Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KBW
#236994
revorge skrev:
JanTheMan skrev:Hvis dette er et problem med skærmen i 65" vil jeg da håbe, at Flatpanels test evt. vil afsløre det, så jeg ser meget frem til testen da jeg har kig på dette tv hvis det falder lidt mere i pris, det har jo været nede i 27.000,- hos Power.
Såvidt det forlyder fra Rasmus, så kommer flatpanels nok ikke til at teste B6 modellen (men "problemet" skulle vidst forøvrigt være det samme på E6 og andre 2016 modeller). De fleste af dem som brokker sig over "problemet" er altså "ultra nørder" som udelukkende opdager det ved at kigge på slides og fordi de så er blevet obs på det fra slides er de måske også i stand til at spotte det på almindeligt indhold når de kigger koncentreret efter... De fleste almindelige mennesker vil næppe opdage det ved standard brug og desuden er der også flere som har fået et fint eksemplar uden "problemet"....

Så jeg ville ikke selv være så nervøs for det, men man skal da være opmærksom på at det er en risiko.
Det er klart ikke mit indtryk at problemerne med uniformitet er lige så store på E og G som på B. Overvejer E såfremt min B er slem.
#236995
Okay, jeg syntes bare jeg læste noget i en artikel herinde hvor der stod, at der var en test på vej med B6, kan selvfølgelig ikke huske hvor.

Men så må jeg søge på nettet, men panelet skulle være ens på alle 65"

Det vigtiges for mig er, at det ikke kan ses i brug, uanset hvilke kilde der vælges, har også hørt det ikke skulle være så godt til almindelig tv signal, passer det.?
Af absalon
#236996
Nu skrev jeg ikke det indlæg for at tage modet fra nogen. Lad mig slå det fast med det samme, dette tv er i en helt anden liga, end noget andet jeg har set tidligere. Man er bogstaveligt talt ved at tabe kæben hver gang man afspiller Dolbyvision eller HDR materiale af ordentlig kvalitet. Selv film i bluray kvalitet får et seriøst løft og man kan godt være fristet til et gense film bare for at nyde den voldsomme kontrast som dette tv kan præstere. Sort er sort og hvidt er hvidt. Her er ikke noget snyd involveret, og det hele foregår på pixel niveau.

Som jeg indledte med at skrive, så var det i forbindelse med, at jeg rodede rundt i menuerne på min Nvidia Shield, at jeg så problemet. Jeg har endnu ikke oplevet det under normalt brug, og det er på trods af, at jeg nu er ekstra opmærksom. Det er tydeligt at se, at LG er gået langt for at få gjort kål på de værste OLED skavanker i 2016 modellerne, og vi er nu nået dertil, hvor det, selv for det trænede øje, vil være særdeles svært at se ved normalt brug.

Grunden til jeg startede tråden var egentlig mest for at høre, om jeg havde fået to 'taber paneler' hjem i stuen, og der generelt ikke sås på vignetting på 2016 modellerne. Det er tilsyneladende ikke tilfældet, og jeg gider derfor ikke at gøre mere ud af ombytning af skærmen. Det er reelt ikke et synligt problem, og det ændrer ikke ved min opfattelse af, at dette tv sætter nye standarder for, hvordan film skal opleves hjemme i stuen.
Senest rettet af absalon 13. aug 2016, 15:28, rettet i alt 1 gang.
Af revorge
#236997
JanTheMan skrev:Okay, jeg syntes bare jeg læste noget i en artikel herinde hvor der stod, at der var en test på vej med B6, kan selvfølgelig ikke huske hvor.

Men så må jeg søge på nettet, men panelet skulle være ens på alle 65"

Det vigtiges for mig er, at det ikke kan ses i brug, uanset hvilke kilde der vælges, har også hørt det ikke skulle være så godt til almindelig tv signal, passer det.?
Efter jeg har fået indstillet billedet på mit tv nogenlunde (får det kalibreret om en lille måneds tid), så synes jeg faktisk de fleste almindelige tv-kanaler står ganske hæderligt.
#236998
Er det også godt til panorerende scener og fodbold, her tænker jeg især på panorerende hen og græsset på afstand af banen, det har vist sig at have problemer med især Panasonic 65DX780, jeg ved ikke hvor godt Sony's 65 i XD93 er.

Jeg er træt af de svagheder LCD/LED skærme har, derfor overvejer jeg OLED, men jeg håber ikke på nye problemer. :D
#237093
Jeg ved ikke om jeg har fået det med i en artikel, men da LG fremviste deres OLED-fabrik sidste efterår talte de lidt om indkørsel af skærmene. Efter en OLED er produceret bruger man tid på at indkøre dem med testbilleder på fabrikken. Så vidt jeg husker får de dyrere modeller længere tid til at køre ind end de billigere før de sendes afsted. På alle skærmene har man så implementeret processen, der fortsætter indkørsel i stuerne.

Det er selvfølgelig en chance at tage, da man typisk når ud over returretsperioden, men over tid lyder det som om, at B6 skulle køre sig selv ind og reducere problemer med vignetting.

PS: Ingen konkrete planer om test af B6 her på siden, men den er omvendt heller ikke fuldstændig droppet.
Af azAAzin
#237280
Min 55B6V har desværre en pink nuance i venstre side af skærmen (se vedhæftet billede). Det er tydeligt, når jeg ser fodbold, hvilket er ret forstyrrende for oplevelsen.

Er det normalt med disse områder af pink tint på LG's 2016 OLED skærme? Jeg overvejer nemlig at bytte skærmen ud til et nyt eksemplar, men det det hjælper jo ikke noget, hvis det er et generelt problem.

Derudover er jeg i tvivl om mine rettigheder. Er det sådan, at man kan få skærmen byttet hos Power eller skal man returnere den og købe et nyt eksemplar? Det ville nemlig gøre et nyt eksemplar 2.000kr dyrere, da jeg købte denne til 18.000kr.

På forhånd tak for hjælpen.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (99.24 KiB) Vist 2400 gange
Af Simon R.
#237281
azAAzin skrev:Min 55B6V har desværre en pink nuance i venstre side af skærmen (se vedhæftet billede). Det er tydeligt, når jeg ser fodbold, hvilket er ret forstyrrende for oplevelsen.

Er det normalt med disse områder af pink tint på LG's 2016 OLED skærme? Jeg overvejer nemlig at bytte skærmen ud til et nyt eksemplar, men det det hjælper jo ikke noget, hvis det er et generelt problem.

Derudover er jeg i tvivl om mine rettigheder. Er det sådan, at man kan få skærmen byttet hos Power eller skal man returnere den og købe et nyt eksemplar? Det ville nemlig gøre et nyt eksemplar 2.000kr dyrere, da jeg købte denne til 18.000kr.

På forhånd tak for hjælpen.
Nej, det er ikke normalt. Men der KAN være fejl i panelerne, det ved vi jo desværre. Power burde anerkende det som en defekt/mangel, og dermed bytte til en ny skærm. Hvorvidt de så vil gøre det, er så op til hvor god deres kundeservice er. Jeg har læst flere historier om folk med lignende problemer, der har fået dem byttet uden problemer - skærme som er købt via engelske Costco eller andre forhandlere. De har åbenbart en god kundeservice. Om Power/Elgiganten har den samme velvillighed til at erkende et problem er sikkert tvivlsomt og afhænger vel af hvem man lige tilfældigvis snakker med/får til at kigge på det :(

Jeg gruer selv for at stå i samme situation, når jeg engang modtager mit 55B6V, som også er købt til 18.000 hos Power.
Af azAAzin
#237282
Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
Af Simon R.
#237283
azAAzin skrev:Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
OK, vend endelig tilbage, er selv meget interesseret i, hvordan LG/Power tackler de her problemer...
Af Simon R.
#237284
azAAzin skrev:Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
OK, vend endelig tilbage, er selv meget interesseret i, hvordan LG/Power tackler de her problemer - håber virkelig ikke de bare tørrer den af med en eller anden "det er indenfor specifikationerne"-undskyldning...
Af absalon
#237289
Jeg fik byttet mit 65B6V uden videre diskussion i Power Herlev. Det hjalp processen en del, at jeg havde taget billeder af problemet med hjemmefra.

Det kedelige er, at ombytteren er værre end den første, jeg havde hjemme. Jeg har prøvet at brænde flest muligt timer af på panelet og derefter køre tv'ets 'fjern panel støj'. Det gjorde tilsyneladende problemet endnu værre, da der nu også er banding, hvor en par cm bred stribe fremstår lidt lysere end resten af panelet ;;) Yderligere oplever jeg retention nærmest øjeblikkeligt fra hvide tekster på skærmen, som så skal have et par minutter til at forsvinde igen. Sidst nævnte behøver ikke at være et problem, men jeg oplever det slet ikke på min 55", så det virker underligt.

Det har så fået mig til at overveje, om jeg alligevel skal returnere tv'et, vente på at der kommer nye batches hjem og så prøve igen. Alternativt ser det ud til at E6'eren klarer det bedre, men så skal der naturligvis forhandles en del om prisen 8-)
#237295
azAAzin skrev:Jeg snakkede med POWER. De kendte ikke til problemet, men de kunne godt se det så underligt ud.

De gav mig nummeret til LG kundesupport, der ville hjælpe mig. De har kørende service på skærme over 50", så de ville muligvis sende en teknikker ud for at kigge på det. Jeg kan dog først få fat på dem på mandag, da LG's kundeservice er lukket weekenden over.
Hvis det er igennem LG support, skal du nok regne med at skærmen skal sendes ind til servicecenter og panelet bliver udskiftet.