind og vælg typisk kanal 1,6 eller 11 fremfor Automatisk.

Og altså som det påpeges:

Lad ALDRIG streaming apps gå i strømsparemode! Check appindstillinger. Den skal bruge al den strøm den kan trække.

Når du streamer så prøv at lade streamer kører en 3-4 minutter så det bliver "varm" så plejer billedet så blive mere stabilt uden hakken.

Håber det kan være en hjælp.

Men hvor ER det ærgeligt man ikke kan streame i HD i diverse apps.. :((
#263814
Der er virkelig mange myter i den her tråd omkring streaming af live tv, og jeg vil da sige at PeterD's indlæg tager prisen for det mest misvisende indlæg jeg til dato har set omkring streaming af live tv.

For det første så har internet forbindelsen INTET med forsinkelsen på signalet at gøre. Internet forbindelsen angiver, hvor meget data du kan overfører pr. sekund. Et stream fra Yousee's App til Chromecast bruger ca. 5 Mbit/s, hvilket betyder at du allerede med en 15 Mbit/s har rigeligt med kapacitet og faktisk kan streame på ca. 3 enheder inden du løber ind i problemer. Og lad os så endelig sige at kapaciteten løber op, så vil du opleve at billedekvaliteten skifter til det dårligere, eller ganske enkelt stopper for at buffer. Det lyder ikke som om det er, hvad du oplever.

Så derfor vil du heller ikke opleve at forsinkelsen er 30 sekunder kortere ved at have fået en 200/200 Mbit/s forbindelse, det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, da det ikke er sådan teknologien fungere.

Om du køber det bedste tv i verden, eller 1000 Mbit/s, så vil det ingen forskel gøre. Det er alene udbyderen, altså Yousee der har indflydelse på, hvor lang forsinkelse der er. Signalet skal først igennem noget udstyr der kan komprimere signalet, hvilket tager tid. Derudover er der en buffer, hvilket er meget smart da man så ikke oplever at stream stopper, hvis der er små udfald i netforbindelsen. Du kan ikke lave buffer, hvis det er 100% live, da man selvfølgelig ikke kan buffer noget der ikke er sendt/sket endnu.

Hvis vi så kommer til PeterD's indlæg, så er der en række påstande som jeg meget gerne vil kommentere på:

"Brug 5Ghz frem for 2,4 GHz." <- 5Ghz er bestemt overlegen på hastighed, men ikke altid løsningen, da det er udfordret på andre områder som f.eks rækkevidde. Svaret på være at prøve begge dele, også vælge det der virker bedst i det givne hjem. Det er individuelt, og det er derfor umuligt at sige noget generelt omkring.

"Bedst hvis du har 300/300 Mbit forbindelse." <-- Det ville være decideret løgn, hvis man siger det. Man får ikke bedre kvalitet ved at vælge 300/300 Mbit/s eller andre høje hastigheder. De fleste streamingtjenester bruger max 10 Mbit/s, hvis vi snakker HD, og det er endda de få. Netflix er vel dem der peaker med 25 Mbit/s med UHD materiale, og det er ikke engang Bitraten, men blot den hastighed de anbefaler. Det vil sige at, hvis man anbefaler 300/300 Mbit/s til streaming, så anbefaler man en hastighed der er over 10 gange så høj som noget af det bedste streaming har brug for.

"Slå "50 Hz HDMI tilstand" FRA" <-- Det ville være dumt at slå 50Hz fra på din Chromecast, da den så vil sætte opdateringsfrekvensen til 60 Hz, hvilket ikke stemmer overens med den standard man bruger i DK og EU, hvor det altså er 50Hz man bruger som opdateringsfrekvens. Du vil helt klart se hak i billedet, hvis du gør det.


"Det kunne være smart hvis Google installerede en Adblock i Chromecast så alt hvad man streamer var uden reklamer (Der er en del reklamer hvis man spejer/castet fra eksterne hjemmesider) og der findes mange spændende streaming apps. Bare søg på Google efter streaming og apk. <-- Har du glemt, hvad Google lever af? Det ville også være rigtig fedt, hvis Rema1000 delte gratis mælk ud til kunderne. Google lever af reklamer, så det ville da være fuldstændig utopi at forestille sig at de ville blokere for reklamer.

"Lad ALDRIG streaming apps gå i strømsparemode! Check appindstillinger. Den skal bruge al den strøm den kan trække." <-- Når man har startet stream til Chromecast fra f.eks Yousee, Netflix, Viaplay, Youtube, Vimeo osv osv, så er det har telefonen eller tabletten intet med streamet at gøre mere. Du kan slukke telefonen og stream fortsætter på Chromecast. Det er altså noget vås at påstå, at stream skulle blive bedre ved at slå strømspare mode fra.

"Når du streamer så prøv at lade streamer kører en 3-4 minutter så det bliver "varm" så plejer billedet så blive mere stabilt uden hakken." <--- Jeg har aldrig hørt noget lignende.
#263818
SoerenG skrev:Jeg vil da sige at PeterD's indlæg tager prisen for det mest misvisende indlæg jeg til dato har set omkring streaming af live tv.
Helt enig, men gad ikke involvere mig for meget, det er heldigvis ikke for mange som lytter, de har jo deres erfaring, og 300Mbit er der jo mange som ikke har, og kører UHD Netflix uden at brokke sig :)
#263821
SoerenG skrev:Der er virkelig mange myter i den her tråd omkring streaming af live tv, og jeg vil da sige at PeterD's indlæg tager prisen for det mest misvisende indlæg jeg til dato har set omkring streaming af live tv.

For det første så har internet forbindelsen INTET med forsinkelsen på signalet at gøre. Internet forbindelsen angiver, hvor meget data du kan overfører pr. sekund. Et stream fra Yousee's App til Chromecast bruger ca. 5 Mbit/s, hvilket betyder at du allerede med en 15 Mbit/s har rigeligt med kapacitet og faktisk kan streame på ca. 3 enheder inden du løber ind i problemer. Og lad os så endelig sige at kapaciteten løber op, så vil du opleve at billedekvaliteten skifter til det dårligere, eller ganske enkelt stopper for at buffer. Det lyder ikke som om det er, hvad du oplever.

Så derfor vil du heller ikke opleve at forsinkelsen er 30 sekunder kortere ved at have fået en 200/200 Mbit/s forbindelse, det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, da det ikke er sådan teknologien fungere.

Om du køber det bedste tv i verden, eller 1000 Mbit/s, så vil det ingen forskel gøre. Det er alene udbyderen, altså Yousee der har indflydelse på, hvor lang forsinkelse der er. Signalet skal først igennem noget udstyr der kan komprimere signalet, hvilket tager tid. Derudover er der en buffer, hvilket er meget smart da man så ikke oplever at stream stopper, hvis der er små udfald i netforbindelsen. Du kan ikke lave buffer, hvis det er 100% live, da man selvfølgelig ikke kan buffer noget der ikke er sendt/sket endnu.

Hvis vi så kommer til PeterD's indlæg, så er der en række påstande som jeg meget gerne vil kommentere på:

"Brug 5Ghz frem for 2,4 GHz." <- 5Ghz er bestemt overlegen på hastighed, men ikke altid løsningen, da det er udfordret på andre områder som f.eks rækkevidde. Svaret på være at prøve begge dele, også vælge det der virker bedst i det givne hjem. Det er individuelt, og det er derfor umuligt at sige noget generelt omkring.

"Bedst hvis du har 300/300 Mbit forbindelse." <-- Det ville være decideret løgn, hvis man siger det. Man får ikke bedre kvalitet ved at vælge 300/300 Mbit/s eller andre høje hastigheder. De fleste streamingtjenester bruger max 10 Mbit/s, hvis vi snakker HD, og det er endda de få. Netflix er vel dem der peaker med 25 Mbit/s med UHD materiale, og det er ikke engang Bitraten, men blot den hastighed de anbefaler. Det vil sige at, hvis man anbefaler 300/300 Mbit/s til streaming, så anbefaler man en hastighed der er over 10 gange så høj som noget af det bedste streaming har brug for.

"Slå "50 Hz HDMI tilstand" FRA" <-- Det ville være dumt at slå 50Hz fra på din Chromecast, da den så vil sætte opdateringsfrekvensen til 60 Hz, hvilket ikke stemmer overens med den standard man bruger i DK og EU, hvor det altså er 50Hz man bruger som opdateringsfrekvens. Du vil helt klart se hak i billedet, hvis du gør det.


"Det kunne være smart hvis Google installerede en Adblock i Chromecast så alt hvad man streamer var uden reklamer (Der er en del reklamer hvis man spejer/castet fra eksterne hjemmesider) og der findes mange spændende streaming apps. Bare søg på Google efter streaming og apk. <-- Har du glemt, hvad Google lever af? Det ville også være rigtig fedt, hvis Rema1000 delte gratis mælk ud til kunderne. Google lever af reklamer, så det ville da være fuldstændig utopi at forestille sig at de ville blokere for reklamer.

"Lad ALDRIG streaming apps gå i strømsparemode! Check appindstillinger. Den skal bruge al den strøm den kan trække." <-- Når man har startet stream til Chromecast fra f.eks Yousee, Netflix, Viaplay, Youtube, Vimeo osv osv, så er det har telefonen eller tabletten intet med streamet at gøre mere. Du kan slukke telefonen og stream fortsætter på Chromecast. Det er altså noget vås at påstå, at stream skulle blive bedre ved at slå strømspare mode fra.

"Når du streamer så prøv at lade streamer kører en 3-4 minutter så det bliver "varm" så plejer billedet så blive mere stabilt uden hakken." <--- Jeg har aldrig hørt noget lignende.
Nå. Så blev man pillet ned.. :D

Det eneste jeg kan sige er at ovenstående virker hos mig, og jeg prøver at hjælpe lillemor til at forstå, hvad jeg har succes med og virker, nu nå der ikke er ikke er en manual med..

Jeg kan ikke gøre for at apk. filer eksisterer..

Så hvis du er sen ude så kan du nå at købe en til jul og så droppe tvpakken som bare stiger og stiger i pris :)