Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#226192
Jeg synes ikke Netflix's serier er udpræget gullige. Det er min oplevelse, at de bruger nogenlunde samme farvesammensætning som mange andre amerikanske serier. Jeg tror det hænger sammen med klaibreringen af din EG920. Det er dog rigtig, at der er lidt for meget støj i de mørkeste scener.

Vær opmærksom på, at Netflix ikke leverer HDR-kvalitet endnu. Det starter først her om et par måneder.

Men bare lige for at være sikker; abonnerer du på Netflix's 4K-abonnement?
Af KBW
#226206
Rasmus Larsen

Tak for svar.

Ja, jeg har 4K-abonnement og masser af båndbredde, og det er sat korrekt op til at modtage i bedste kvalitet

Det gullige og det flade (kontrast, mangel på noget af farvespektret) ved Netflix serierne har jeg på både den kalibrerede og den ukalibrerede.

Ved I hvordan Netflix komprimere, bliver det fladt fordi de tager noget af farverne ud? Hvor meget data fjernes?
#226209
Okay, jeg skulle bare lige være sikker :)

Jamen, jeg kan ikke genkende, at deres 4K-udsendelser skulle være flade, gullige og mangle farver. Der må være et eller andet sted i kæden, hvor der går noget galt. Skærmen står ikke tilfældigvis skiftet til HDR-tilstand, når 4K-signalet fra Netflix modtages? For det skal den ikke.

De komprimerer deres 4K i HEVC, typisk omkring 15-18 Mb/s. Det er middel-hård komprimering, men farvespektrum reduceres ikke. Det styres alene i mastering-processen af studiet. Det er detaljerne i billedet der reduceres ved komprimeringen.
#226210
Men når du siger fladt og gulligt, hvad holder du det så op imod? Hvilken skærm havde du før? Hvis man holder det op imod en tv-skærm med dynamisk tilstand / kontrast slået til og med høj farvetemperatur (hvilket jo er kutymen) så ser det givetvis noget anderledes ud. Studierne grader indholdet efter standarderne.
#226212
Og har du husket at benytte den kalibrerede profil når du ser Netflix. Jeg husker ikke lige om den automatisk applikeres når man bruger app'en eller om man lige skal huske at skifte profil for hver kilde.
#226255
House of Cards S2:E1 er bestemt ikke flad på min 920... Har ikke set filmen, men hoppede lidt rundt i den.

Det er vel også et godt spørgsmål, hvor stor forskel der er på 2K og 4K, når upscaling virker så godt som den gør. Man kan vel nærmest forestille sig, at et godt full HD kanal + upscalling er bedre end 4K på en small båndbredde.
Af KBW
#226258
Hhmmfpff

Netflix House of cards er fladt på begge skærme.

Alle indstillinger/kalibrering er overført.

Det er på Netflix at 2K ser bedre ud end 4K, ikke på andre input.

920'eren bliver kalibreret i morgen lørdag :)

Fladt og gulligt er min subjektive vurdering. Havde ikke Netflix før. Men holder det også op mod at se yousee kanaler, blue-ray og dvd. Så Ringenes Herre Kongen Vender Tilbage på dvd, rigtigt flot og ikke meget støj og ikke de sædvanlige problemer i skyggen (og her breder mørket sig jo!).

Havde Sony kdl-55hx920 baggrundsbelyst før. Intet slået til, og ikke fuld blus på, film profil, ikke meget baggrundslys når mørke etc etc. Men har ikke set Netflis på dette (eller andre steder).

Tak for alle inputtene :)
Af KBW
#226262
Smed lige 1. afsnit af House of Cards på min Macbook Pro Retina.

1. I indledningen ses massiv banding i aftenhimlen i billederne op ad statuerne

2. Gulligt billeder f.eks fra 6 min

3. Det er fladt
#226264
Jeg er ikke i tvivl om, at du har ret i, hvad du skriver.

MBP (HD mode) 6 min, Der er mit billed så dårligt, så det gider jeg slet ikke kigge på. Troede faktisk den havde et godt billed, men det var før jeg fik oled'en.
920 6 min, super fint billed, med masser af liv... Skifter jeg til 'biograf', så har jeg gult og fladt billed.
Mit tv spiller i 'eco' mode. Jeg kan næsten holde ud, at se ting i 'standard' mode, og de andre modes er totalt ubrugelig for mig.