Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#241696
Hej.
Nu har jeg prøvet med forskellige indstillinger. De fleste kalibrerer efter movie mode. Men når man ser fodbold er farverne helt ved siden af og utroligt kedelige.
Samtidig synes jeg også billedet har svært ved at følge med og stille skarpt.

Oplever i samme problem? Får mit signal gennem kabel fra yousee
#241708
Man kalibrerer som udgangspunkt ikke forskelligt ift. særligt indhold, men i stedet ift. omgivelserne i lokalet. I en kraftigt oplyses stue kræves mindre lys fra skærmen, og omvendt for et mørkt rum. Målet med kalibreringen er blot, at når f.eks. tv-signalet siger "vis grøn nuance XX", så viser skærmen præcis denne og ikke en anden. Movie-profilen er dog typisk lavet til en mørkt rum.

Hvis du oplever, at billede er lidt kedeligt og ved siden af ved fodbold, så tror jeg ikke, at kalibreringen sidder korrekt. Jeg vil også tro, at skærmen mangler lysstyrke. I et meget oplyst rum kan det også være en fordel at vælge en lidt koldere farvetemperatur pga. den måde, som øjet tilpasser sig oplyste omgivelser. Så prøv derfor at tag udgangspunkt i Movie-profilen, hæv lysstyrken og vælg et skridt koldere farvetemperatur. Se om det gør noget.

Mht. bevægelse, så er det "Motion Plus" du skal have fat i. Jeg foretrækker selv helt at slå den fra, men prøv eventuelt at se om de forskellige prædefinerede profiler i den gør noget for oplevelsen.
#241713
Tak for svaret. Det prøver jeg nå jeg kommer hjem.
Mht farvetemperaturen er det den kolde/varm1 og varm2 du mener?

Hvordan kan det egentlig være at alle konfiguration guides skruer helt ned for skarpheden?
Af mbm
#241714
bruger flatpanels kalibrering på mit ks8005. det er fine farver også til fodbold :)
dog med disse ændringer:
backlight står til 12-15 stykker
sharpness 15
SmartLED low
motion indstillingerne har jeg på blur 5, judder 5, clear off.... men det er ikke en fast indstilling.. some tider tager jeg det off.
Synes det kan være en lidt svær balancegang med det "skide" motion.
med 5/5 giver det et rigtig flydende billede, uden at se kunstigt ud, men sommetider giver det et voldsomt ryk i billede.
#241715
Jeg håber det er ok jeg hægter mig på her i stedet for at oprette en ny tråd. Jeg oplevede en del hakken i billedet på min KS7005 i går da jeg så bold på 6'eren (1080i). Kameraskift gav problemer som micro-stutter og ved målspark så det nogle gange ud som om tv'et slet ikke kunne følge med, og billedet blev vist i slow-motion nogle sekunder.

Signalet er godt, så det bør ikke være et problem. Jeg har prøvet adskillige kombinationer af Auto Motion Plus-indstillinger (fra, auto, brugertilpasset i forskellige niveauer), men det løser ikke denne problemstilling.

Er det typisk Samsung-billedbehandling, eller kan man indstille sig ud af det?
#241717
jannik.jonsson skrev:Tak for svaret. Det prøver jeg nå jeg kommer hjem.
Mht farvetemperaturen er det den kolde/varm1 og varm2 du mener?

Hvordan kan det egentlig være at alle konfiguration guides skruer helt ned for skarpheden?
Jep, præcis dem der hedder varm1 osv. Varm1 og Varm2 er typisk de mest præcise, men afhængigt af lyset i lokalet kan man nogle gange blive nødt til at kompensere lidt på farvetemperatur. Bedst ville det være, hvis tv'et havde en automatisk funktion til at regulere for dags/aftenlyd, men det kræver en ret avanceret sensor. B&O har eksperimenteret lidt med det i deres high-end TV og Apple i deres iPad Pro modeller.

Skarpheds-indstillingen i menuen er et levn fra de analoge dage. I dag er HD og særligt 4K billeder jo perfekt skarpe fordi de er digitale. I de analoge dage kunne man komme ud for bl.a. fase-problemer i signalet, som gjorde billedet uskarpt, og så kunne det hjælpe at tillægge lidt kunstig skarphed på billedet. Det gøres i praksis typisk ved at tilføje lidt "støj" - små hvide pixels eller andre høje kontraster - omkring f.eks. ansigter og skillelinjer i billedet. Når skarphed-indsitllingen skrues helt i bund fjerner man denne støj i billedet.
#241718
martinsommer skrev:Jeg håber det er ok jeg hægter mig på her i stedet for at oprette en ny tråd. Jeg oplevede en del hakken i billedet på min KS7005 i går da jeg så bold på 6'eren (1080i). Kameraskift gav problemer som micro-stutter og ved målspark så det nogle gange ud som om tv'et slet ikke kunne følge med, og billedet blev vist i slow-motion nogle sekunder.

Signalet er godt, så det bør ikke være et problem. Jeg har prøvet adskillige kombinationer af Auto Motion Plus-indstillinger (fra, auto, brugertilpasset i forskellige niveauer), men det løser ikke denne problemstilling.

Er det typisk Samsung-billedbehandling, eller kan man indstille sig ud af det?
Samsung har stadig ikke fået helt styr på micro-stutter, som omtales i bl.a. vores test, men det lyder ikke som det du oplever.

Modtager du tv-signal via tv-boks eller direkte i tv'et? Hvis via boks, så er det måske værd at tjekke om boksen kan sende signalet ud i 1080i og så lade tv'et stå for de-interlacing.

Hurtige skift i scene eller hurtig acceleration ved målspark er svært for motion-systemerne at håndtere, hvis man bruger frame interpolation (typisk den der kaldes "ryste" eller "de-judder" i menuen). De skal lige bruge en smule tid på at finde kadencen. Personligt foretrækker jeg, at slå motion interpolation-delen helt fra, og så måske tilføje en smule "de-blur" (forskelligt hvad den kaldes) eller også helt lade den være fra.

Desværre er der sjældent en perfekt indstilling for disse motion-systemer. Min holdning til emnet er, at fodbold først og fremmest burde optages og udsendes i højere billedfrekvens (HFR) og aldrig interlaced. Så ville man tage fat om roden af problemet. Det tager dog nok flere år før det sker.
#241720
Signalet er YouSee, direkte i TV'et. 6'eren sender i 1080i. Alt er godt - på nær fodbold.

Jeg har lige skiftet fra et Sony TV, som aldrig havde lignende problemer, så det overrasker mig at det kan være så ringe.
#241730
Sonys motion-system er (desværre i dit tilfælde) de andre producenters overlegent. Det er helt klart dem, som har formået at få skruet et system sammen, som både kan give skarpe billeder, mindske artefakter og finde ud af at holde kadencen. Jeg måtte skrue ret højt op for systemet på Samsung for at få billedet skarpt under panorering på 1080i-signalerne, men desværre så bliver billedet ret kunstigt at se på. Jeg nævner det også som "pest eller kolera" i min anmeldelse af KS8005.
#241770
Fodbold er tydeligvis en temmelig afgørende magtfaktor , og den ultimative svendeprøve for et TV , der skal sælges til os fodboldfreaks . . Det skyldes vel bla,at fodbold som udgangspunkt KUN er interessant direkte , og derfor også sårbar overfor broardcast kvaliteten ? Hvorimod de fede film, koncerter, dokumentarer o.l, ikke taber ved tidforskydelse , og altid kan findes i en eller anden superkvalitet ( bluray, HD download . .) Er andre boldsport som feks basket,håndbold,NFL ligeså belastende mht stutter ? , - eller er disse sportsgrene måske nemmere at håndtere rent produktionsmæssigt ? ?