Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dwr
#21391
Hejsa.

Nu fik jeg så endelig nosset mig sammen til at smide pengene efter sådan en skærm her.
Flot ser den jo ud og dejlig er størrelsen, men jeg er lidt skuffet over dens lys/farve.

Jeg har nogle problemer som jeg ville høre, hvordan jeg nemmest muligt kan "undertrykke".

1. Skærmen laver ofte et en slags lyst silouet(?) af mørke figurer på lys baggrund, hvis jeg bevæger den rundt på skærmen. F.eks. musen, når jeg surfer. Der er ret irriterende og uden tvivl mit største problem.

2. Når det er "helt" mørkt på skærmen er der backlight-bleeding langs kanten, mener jeg nok det hedder.


Kan det dæmpes eller på anden måde undertrykkes via kalibrering?

Mvh og på forhånd tak for hjælpen.
dwr
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#21392
Svaret er desværre nej til begge spørgsmål. Der er meget lidt der kan gøres ved det.

Det første fænomen er overdrive trailing og det skabes af kredsløbet i skærmen der booster responstiden. Det kan ikke slås fra, men man kan nogen gange opnå lidt bedre resultater ved at lege med farverne. Men hermed er det ikke sagt at det er en kalibrering der gør det bedr - det kan ligeså vel være en fuldstændig skævvridning af farverne der vil gøre tingene bedre.

Backlight bleed er ikke noget du kan røre ved ud over at skrue ned for brightness og håbe på at det er mindre synligt.
Af dwr
#21461
Suk.
Det var godt nok bittert.
Nå - så må jeg så bare æde den.

Udover den mængde ghosting/bleeding, så er det en SUPER fed skærm efter min mening.
Af canislupus
#21505
[quote="yakken"]Svaret er desværre nej til begge spørgsmål. Der er meget lidt der kan gøres ved det.
[/quote]

Yakken, er det et generelt problem ifm. LCD? - eller er det et kvalitetsproblem ved det nævnte produkt?
Nu skal man jo (slet) ikke tro på alt man læser, men Alt Om Data har for nylig anmeldt skærmen meget positivt.
Har en 19" Dell trinitron (P991 vistnok) og vil gerne have mere plads på skrivebordet - blev derfor lidt tændt på LG'en pga. AOD's anmeldelse.

Mange hilsner
Lars
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#21507
Desværre varierer problemer som backlight-bleed meget fra skærm til skærm, så du kan sagtens modtage et eksemplar uden skavanker. Dog ville jeg ikke basere mine skærm-valg på hvad der blev skrevet i AOD. De har tidligere udført ret minutiøse test, da der var CRT skærme til, men jeg må indrømme at jeg synes de er faldet gevaldigt af på den de sidste par år.

Problemet med overdrive glorierne er selvfølgelig kun til stede på skærme med overdrive hvor producenten ikke har fået godt nok styr på sin styringselektronik.

Du kan intet gøre ved hverken overdrive eller backlight bleed idet de to fænomener hænger sammen med hhv. den fysiske programmering af skærmen og selve den mekaniske samling af skærmen.

Hardcore nørder har tidligere skilt eksempelvis en Dell 2005FP skærm ad for at eleminere backlight bleed ved at sætte afstandsstykker ind de steder hvor baggrundsbelysningen var for tæt på fronten, men det er bestemt ikke noget der anbefales at rode med!
Af Hartmann
#23795
beklager at bringe denne ældre tråd på banen igen, men jeg har et spørgsmål som relaterer sig til dette:

Jeg står og skal til at købe en ny skærm og er grundet gode specifikationer og gode tidligere erfaringer med LG blevet lun på
LG226WA-WN ( http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=394423 )

Skærmen er umiddelbart lidt nyere (i hvert fald ifølge edbpriser) end LG226WTQ-BF-modellen, som omtales i dette topic. Er der nogen, som har erfaringer med den nye model - og vigtigst af alt - lider den af samme problem som beskrives her? Det er pt. det eneste, der afholder mig fra at købe den.

Hvis den har problemet fortsat, kan I så anbefale en god skærm (min. 20" og gerne 22") som egner sig primært til gaming (fps), film og kontorbrug (gerne pivot)? Synes ikke om designet på HP w2207, og har ikke lyst til at kaste mig ud i det så famøse panellotteri vedr. Samsung BW226, hvilket efterlader mig lidt fortabt.

ps. Er ny her og kan jo lige bruge lejligheden til at sige tak for en virkeligt god og informativ side.