Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#219147
Jeg var nede i power butikken, for at spørge ind til deres kalibrerings metode/udstyr, det eneste jeg fik at vide var at de brugte Calman og det kostede 75000 kroner. Har skrevet til deres support, i håb om at få et uddybende svar.

Hos Elgiganten kunne de heller ikke give specifik info, men deres udstyr var ifølge sælgeren 4000 kroner værd. Jeg så også et Spyder4 ophæng sidde på et af deres Panasonic tv. Datacolor spyder serien er ihvertfald ikke kendt for pålidelighed eller præcision.


For mit vedkommende giver en kalibrering kun mening hvis den udføres under samme forhold som ens egen stue.
#219153
undskyld mig, men burde et TV ikke være kalibreret fra start af eller ?
- det er jo lidt som at købe en bil hvor man selv skal stille tændingen ;;)
#219154
Jo, men det lidt svært at kalibrere et tv på "forhånd" det er forskel på om dit tv står et sted hvor er meget lysindfald fra f.eks vindue eller om det står i "herre rummet" i kælderen.... Desuden er hver panel forskelligt så en Kalibrering skal laves på hvert enkelt tv.....
#219220
Blackspot4200 skrev:Jo, men det lidt svært at kalibrere et tv på "forhånd" det er forskel på om dit tv står et sted hvor er meget lysindfald fra f.eks vindue eller om det står i "herre rummet" i kælderen.... Desuden er hver panel forskelligt så en Kalibrering skal laves på hvert enkelt tv.....
du blander 'kalibrering' lidt sammen med miljø-justering ;)

Den tekniske version af 'kalibrering' betyder at man nulstiller reponskurven for hvordan farver og brightness bliver repræsenteret på skærmen. dvs 75% rød bliver vist som 75% rød i stedet for 80%... etc...

En kalibreret skærm er "optimal" hvis man ser film i et fuldstændig mørkt rum (eller om aftenen). Nogle folk foretrækker måske lidt mere kontrast og lidt stærkere farver - men hvis man gerne vil se billedet som det blev redigeret fra filmselskabet - så kræver det en kalibreret skærm.

Hvis man ALTID ser TV midt på dagen hvor der er meget lys, kan det ofte være helt lige meget at kalibrere det, da mange toner ikke opfattes uden mørke. Det kan derfor være en fordel at der er knald på farverne om dagen.

Mit nye Samsung 55JU7005 har en Sports-mode som er fantastisk om dagen hvor der er meget lys - Skærmen skruger op for alting så man snildt kan se alt hvad der sker... men om aftenen bliver der skruet ned til den kalibrerede film-mode..
#219267
Jeg modtog et fjernsyn som var butiks-kalibreret hos Power (betalte ikke for det)

Billedet var fint - men fordi jeg er teknik nørd og godt kan lide at vide hvorfor dit og dat, så valgte jeg at at rode lidt med alle indstillingerne for at se hvad de gjorde ... undervejs kom jeg så til at glemme kalibreringen - men det har jeg det fint med. Jeg ved jo at jeg bare kan sætte fjernsynet til Film Mode og så lige rette 2-3 andre ting.

Power bruger kalibrerings udstyr..

Jeg lagde dog mærke til at de også havde taget en masse andre valg på mine vejne, bl.a. med hensyn til kontrast, sort niveau, Auto Motion Plus osv osv...
#219365
En "Spider" (som nok er en "Spyder") koster næppe 75.000 kr med mindre nogen har hustlet dem. I så fald har jeg også en liggende de gerne må købe til langt under det halve...

Vi har droppet brugen af Spyder, da de ikke er de mest præcise på markedet. Ikke engang hvis man tager prisen i betragtning.