Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#228952
Har lige bestilt 4K tv og vil selvfølgelig gerne fodre det med bedst mulig materiale.
Jeg vil opgradere mit standard Netflix abonnement til 4K, men læste en "test" på nettet at 4K netflix ikke havde bedre billedkvalitet end 1080p Blu-Ray. :(

Jeg havde regnet med at fysiske medier ikke ville komme ind i mit hus mere, men spørgsmålet er om 4K streamning kommer op i niveau med Blu-ray 4K ?

Er der andre 4K streamingtjenester som tilbyder højere bitrate 4K end Netflix?
#229013
Den største forbedring i UHD Blu-ray er efter min mening HDR-delen. 4K har naturligvis også betydning, men man skal op i store skærmstørrelser. HDR er på vej til bl.a. Netflix. Kommer nok her indenfor de næste par måneder.

Jeg synes, at 4K Netflix i visse serier er en tydelig forbedring over deres HD Netflix og til tider også HD Blu-ray. Men det svinger meget fra produktion til produktion.

Hvis du er klar på at bruge DNS-trick til at omgå de kunstige landeblokeringer, så har Amazon indhold i både 4K og HDR. Det er dog nogenlunde samme bitrate som Netflix. Amerikanske Vudu er en filmtjenesten som iTunes, hvor man lejer film per styk. De har også indhold i 4K og HDR. Jeg har ikke brugt Vudu så meget, men de har tidligere haft bedre bitrate end flere af de andre.

Men jeg tror at lanceringen af UHD Blu-ray åbner sluserne. Hollywood har ventet med at frigive film i 4K/HDR-kvalitet indtil skiveformatet var klar, men nu ser det ud til at streamingtjenesterne også får bedre adgang til materialet.
#229017
Tak for svaret.
Jeg så at UHD Blu-ray lå på 128 Mbps hvilket jo er væsentlig mere end en alm blu-ray.
4K Netflix er jo væsentlig mindre, og mindre end en alm. Blu-ray.
Mon der skrues op for kvaliteten eller skal man så have et rigitg UHD Blu-ray medie?

Findes der klip i ukromprimeret UHD blu-ray der kan streames/downloades nogle steder fra?
#229021
Ja, der findes ganske få klip i ukomprimeret tilstand. Prøv at søge efter "Tears of Steel". Deres officielle side har den i både komprimeret version og i den helt rå. Det kræver dog en hamper USB-stik at gemme den på...
#229023
Torben Rasmussen skrev:Ja, der findes ganske få klip i ukomprimeret tilstand. Prøv at søge efter "Tears of Steel". Deres officielle side har den i både komprimeret version og i den helt rå. Det kræver dog en hamper USB-stik at gemme den på...
Takker og venter spændt på hvad tiden bringer med 4K og HDR.

Jeg har læst din anmeldes af Sony 65X8505 hvor du nævner at HDR ikke er mulig på dette TV.
Derfor undrer det mig at Sony selv har det i kategorien HDR tv.
Mon det kan give Sony problemer hvis det ikke er tilfældet??

Har også læst andetsteds at der var kommet en opdatering med en HDR profil på TVét og at den automatisk blev slået til når der blev afspillet HDR materiale.
#229030
Torben Rasmussen skrev:HDR er tilføjet som en feature efter vi udgav testen.
Synes bare der blev nævnt at TVét stadig ikke var i stand til at afspille pga dets specs ikke var tilstedet,, altså rent hardware mæssigt..

Har du selv prøvet Amazons HDR materiale?
#229037
mbm skrev:Jeg så at UHD Blu-ray lå på 128 Mbps hvilket jo er væsentlig mere end en alm blu-ray.
4K Netflix er jo væsentlig mindre, og mindre end en alm. Blu-ray.
Mon der skrues op for kvaliteten eller skal man så have et rigitg UHD Blu-ray medie?
De 128 Mbps er teoretisk maks, hvis skiven har så mange lag som muligt og der kun er video på den. I praksis vil jeg tro, at studierne sparer et enkelt lag på disken og typisk vil få 40-80 Mbps for videodelen. Det er naturligvis stadig markant bedre end Netflix, der pt. går op til 15-17 stykker og 18-19 stykker, når HDR kommer på banen.

Ud over et lille skridt op, når der kommer HDR, så tror jeg ikke der er udsigt til yderligere løft hos Netflix. Hvis de går nogen vej i de kommende 2-3 år, så tror jeg desværre det bliver ned i bitrate. Jeg håber jeg tager fejl. På den lidt længere bane - 5-10 år - tror jeg internettet tager fart hvad angår billedkvalitet. Når folk får 1 Gbps forbindelser osv.
#229038
mbm skrev:
Torben Rasmussen skrev:HDR er tilføjet som en feature efter vi udgav testen.
Synes bare der blev nævnt at TVét stadig ikke var i stand til at afspille pga dets specs ikke var tilstedet,, altså rent hardware mæssigt..

Har du selv prøvet Amazons HDR materiale?
X85C har ikke hardwaren til det, nej. Men den kan læse HDR-materialet, der er kodet i PQ og med 10-bit. Panelet i X85C er dog mig bekendt 8-bit og den kan hverken nå de høje eller lave lysniveauer i HDR-signalet - altså pga. manglende hardware.

Hvis du vil have lidt testmateriale i 4K og HDR, så findes der også klip på siden: http://demo-uhd3d.com/categorie.php?cat=demouhd
#229040
Rasmus Larsen skrev:
mbm skrev:
Torben Rasmussen skrev:HDR er tilføjet som en feature efter vi udgav testen.
Synes bare der blev nævnt at TVét stadig ikke var i stand til at afspille pga dets specs ikke var tilstedet,, altså rent hardware mæssigt..

Har du selv prøvet Amazons HDR materiale?
X85C har ikke hardwaren til det, nej. Men den kan læse HDR-materialet, der er kodet i PQ og med 10-bit. Panelet i X85C er dog mig bekendt 8-bit og den kan hverken nå de høje eller lave lysniveauer i HDR-signalet - altså pga. manglende hardware.

Hvis du vil have lidt testmateriale i 4K og HDR, så findes der også klip på siden: http://demo-uhd3d.com/categorie.php?cat=demouhd
takker endnu engang....
så hvordan HDR signalet bliver omsat i X8505éren er uvist?
Det kan IKKE vise det korrekt?
Så er det vel fejlinformation fra Sony eller hvad?

Tror så godt jeg kunne finde på at købe en UHD BLU-ray afspiller senere på året når de kommer ned i pris.
#229074
Hvad tænker du på mht. variabel enhed? Altså signalet?

Den mest gængse HDR10 standard bruger statiske metadata. Så yderpunkter er fast defineret for hele filmen. Med Dolby Vision kan man bruge dynamiske metadata.

Men når selve skærmen ikke har hardwaren til at gengive HDR, så er det jo lidt omsonst. Sony er ikke alene til at hævde, at de understøtter HDR på mid-range modeller. De fleste producenter gør ligesom Sony og næsten alle kommer til det her i 2016. De er allerede ved godt at grundigt at udvande HDR-begrebet, men marketingsafdelingen er som altid kreativ :)
#229075
Rasmus Larsen skrev:Hvad tænker du på mht. variabel enhed? Altså signalet?

Den mest gængse HDR10 standard bruger statiske metadata. Så yderpunkter er fast defineret for hele filmen. Med Dolby Vision kan man bruge dynamiske metadata.

Men når selve skærmen ikke har hardwaren til at gengive HDR, så er det jo lidt omsonst. Sony er ikke alene til at hævde, at de understøtter HDR på mid-range modeller. De fleste producenter gør ligesom Sony og næsten alle kommer til det her i 2016. De er allerede ved godt at grundigt at udvande HDR-begrebet, men marketingsafdelingen er som altid kreativ :)
hmm må læse noget med om HDR :(

Når jeg siger ON/OFF så var det som sammenligning af eks. 3D som jo er enten on eller off funktion.

Jeg tænkte HDR som jeg forstår det er en lys-styrke?
Lysstyrke er jo ikke enten on eller off, det er jo en variable enhed..(nits ?)

Så tænkte om man kunne få "lidt" HDR -altså til ens TV max nits?
Eller er jeg helt på glatis? :)