Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#222435
Nu melder jeg mig igen med et spørgsmål, idet der jo var lynhurtig hjælp sidst.

På mit Samsung JS8005-TV er jeg stødt ind i en udfordring, når jeg skal optage. Jeg har tilkøbt en ekstern harddisk med plads til 1TB, som sidder i USB-stikket. Når jeg trykker på optageknappen, så melder den imidlertid blot "optagelse fuldført" i toppen af skærmen. Den optager dog intet i den forbindelse.

Sommetider har jeg held til at sætte den i gang med at optage en anden kanal. Dette er noget særegent: Jeg bliver på kanalen, finder optagefunktionen frem, men vælger så blot en anden kanal. I disse tilfælde har det faktisk virket. For det første er det bare noget unødigt kompliceret (også fordi skærmen først efter påbegyndt optagelse viser, at der ikke er noget signal, hvorfor man så dernæst skal skifte kanal for overhovedet at kunne se TV imens), og for det andet, så virker "planlæg optag"-funktionen heller ikke. Jeg forsøgte at sætte sidstnævnte funktion i sving i dag, men der var ikke optaget noget som helst.

Er det mig, der vælger en helt skæv fremgangsmåde? Jeg synes egentlig, at jeg har fulgt e-manualens anvisninger.
#222524
Det burde jo være rimelig lige til, men softwaren i mange "Smart TV" driller til tider mere end den gavner. Jeg har ikke noget konkret løsningsforslag ud over de sædvanlige (prøv at se om du har seneste opdatering). Hvis jeg var dig ville jeg nok fejlmelde skærmen hos Samsung. Det skal jo virke ud fra den fremgangsmåde, som du følger.
#222528
Er disken formateret til tv-apparatet? Hvis det er en harddisk uden ekstern strømforsyning, er apparaterne meget følsomme. Jeg har selv et eksempel, hvor jeg måtte bruge et 10 cm kortere harddiskkabel, for at harddisken uden ekstern strømorsyning fik strøm nok (USB2-port). USB3-porten på dit tv kan givetvis levere dobbelt så meget strøm (1 A), som apparatets USB2-porte.

Prøv også at lave en "Planlæg visning", og se, om apparatet skifter til den ønskede kanal på det rigtige tidspunkt. Planlæg visning og Planlæg optagelse er teknisk set næsten samme funktion, bl.a. med den undtagelse af Planlæg visning ikke bruger USB-porten/harddisken.
#222536
Mange tak for svar til jer begge. Det er virkelig fornemt.

JNG: Kan du anbefale nogen specifik harddisk, som ikke har de problemer? Jeg har forsøgt at koble den til USB3-porten nu, men oplever nøjagtig samme problem.
#222572
Hojkanten skrev:Mange tak for svar til jer begge. Det er virkelig fornemt.

JNG: Kan du anbefale nogen specifik harddisk, som ikke har de problemer? Jeg har forsøgt at koble den til USB3-porten nu, men oplever nøjagtig samme problem.
Jeg kan/vil ikke anbefale en harddisk. Det er mit indtryk, at tolerancerne på den strøm, en USB-port kan levere, og den strøm en harddisk kræver, kan betyde, at en bestemt harddisk fungerer på ét tv, men ikke på et andet tv af helt samme type. Det er desværre det, der kan ske, når de tolerancer, der nu engang er på elektronik, trækker i hver sin retning. Jeg er skiftet til harddiske med ekstern strømforsyning. Ikke det smarteste, men det virker.
#222602
Jeg har erfaring med at hvis man skifter mellem usb indgange, så har tv'et behov for genstart før det reagerer. Strømmen skal slukkes ved elkontakten og ikke kun tænd og sluk til dvale.
Jeg bruger en WD Elements bærbar ekstern harddisk 2TB (sort), dvs at den kun får strøm via usbstikket - ekstern - og derved styres totalt af mit Samsung ue55js9005 Pris for hd ca kr 700.

HDenheden virker upåklageligt, har både usb 2.0 og 3.0. Den kan også bruges med timeshift.
#239201
Jeg tillader mig at smide denne op igen, idet jeg har fået anvist en løsning på problemet. Problemet er, at jeg ikke helt forstår, hvilket produkt jeg skal købe?

Løsningen er sålydende: Du skal anvende et CI kort, og ikke et CI+ kort.

Hvor finder jeg sådan et kort?
#239215
Forskellen på CI og CI+ handler om sikkerhed, ikke om billedkvalitet.

Jeg oplever på min BD optager at den er blevet lidt langsommere om at skifte kanal med CI end med CI+. Andre skriver de oplever at kanalskift er blevet lidt hurtigere (det er efter hvilket produkt (optager, TV) og model det er).
Jeg kan godt leve med den er blevet vel 2 sek. langsommere til kanalskift når jeg så kan optage kodet kanaler.
#297779
Kommentar til "Selvfølgelig virker optagefunktionen på Samsung UE49KS8005"
Det er, for at kunne optage, ret trivielt at køre Factory reset månedligt, set tilbage over et par år, så det er en virker ikke.
Og når den går ned og ikke har optaget, så får man ikke den optagelse.
Konklusion: Samsung kan ikke programmere.
Mvh. Christen