Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#205370
Hej,

Jeg har købt DB-8900 i Bilka for et par uger siden, den var sat ned til 2500,- det synes
jeg var en ok pris for den maskine.

Jeg har nu fået afprøvet den lidt, og synes den fungere fint, den er nem at finde rundt i
selvfølgelig kræver det lidt tilvending, men ganske nemt i forhold til min gamle sony HXD-970.
Der mangler stadigvæk at man kan give den ekstra tid ved optagelse via guiden, og lyden
er lidt lav på den, altså i forhold til fjernsynet, og den er skruet op til max. på den.

Et af de punkter jeg var nervøs for var loading tiderne på netflix o´lign, nu er jeg måske
ikke så sart (og har ikke et smart-tv at sammenligne med) men fra jeg trykker på App knappen på fjernbetjeningen og finder Netflix, så går der max 8 - 10 sekunder til listen med film og serier kommer frem og jeg kan vælge hvad vi vil se, det synes jeg er fint, men igen jeg har heller intet at sammenligne med.
webbrowseren er også hurtig til at starte op, men ubrugelig uden mus, eller tastatur.

Alt i alt er jeg meget glad for købet.!

Mvh HenningR
Af SLL
#205418
Tak for tilbagemeldingen HenningR :)

Hvis du har tid, kan du så sige lidt omkring hastigheden generelt i de forskellige menuer, + hastighed v. navigering ved timer programmering. Og måske fortælle lidt om hvor nemt/besværligt man kommer frem til ens HDD optagelse (findes der en knap til dette på fjernbetjeningen). Mener dog, at selve timer programmering finde på en enkelt knap, kun til dette?!

Og så er jeg lidt nysgerrig, om der automatisk indsættes kapitel punkter, hvortil man er nået i en udsendelse (så man efterfølgende kan starte hvorfra man nåede i udsendelsen)?

Sidste lille ting, kan man ændre/programmere på timer indstillinger, mens den optager el. mens man ser en optaget udsendelse.
-------------------------------------------------
Ovenstående er alt sammen noget de gode gamle Sony analog recordere var gode til, og kunne problemfrit. Men jeg er lidt i tvivl, om de nye Samsung recordere kan det samme. Jeg har tidligere fået forskellige ting at vide :)
#205477
Hej SLL,

Jeg skal prøve at svare på dine spørgsmål så godt som jeg nu kan.


Menu hastigheden synes jeg er fin, dog kan den godt hænge et sekund engang imellem, men ikke noget jeg ser som et problem. når man lige starter den op, og trykker på Home knappen, altså der hvor ens App´s er, og muligheden for at lave en timer optagelse, er der sort skærm, i ca. 5 sekunder. men det er kun første gang du bruger den, og venter man et stykke tid med at trykke er der intet.

Knappen "List" bruges til at komme ind til det du har optaget. men du skal alligevel efterfølgende vælge, "optaget tv", dag og hvilken optagelse du vil se, men klart nemmere end den lange vej.

Jeg prøvede igår aftes at optage et program, for derefter at se noget af det og slukke for afspilningen, slog over på normalt tv, så lidt af det, og derefter tilbage igen, den startede det optagede program nøjagtigt hvor jeg slukkede for det, så man behøves ikke sætte noget punkt hvortil man er nået, jeg prøvede dog ikke at slukke maskinen helt.

Hvis du ser noget du har optaget, kan du ikke lave en timeroptagelse, så slukker den det du ser, men du kan godt lave en timeroptagelse, mens du optager noget andet, det var ikke noget problem.

Håber du kan bruge mine svar, og er der andet skriver du bare.

Mvh
HenningR
Af SLL
#205530
Ja bestemt kan jeg bruge din tilbagemelding HenningR, tak :)

Jeg vidste allerede en del om hvad den kunne, hvilke features den havde. Men der var lige de få ting, som jeg ikke har kunne finde noget konkret på i reviews af recorderen.

De små pauser gør ikke så meget. Og jeg er glad for, at der er en "list" funktion på fjernbetjeningen, som efter hvad jeg kan høre på dig, gør det lidt hurtigere at nå ind til ens optagelser. Og da godt, at den husker hvortil man er kommet i en udsendelse, hvis man vil se mere på et senere tidspunkt. Og fint, at menuerne afvikles rimelig hurtig, eftersom for meget venten i menu funktioner kan være en dræber :) Og godt man kan rode med timeren mens man optager. Jeg overlever nok, at man ikke kan ved afspilning.

Tak igen for hjælpen,
SLL
Af SLL
#205895
Hejsa gutter,

Efter lang tids søgen, besluttede jeg mig for at prøve en Samsung BD-F8500 af fra Elgiganten, som pt. har dem til kun 1500 kr. Man høre meget skidt, men også meget godt omkring recorderne fra Samsung, så jeg har været i tvivl / tøvende mht. køb, eftersom jeg ikke er så vild med, at vende tilbage til butikken, hvis forventningerne ikke bliver indfriet :) Alternativet er jo Panasonic, som er en hel del dyrere. Så jeg tog chancen med en F8500 model.

Her er positivt / negativt, hvad jeg indtil videre mener:

Positivt:
Dejligt nu, hvor jeg kan optage alle mine digitale kanaler i Yousee mellem pakken. Med min
gamle Sony analog recorder, kunne jeg kun optage få analog kanaler igennem antennelauget.

Dejligt, at kunne optage 2 kanaler samtidig + at kunne se en udvalgt 3. kanal samtidig.

Super optage kvalitet. Optagelserne ligner faktisk næsten et 1:1 billede af tuner billedet.

Den støjer meget lidt, mindre end min Sony recorder. Jeg kan næsten ikke høre blæseren i den, hvilke er super fedt.

Den er meget hurtig til at tænde, og er klar til brug på under 10 sekunder. Men gamle Sony var længere tid om at starte op.

Hurtig om, at indlæse DVD, Bluray film + de afspilles med god billedkvalitet.

--------------------------------------------------------------

Negativt:
Hvis en udsendelse er i gang, kan man ikke bruge "guiden" til, at optage den. Altså f.eks. fra midt i udsendelsen, til den slutter. Så skal man bruge manual timer programmering, hvilke er lidt skidt (kommer jeg ind på senere).

Ved manual timer programmering (tidsplanlægning), der bliver kanal navnet ikke opdateret, når man skifter fra f.eks. kanal 1 (her DR) til kanal 9 (her TV3). Hvis man kan huske hvor alle kanaler er placeret, så er det ok. Men jeg husker ikke dem alle :) Og så kunne det være fedt, hvis man i tidsplanlægningen også havde inkluderet det lille "guide" billede i venstre hjørne.

I tidsplanlægningen kan man heller ikke se, om der er serie optagelser, før man klikker ned på selve timer optagelsen. Jeg syntes godt, at der måtte være noget mere info på selve optagelsen, så man kunne se hvad der var hvad. Jeg syntes tidsplanlægningen er noget mangelfuldt mht. info.

Alt navigering er ret langsomt, i forhold til på min gamle Sony recorder. Og det med, at man skal bruge 8-10 klik for at komme ind til ens optagelser, er noget irriterende. Også sletning af en optagelse er noget langsomt. Men skal klikke meget for at markere den el. de udsendelser som skal slettes, for så til sidst at klikke flere gange til "slet" funktionen. Noget der tog 2 klik på min gamle Sony recorder.

E-manualen kan ikke åbnes under optagelser. Der er jo ikke noget fuld papir manual med, så jeg skulle bruge E-manualen en del i starten, samtidig med, at jeg havde sat testoptagelser i gang, hvilke ikke duede, øv:)

Et par enkelte gange, ved test-optagelser fra ARD, der hakkede den optaget udsendelse en del. Som om, at frameraten var sat ned til det halve, så det så sådan lidt robot agtig ud ved afspilning. Hmm... lagde dog ikke mærke til nogen problemer på de danske kanaler.

"Guiden" skal man vende sig til. Jeg er vant til det gamle "showview" og så et ugeblad med koderne. Det hele bliver lidt minimeret svært at overskue, når man skal bruge guiden til timer programmering. Det tager simpelthen for lang tid, at bladre alle kanaler igennem for f.eks. en uge, pga. måde kanaler er stillet op på, og fordi der ikke kan være ret mange rækker 6-7 stykker på skærmen. TV bladet kan jeg i hvert fald ikke undvære, hvis jeg stadig skal have lidt hurtig overskuelighed. Faktisk så jeg heller, at kanel-rækkerne blev lavet om til kolonner, m. en lidt mindre tekststørrelse. SÅ kunne der være noget mere på skærmen.

Når man går fra "Guiden" til dialogen "tidsplanstyrring", og så tilbage igen til "Guiden", ved at trykke på "return" knappen, så starter guiden helt forfra igen. Det er mega irriterende, hvis man er igang med, at kikke alle kanaler igennem fra start til slut, og så optage de udsendelser man syntes om. Man kan slippe afsted med at blive hvor man er, hvis man kun sætter optagelser over. Hvis man vil lægge 5 min. til alle slutningerne, så skal man bruge tidsplanlægningen, hvor problemet så opstår. Jeg fandt ud af, at det er nemmere, at bagefter programmering, gå ind i tidsplanlægningen, og lægge de 5-10 min. til alle udsendelserne. Men det er mega sløvt og irriterende, at den ikke automatisk kan lægge 5-10 min til.

Guiden listen, den er meget langt tid om at blive opdateret med udsendelser. Jeg programmere en uge frem, hvilke jeg kom til at vente et godt stykke til for at gøre. Ganske simpelt fordi guiden ikke var opdateret på alle kanaler. Det var kun "ingen information" der blev vist på mange kanaler.

Når man afspiller optagelser, så troede jeg der var indsat kapitler i optagelserne. Det var det ikke, hvilke er lidt irriterende. Så skal man spole i udsendelserne, f.eks. over reklamer, hvilke er langsommeligt. Dog husker Samsung'en, at sætte bogmærker hvortil man er nået i en udsendelse.

Mht. at spole i udsendelser, der syntes jeg den er mega langsom til at sætte 1-5 hastigheden. Jeg kan nå at trykke 4-5 gange på spol frem knapper, før recorderen skifte fra f.eks. hastighed 1 til 2. På min gamle Sony gik det stort set så stærkt som jeg kunne trykke + at der automatisk blev indsat kapitler i optaget udsendelser.

Optaget udsendelser, burde få en "ny" mærkning på udsendelsen, så man kunne se hvad man havde set noget af, og hvad man slet ikke havde set. Det gør min Sony recorder, hvilke jeg syntes er super godt.

EDIT:
En lille ting jeg lige kom på var, at når der optages, så kan man ikke komme til indstillingerne på recorderen. Jeg ville tjekke min wifi forbindelse, hvilke ikke burde betyde noget for optagelsen. Så kunne Samsung nøjes med, at spære de funktionen man ikke måtte bruge under indstillinger.

Et problem er også, at når man vil efterredigere sine timer tidsplanlægninger, f.eks. for at smide 5 min ekstra i endelsen på nogle af udsendelserne, så efter endt redigering sendes man til toppen af timer listen. Altså så skal man efterfølgende ned og finde dertil hvor man nåede, hvis der er flere redigering man skal lave. Igen flere klik klik og atter klik :)

-----------------------------------------

Hvad jeg har fundet ud af indtil videre. Samsung har sovet lidt i timing, og glemt at tage ved lære. Jeg skal optage og prøve noget mere igennem næste uge, og se om jeg kan vende mig til den :)
#205909
Hej SLL,

Nu har jeg H modellen, og ved ikke hvor meget forskel der er på F og H modellen, og ved
ikke om H modellen har en større "motor" inden i.

Men jeg kan godt optage et program via guiden jeg er i gang med at se, jeg trykker
på REC knappen (Rød mener jeg) på fjernbetjeningen, når jeg står i Guiden, så optager den programmet færdigt.
Håber dog Samsung kommer med en opdatering så man kan simde 5-10 min. ekstra bagved en optagelse, det er nok en af de ting som jeg bliver irreterret over.


Med hensyn til navigering i menuerne, så synes jeg ikke min er langsom, men igen opfattelser af sådan noget er nok forskellig fra person til person.
Kan ikke lige forstå at du skal bruge 8-10 klik for at komme ind til dine optagelser, såvidt
jeg husker skal jeg bruge max. 4.
Men gir dig helt ret i at det er noget besværligt at slette en optagelse.

Jeg oplever også det med "ingen information" i guiden, men det er kun i Ca. 5 - 10 sekunder, og kun når jeg går et par dage frem.

Nu optager vi som regel kun på de første 10 kanaler i guiden, så jeg har ikke oplevet
at jeg ikke har overskuelighed over programmerne, men forstår dit problem.

Kunne godt tænke mig at vide hvor lang tid det tager for dig at starte Netflix op, hvis ellers
du har det.?


Jeg kan også se at du har været noget mere grundig i din "test" af maskinen, nogle af
de ting du har prøvet, er jeg slet ikke nået til endnu, eller lagt mærke til.


Mvh HenningR
Af jng
#205910
HenningR skrev:Hej SLL,

...

Men jeg kan godt optage et program via guiden jeg er i gang med at se, jeg trykker
på REC knappen (Rød mener jeg) på fjernbetjeningen, når jeg står i Guiden, så optager den programmet færdigt.
...
Sådan er det også på D- og E-modellerne. Det er ikke nødvendigt at åbne guiden. Bare tryk på den [rigtige] røde knap, og der kan vælges den aktuelle udsendelse eller en vilkårlig længde fra 5 til 360 minutter.
Af SLL
#205916
jng skrev:
HenningR skrev:Hej SLL,

...

Men jeg kan godt optage et program via guiden jeg er i gang med at se, jeg trykker
på REC knappen (Rød mener jeg) på fjernbetjeningen, når jeg står i Guiden, så optager den programmet færdigt.
...
Sådan er det også på D- og E-modellerne. Det er ikke nødvendigt at åbne guiden. Bare tryk på den [rigtige] røde knap, og der kan vælges den aktuelle udsendelse eller en vilkårlig længde fra 5 til 360 minutter.
Tak for svaret gutter,

Men bliver den så ikke ved med at optage forbi programmets slutning, eller? Jeg kan godt se, at man bare kan trykke "REC" på fjernbetjeningen. Men kan den så automatisk finde ud af, hvornår programmet slutter? Det var sådan set det, jeg syntes kunne være fedt, så man ikke selv skulle stoppe den igen :)

I går fik jeg rodet lidt mere med den. Og nogen af mine hurtige negative kritikpunkter, kunne jeg muligvis godt leve med i længden.

Den er ikke super hurtig til så meget. Men det med de mange tastetryk, for at komme ind til optagelser, slette optagelser osv., kunne jeg sikkert godt vende mig til :)

Tilgengæld syntres jeg det med, at man ikke hurtige kan lægge x antal minutter til en timer programmering, det er irriterende. Og jeg syntes at selve timer dialogen, den er noget mangelfuld. Jeg savner meget, at navnet på den kanal man skifter til, også ændre sig i den manuelle timer programmering dialog. Og måske som tidligere skrevet, at den også havde den lille "guide" billede indbygget.

@HenningR, det med antal knappetryk kan jeg godt forstå. Jeg mener nemlig, at du har en knap på din fjernbetjening, som sender dig direkte til optagelser. Og så kan jeg se, at du også har en genvej til optagelserne i din "HOME" menu, som jeg ikke har i min home menu. Så H modellen er gjort lidt mere betjenings venlig :)

Måske det er H modellen jeg skulle sigte efter. Den er pt. sat ned til 2400 kr. hos Elgiganten. Årsagen til jeg ikke købte der var, at de kun havde en enkelt demo model stående, som så lidt rigelig brugt ud :)

Jeg programmere optagelser for en hel uge af gangen, så er det overstået :) Og så programmere jeg fra ret mange kanaler (undtagen fra de Svendske, Norske & Tyske kanaler). Så det er lidt langsommeligt, at kikker det hele igennem, når nu man gerne vil ha' det skal gå hurtigt :)

Desværre bruger jeg ikke Netflix endnu. Men har tænkt på at prøve det af.

EDIT:
Glemte lidt at skrive, at jeg syntes den har været 100% stabil i alt hvad jeg har lavet på den. Stabilitet og nedbrud er nok det værste man kan komme ud for. Har tjekket firmware i den, som er nyeste. Så det er sikkert en rimelig "ny" pakket F8500 jeg har fået haha.
Af jng
#205919
SLL skrev:
jng skrev:
HenningR skrev:Hej SLL,

...

Men jeg kan godt optage et program via guiden jeg er i gang med at se, jeg trykker
på REC knappen (Rød mener jeg) på fjernbetjeningen, når jeg står i Guiden, så optager den programmet færdigt.
...
Sådan er det også på D- og E-modellerne. Det er ikke nødvendigt at åbne guiden. Bare tryk på den [rigtige] røde knap, og der kan vælges den aktuelle udsendelse eller en vilkårlig længde fra 5 til 360 minutter.
....

Men bliver den så ikke ved med at optage forbi programmets slutning, eller? Jeg kan godt se, at man bare kan trykke "REC" på fjernbetjeningen. Men kan den så automatisk finde ud af, hvornår programmet slutter? Det var sådan set det, jeg syntes kunne være fedt, så man ikke selv skulle stoppe den igen :)
...
Et forslag til dig kan være, at du prøver. Hvor svært kan det være?
#205921
Det er når jeg står inde i Guiden, og trykker REC, så optager den kun det jeg har valgt.

Og ja, jeg har en genvej i min "Home" menu, og en tilsvarende "list" knap på min fjernbetjening.. :)
Og jeg købte jo min i Bilka for 2500,-, det synes jeg er en ok pris for den.

Men spændende om Samsung vil opdatere, så man kan smide ekstra minutter på via guiden, det burde jo være muligt at fixe for dem. tror lige jeg en af dagene smider en
mail til dem..

Mvh
HenningR
Af SLL
#205927
Er der nogen af jer, som ved om man kan slå besked "påmindelse om planlagt optagelse.." fra? Den forsvinder ikke af sig selv, men bliver stående på skærmen indtil man trykker OK. Irriterende.

Nogen af de mere irriterende problemstillinger for mig:
- Som HenningR også er inde på, at min ikke automatisk kan lægge minutter til optagelsen
- At man ikke kan slette/ændre udsendelser når den optager
- At man ikke kan betjene timer indstillingerne når den optager
- Besked "påmindelse om planlagt optagelse", ville jeg gerne kunne slå fra (måske kan man?)
- At den er meget sløv ved frem og tilbagespoling << >> I hvert fald F modellen lagger meget ved hver knaptryk (1-5)
- Jeg savner en liste oversigt over ens optagelse, i stedet for thumbnails billeder, som fylder for meget, og indeholde meget lidt info om den optaget udsendelse (varighed, længde m.m.).
- Kunne være smart, hvis man nemt kunne spring 1-2 minutter i udsendelser, uden at skulle trykke "tools....", og så vælge at spole længere ind i en udsendelse minutvis. Kunne være fedt til at springe over reklamer på en hurtig og nem måde.

Hvordan kommer i forbi reklamerne på en hurtig måde?

@HenningR, ja jeg lagde godt mærke til, at din H model havde nogle ekstra genveje til optagelserne, hvilke er super fedt :) Lidt synd, at Samsung har valgt at placeret list knappen nederst på fjernbetjening (mener den er placeret nederst?). Det er jo en knap man vil bruge en hel del. Men da godt man kan, ligeledes med den store knap i HOME menuen. Den mangler jeg :)

2500 kr. er en fin pris. Hvis Elgiganten havde haft en H8900, som ikke var pakket op som demo, så havde jeg muligvis nok også købt den. Men jeg kan jo nå det endnu. Jeg havde hørt, at der ikke var den helt store forskel i betjeningshastigheden mellem F og H modellerne. Det var også en af grundende til, at jeg prøvede F modellen fra sidste år.
Af jng
#205929
SLL skrev: ...
- Jeg savner en liste oversigt over ens optagelse, i stedet for thumbnails billeder, som fylder for meget, og indeholde meget lidt info om den optaget udsendelse (varighed, længde m.m.).
Kan du forklare forskellen på varighed og længde?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8