Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#238599
Hej alle,
jeg skriver denne tråd fordi jeg har brugt langt tid til at få det til at virke og selv samsung supporten kunne ikke hjælpe mig.

Hvis du har en Xbox One S og et JU7005 TV, så kan du glæde dig over at dit TV understøtter HDR. I skal dog gøre 3 ting for at få det til at spille.

1. Updatere jeres firmware til version 1460.
2. HDMI stikket fra Xbox One S skal sidde i HDMI port 3 (MHL)
3. På TV'et klik på 'Picture' --> 'Picture options' --> 'HDMI UHD Color' --> 'HDMI 3' --> On.
4. TV'et vil genstarte nu og din Xbox One S vil have nu vise grønne tjek pile i alle testens punkter.

In English.
1. Update your firmware to version 1460.
2. The HDMI cable from the XBone S has to be in HDMI port 3 (MHL)
3. In your TV menu select 'Picture' --> 'Picture options' --> 'HDMI UHD Color' --> 'HDMI 3' --> On.
4. Your TV will now restart and the Xbox One S will have green check marks on all test fields.

ENJOY :-D
#238668
Ok. Nu har jeg leget med det her HDR et par dage, har set nogle film som Netflix har i HDR og nogle demoer.

Jeg forstår ikke pointen med HDR :)
Håber der er en som kan uddybe det for mig.
Da jeg købte mit TV sidste år havde den nogle standard farve indstillinger (dynamisk, film osv). Jeg kunne rigtig godt lide dynamisk fordi den blæser farverne op.
Kort tid efter fandt jeg en side hvor en ekspert havde kalibretet samme model som mit TV, og han brugte Film indstillingen.
Siden hen har jeg været ret glad for Film indstillingen fordi farverne er ikke blæst fuldstændig op, og giver et mere "roligt" og realistisk billede når man ser In film.

Hvad gør HDR? :) 4K delen er flot men HDR blæser sku farverne op igen i den der urealistiske (Dynamisk/Demo) farve indstilling. Og nu skal jeg teknisk set kalibrere det tilbage igen til "film", så farverne ikke skriger så meget.

I kan se på mange af de der HDR test billeder på nettet, side2side comparison osv. den med HDR der skriger farverne som regel.
Men mit spørgsmål er så pointen med HDR?
Jeg ved godt at den har en større farve range, men farverne skal skrige for at man kan se det, og så er vi tilbage over i det urealistiske billede.
#238672
Altså et eller andet sted så tror jeg ikke på at HDR er kommet for at blive. Mit KS8005 har HDR og har set noget HDR demo på den. Jaaaa.....det er flot nogen steder men tror ikke at man gider at se en hel spillefilm i HDR.

Men det ville tiden vise.

Sent from my SM-A510F using Tapatalk
#238696
HDR skruer ikke op for farverne - HDR gør bl.a. farverummet større. Dvs. mellem hvid og sort udvides farverummet fra 24 bit til 30 bit.

Du burde måske se en film som f.eks. The Revenant i 4k HDR.

Der er forskel på kvaliteten på 4k HDR BD. Nogen film ser kanon godt ud, andre kunne man lige så godt se på almindelig BD.

Netflix og deres HDR kvalitet er langt efter 4k HDR BD kvaliteten (både billede og lyd).
#238714
GRunden til at HDR ser fesent ud er, at jeres skærme ikke er gearet til at vise det. De har ikke lokal styring af lyset, så både højlys OG skygger oplyses lige meget og det ødelægger effekten. For jeres vedkommende er det primært det udvidede farverum der giver noget ekstra - lyset ødelægger mere end det gavner.
#238716
Tror også det har noget med tilvænning at gøre.

Vi har været vant til at se TV i det farvespektrum der har været anvendt i gud ved hvor mange år, så når det ændres skal man lige tilvænnes.

Husker tydeligt hvordan de nye 100/200 Hz paneler fik film/TV serier til næsten at se helt dokumentariske ud og hvor underligt det var det første stykke tid man så på det men efter tilvænning lægger man ikke mærke til det længere.
#238789
RyuSSF skrev:Hvad gør HDR? :) 4K delen er flot men HDR blæser sku farverne op igen i den der urealistiske (Dynamisk/Demo) farve indstilling. Og nu skal jeg teknisk set kalibrere det tilbage igen til "film", så farverne ikke skriger så meget.
Der skal nok være nogle studier, som misbruger mulighederne i HDR. Med tiden vil branchen nok lære hvad man gør og ikke gør. Som udgangspunkt er idéen med HDR i hvert fald ikke, at farverne skal trækkes ud i urealistiske niveauer. Det skal blot være en større palette, som der i billedet kan arbejdes ud fra. Indenfor denne palette kan man skabe et filudtryk præcis som før, hvis man ønsker. Eller gå helt bananas med effekterne.

Men hvordan har du opsat tv'et, når du ser HDR? Undlad f.eks. at bruge "HDR+", da det netop er en slags "opskalering" til HDR. En slags "Dynamisk"-profil på speed.