Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af orm08
#235388
Er lun på et nyt TV (Sony XD93 eller Samsung KS8005) og har læst anmeldelserne her på siden, men så melder spørgsmålet sig:

Får man virkelig glæde af UHD / 4K, eller er det bare lir ??

Det virker som om at udbuddet af indhold er meget begrænset. Lidt demo indhold man kan downloade og begrænsede titler på Netflix. Lidt mere er tilgængeligt hvis man omgår geo-blocking, men stadigt meget begrænset.

Ingen sport: OL sendes ikke i 4K og EM i fodbold blev heller ikke sendt i 4K.

Jeg har YouSee fuldpakke, og det virker heller ikke som om at der er planer om 4K hos YouSee forløbigt - Heller ikke DR eller TV2 har planer i den nærmeste fremtid.

AppleTV understøtter ikke 4K

Har et Samsung 55F8005 fra 2013, så spørgsmålet er hvad jeg vinder ved at opgradere til et 4K TV ?

Vil jeg opleve at HD indhold bliver bedre med opskalering, eller vil et 4K TV bare være lir, de næste par år ?

:(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#235389
HD-indhold vil ikke blive bedre af at du får et 4K-TV. Der er ikke nogen af de danske TV-kanaler, som der pt. er udsigt til at kunne opsnappe i 4K-kvalitet, så du skal købe TV'et fordi du vil se eks. Netflix eller UHD-BluRays. Ellers bør du beholde dit nuværende.
Af janbau
#235394
For Viasat Parabol og Waoo kommer der en 4 K kanal som lanceres i løbet af sommeren .

http://digitalt.tv/viasat-kommer-snart-ultra-hd-sport/

Lyder da spændende jeg har Waoo og Viasat så venter spændt.
Af orm08
#235398
Torben Rasmussen skrev:HD-indhold vil ikke blive bedre af at du får et 4K-TV. Der er ikke nogen af de danske TV-kanaler, som der pt. er udsigt til at kunne opsnappe i 4K-kvalitet, så du skal købe TV'et fordi du vil se eks. Netflix eller UHD-BluRays. Ellers bør du beholde dit nuværende.
Tænkte det nok, havde ellers næsten overbevist mig selv om at jeg skulle have nyt TV :((

Lyder ellers spændende med MTG's 4K kanal, men lyder ikke til at den kommer hos YouSee - Øv
Af orm08
#235408
@rasmus

Så denne tråd hos YouSee hvor Flatpanels indlæg er nævnt flere gange

http://forum.yousee.dk/t5/Kabel-TV/UHD- ... 327/page/4

Hvad jeg ikke kan blive klog på, er om YouSee overhovedet kan distribuere 4K indhold så det kan ses på nyere 4K TV (så som Samsung KS8005) - Kan den eksisterende DVB-C standard klare dette ?

Jeg er med på at YouSee's nye boks ikke kan klare 4K
Af Turbo
#235420
Jeg kæmper en vild håbløs kamp med YouSee om et simpelt JA/NEJ spørgsmål. Det er faktisk min tråd der bliver linket til inde på YouSee, hehe.
De kan godt distribuere en 4k kanal - det er kun et spørgsmål om vilje. DVB-C standarden kan godt klare det, men med den codec vi bruger i dag vil det selvfølgelig bruge lidt mere båndbredde end en HD kanal gør.

Jan, hvor er jeg missundelig på dig, hehe - jeg vil også MEGET gerne have den 4k sports kanal når den kommer.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#235455
Ja jeg må også være svar skyldig. Jeg ved ikke om YouSee vil tage kanalen ind. Hvis de skal distribuere den, så skal de tage HEVC i brug og jeg har stadig min tvivl om, at de nuværende DVB-C tunere i tv-skærmene kan afkode en 4K-kanal i HEVC.

Jeg så en anden bruger herinde et sted skrive, at YouSee har sagt, at de ikke vil distribuere 4K-kanaler før man nordisk bliver enige om en standard for 4K-kanaler. Det er Nordig, som tager sig af det standardiseringsarbejde: http://nordig.org/
Af Turbo
#235480
Hvorfor skal de tage HEVC i brug for at kunne distribuere en 4k kanal?

Jeg kan ikke se hvorfor den codec vi bruger nu ikke skulle kunne klare et 4k kanal - men som jeg skrev vil det selvfølgelig bruge mere båndbredde end en HD kanal.
Opløsningen har da ikke så meget at gøre med codec - codec har at gøre med hvor meget det kan komprimeres uden det går ud over billedkvaliteten hvis jeg har forstået det rigtigt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#235481
4K på en MPEG4-kompression kommer ikke til at ske. Ingen benytter sig af den metode, da det vil jo koste 4x båndbredde, som kunne bruges til andre kanaler.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#235482
I princippet kunne de vel godt, men MPEG4-dekoderne i skærmene kan ikke arbejde med højere end 1920x1080, mig bekendt. Prøv at se oversigten over "levels" under MPEG4 H.264 på Wikipedia her: https://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC#Levels

Så skal MPEG4-dekoderen i skærmene have minimum level 5.1 for at vise 4K i 30Hz og minimum level 5.2 (som er den højeste) for at streame 4K i 50Hz (som Viasat siger, at de vil bruge).

Man ville også skulle ret høj op i bitrate for at sende 4K ud i MPEG4-komprimering, vil jeg tro.

Jeg er i hvert fald skeptisk, men jeg ville da elske at tage fejl, så vi kan få 4K igennem YouSee.
Af Turbo
#235483
Okey, så tror jeg vi er enige - som Torben skriver vil det nok bruge 4x båndbredde hvis man skal holde samme billedkvalitet :)
Af janbau
#235488
Godt jeg har Waoo har lige bestilt den nye 4k box , Hvis Waoo vil være foran de andre har de da en gylden muglighed da de er i stand til 4 K . :)
Turbo kan du ikke få Waoo i dit område ? .

http://www.waoo.dk/