Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#231213
Hey.

Jeg har endelig fået bestilt mig et 4K TV (Sony 8505C), og jeg vil gerne forsøge at koble min stationære PC op til fjernsynet og nyde lidt 4K gaming/film. Men nu er jeg kommet i tvivl om, hvordan jeg skal koble de to.

For jeg gik ud fra, at et HDMI 2.0 kabel kunne forbinde de to og uden problemer sende 4K signal i 60 fps fra computeren til TV'et.

Jeg havde derfor kig på dette kabel:
https://www.komplett.dk/product/431773/ ... -kabel-10m

For at være sikker spurgte jeg i Komplett.dk's chat og fik dette svar:

"Ingen HDMI vil desværre kunne opfylde kravet, da 4k kræver displayport eller dual link dvi stik"

Det forstår jeg ikke helt. Ifølge denne her Flatpanels artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1386843186
.. kan HDMI 2.0 jo smide 4K i 60fps fra PC til TV. Og det synes jeg også at have læst ALLE andre steder.

Er der noget, som jeg har misforstået? Eller er det personen hos komplett.dk der er komplet misinformeret? Det jeg søger er et kabel, der kan smide 4K signal fra min PC til mit 4K TV. Men er det virkelig ikke et HDMI-stik?
#231217
Et grafikkort der understøtter 4k med HDMI udgang.
Et HDMI kabel der understøtter 4k, så køre det.

Jeg har selv et GTX760 i en mediacenter PC - der virker 4k og 7.1 lyd fint igennem et HDMI kabel. Jeg har kun det problem at powerDVD går i sort skærm (lyden er der) ved blu ray opskalering til 3840x2160 - jeg er nød til at bruge VLC mediaplayer ved opskalering for at få billedet med.

Min blu ray afspiller kan opskalerer til 4k, jeg kan ikke se forskel på om TV'et får 24 Hz (fra blu ray afspilleren) eller 60 Hz (fra PC'en).
#231221
Turbo skrev:Et grafikkort der understøtter 4k med HDMI udgang.
Et HDMI kabel der understøtter 4k, så køre det.

Jeg har selv et GTX760 i en mediacenter PC - der virker 4k og 7.1 lyd fint igennem et HDMI kabel. Jeg har kun det problem at powerDVD går i sort skærm (lyden er der) ved blu ray opskalering til 3840x2160 - jeg er nød til at bruge VLC mediaplayer ved opskalering for at få billedet med.

Min blu ray afspiller kan opskalerer til 4k, jeg kan ikke se forskel på om TV'et får 24 Hz (fra blu ray afspilleren) eller 60 Hz (fra PC'en).
OK, mange tak for svar. Så er jeg mere rolig. :) Jeg kunne heller ikke lige forstå komplett.dk's svar.
#231222
Turbo skrev:1k for et HDMI kabel 0_o
Et kabel til 2-3-400 kr. er fint nok, hehe.
Prisen er grundet længden. Min stationære står i soveværelset, og TV'et er i stuen. Så leder efter et HDMI på cirka 10m, der kan klare opgaven.

Jeg har dog læst, at det kan være et problem med længden på HDMI og 4K 60fps desværre. Derfor tænkte jeg, at jeg ville spendere lidt ekstra på et godt kabel :)
#231226
Hdmi på 10 meter SKAL være sindssyg god kvalitet for at overføre 4K/60p hvis det overhovedet kan lade sig gøre?

Jeg har selv prøvet at købe okay kvalitet 10m som ikke engang kunne køre 1080p :-(

Display port og DVI duallink er de eneste porte som garanteret kan output 4k/60, hdmi er meget usikkert og skal undersøges grundigt!!
Senest rettet af Montago 26. apr 2016, 15:33, rettet i alt 1 gang.
#231227
Her har vi en, der smider et HDMI 2.0 kabel fra en pc med Nvidia 980 til et 4K TV. Han tester et langt (50 fod) og et kort (3 fod). Det lange kabel har problemer med farverne, desværre.
https://www.youtube.com/watch?v=CLVnFHk0Ktw

Så der må da være noget om, at kvaliteten og/eller længden af kablet kan have en indvirkning på kvaliteten af det signal, der når frem til TV'et fra PC'en.

Nogle der kan uddybe lidt ... eller blot anbefale et godt kabel? :)
#231228
Montago skrev:Hdmi på 10 meter SKAL være sindssyg god kvalitet dit at overføre 4K/60p hvis det overhovedet kan lade sig gøre?

Jeg har selv prøvet at købe okay kvalitet 10m som ikke engang kunne køre 1080p :-(

Display port og DVI duallink er de eneste porte som garanteret kan output 4k/60, hdmi er meget usikkert og skal undersøges grundigt!!
Ahh, det var det, som jeg var bange for.

Så det ser ud til, at jeg skal have fingre i et Display Port kabel så.