Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#184690
Det er surt, men jeg ser nu heller ikke noget problem i Fona. Det er dig selv der må tjekke op på hvilken service de giver. Havde du fx gjort det, havde du bestilt på nettet og returneret tv´et.
Der er vel ikke andet for at smide det i soveværelset eller sælge det, og så finde et andet tv, et sted hvor du kender/sætter dig ind i service ydelsen
#184691
Fuksen skrev:
tommyaa skrev:selvfølgelig har sælgeren ikke sagt at tv'et kunne returneres i åbnet tilstand det tror jeg simpelthen ikke på da det ikke er sådan det fungere i Fona eller de fleste andre butikker, jeg tror bare trådstarter er bitter over han tror man bare kan købe og levere tilbage i dagens Danmark, det kan man altså bare ikke, jeg købte et panasonic p65vt30 lige da det kom ud, havde det få dage før jeg fandt ud af jeg synes det var noget lort i forhold til mit gamle pioneer, det måtte jeg da også sælge med et tab på 8000kr til følge, det var da bare ærgeligt sådan var det bare


Der har du ikke ret ...det er jo netop det jeg henviser til med mit indlæg om "Gigantbrødre" som yder SAMME regler for net og butikshandel!

At FONA ydermere laver deres hjemmeside så handelsbetingelserne ikke er entydige og flyder sammen for Net / Butikshandel det er der min kæde hopper af.....
Lær at opføre og udtrykke dig ordentligt.
#184696
kronholm skrev:Men det er nu noget åndssvagt, at man kan bestille online, og så hente det i den fysiske butik. Dermed har man jo så fortrydelsesret i de 14dage. Det burde være enten eller. :)
det kan du heller ikke. hvis du afhenter varen i den fysiske butik, frafalder de 14dages returret da det ikke er fjernhandel mere
#184697
Helt utrolig hvordan nogen folk kan opføre sig!
- du opføre dig pinligt og ikke særlig smart.

Du opnår igenting med dette, og vil helt sikkert ikke gør det i butikken heller.
Ta dig sammen og sæt dig ind i hvordan til fungere.
#184700
Remmerboy skrev:
kronholm skrev:Men det er nu noget åndssvagt, at man kan bestille online, og så hente det i den fysiske butik. Dermed har man jo så fortrydelsesret i de 14dage. Det burde være enten eller. :)
det kan du heller ikke. hvis du afhenter varen i den fysiske butik, frafalder de 14dages returret da det ikke er fjernhandel mere
Fordi du ved det, eller fordi du gætter? Når man betaler online, så er det et onlinekøb. Basta. Så er fona forpligtet til at give 14 dages fortrydelsesret. Ved Komplett kan man også hente sine varer, og der er fortrydelsesret. Så den må du længere ud på landet med.
Af peterdalsgaard
#184703
Tak for info om hvor jeg står i sagen. Beklager at mit indlæg kom til at forplumre debatten lidt. Jeg burde have lavet en separat tråd, men skrev det her da det jo handlede om uheldige oplevelser m. Fona.
#184704
Fuksen skrev:Det kniber vidst lidt med at holde rede på hvem der skriver hvad for nogle af jer.....

Med hensyn til returret i "ELGIGANTEN" kan jeg oplyse at der INGEN forskel er på net og fysisk butik.
Returret og fortrydelsesret er jo så måske heller ikke det samme.
Af Fuksen
#184708
peterdalsgaard skrev:Tak for info om hvor jeg står i sagen. Beklager at mit indlæg kom til at forplumre debatten lidt. Jeg burde have lavet en separat tråd, men skrev det her da det jo handlede om uheldige oplevelser m. Fona.
Helt i orden for min del:! :)

Det var jo bare benzin på bålet om den manglende lyst / evne til fra FONA´s side at "genopdage" det gode gamle begreb der hedder kundepleje.....

Så vidt jeg ved lever FONA af kunderne og ikke omvendt...!
#184710
kronholm skrev:
Fuksen skrev:Det kniber vidst lidt med at holde rede på hvem der skriver hvad for nogle af jer.....

Med hensyn til returret i "ELGIGANTEN" kan jeg oplyse at der INGEN forskel er på net og fysisk butik.
Returret og fortrydelsesret er jo så måske heller ikke det samme.

Jeg retter til "Handelsbetingelser".
Af Snurrerundtlyd
#184727
Fredtoft skrev:
peterdalsgaard skrev:Er der nogen der ligger inde med viden om hvilke rettigheder man har ift. at få pengene retur for en vare, når købet beror på forkert mundtlig rådgivning i butikken, og når der samtidig blev givet lovning på, at varen kunne returneres?
Det er jo ikke så meget et spørgsmål om rettigheder, men om basal aftaleret.

Hvis du har aftalt med sælger at du kan returnere TV'et, så har du naturligvis ret til at returnere TV'et. Der vil altid ligger underforstået i returret, at du kan få dine penge tilbage. I hvor lang tid efter købet må bero på en konkret fortolkning af jeres aftale.

Bevisspørgsmålet er jo en helt anden sag. Jeg ville tage ned i butikken og insistere på at de tager det retur, og så bede specifikt om at snakke med ham der solgte dig skærmen. Hvis han vil lyve dig og hans butikschef lige ind i ansigtet og insistere på at han ikke har aftalt returret, så har du en svær sag. Men hvis han medgiver at han har sagt det, så er det sådan set ligegyldigt om de har en generel politik om ikke at tage retur. Han er jo butikkens repræsentant i jeres handel.
Som Fredtoft skriver, så tag ned i butikken igen og sørg for denne gang at snakke med ham der solgte dig TVet.
Hvis han ikke vil tage det retur efter du er kommet med dine argumenter om at varen er købt på baggrund af urigtige eller vildledende oplysninger og hvis hans chef heller ikke vil tage det retur, så nævn over for dem at du vil tage det op med Forbrugerklagenævnet, så kan det være begynder at makke ret.
Gør de ikke det så kontakt Forbrugerklagenævnet, så kan de hjælpe og vejlede dig:
http://www.forbrug.dk/Dine-klagemulighe ... agenaevnet

Hvis du er blevet lovet væsentlige ting som TVet skulle kunne, men som det viser sig at de ikke kan, så er det reelt underordnet om du er blevet lovet returret eller ej, for så har de solgt varen på baggrund af urigtige eller vildledende oplysninger, hvilket er i strid med købeloven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=1419
Forbrugerkøb

...

Salgsgenstandens overensstemmelse med aftalen (mangler)


§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
  1. have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,
  2. være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis anvendes til,
  3. være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket køberens forventning herom, og
  4. have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har forelagt køberen ved købets indgåelse.

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
  1. genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,
  2. sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
  3. sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, eller
  4. genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.
Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.

Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.


§ 77. Bestemmelser i aftalen om, at køberen ikke kan påberåbe sig mangler ved salgsgenstanden og andre almindelige forbehold, såsom at salgsgenstanden er solgt, som den er og forefindes, kan ikke gøres gældende over for køberen.

Stk. 2. Ved køb af brugte genstande på offentlig auktion, hvor køberen har mulighed for selv at være til stede, kan køberen kun påberåbe sig, at der foreligger en mangel, hvis dette følger af § 76, stk. 1, nr. 1-3, eller hvis genstanden er i væsentlig ringere stand, end køberen under hensyn til omstændighederne havde grund til at regne med.


§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser sig senere.

Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75 a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel.

Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art.


§ 77 b. Køberen kan ikke påberåbe sig en mangel, som køberen var eller måtte være bekendt med ved aftalens indgåelse, medmindre der er holdepunkt herfor i aftalen eller sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed.


Køberens mangelsbeføjelser


§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
  1. afhjælpning af mangelen,
  2. levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
  3. et passende afslag i købesummen eller
  4. ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.


§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.


Erstatning for mangler


§ 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve skadeserstatning, hvis:
  1. sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,
  2. sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke havde føje til at anse for korrekte,
  3. sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som han kendte eller burde kende,
  4. genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller
  5. mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens forsømmelse.

Stk. 2. Ved køb af genstande bestemt efter art kan køberen endvidere kræve skadeserstatning efter § 43, stk. 3.


Reklamation over mangler


§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.


§ 82. § 81 gælder ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt.

...

Men tag kontakt til Forbrugerklagenævnet, hvis ikke du kan blive enige med Fona efter at have snakket med ham der solgte dig TVet og hans chef.
Tag evt. kontakt til Forbruger Hotlinen via chat eller telefon, før du udfylder en klagesag hos dem. Så kan de fortælle dig om du har en reel sag eller ej og rådgive dig om, hvad du skal have med i en klage.
Du kan evt. også vælge at tage kontakt til Forbruger Hotlinen inden du snakker med Fona igen, så de kan ruste dig til en samtale med ham der solgte dig TVet og fortælle dig, hvordan du bedst griber det hele an.

Du kan også selv læse meget om dine rettigheder inde på http://www.forbrug.dk

Et af de vigstigste råd de giver, som selfølgelig er for sent når man allerde har handlet er følgende: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... Raad-butik
#184740
Jeg kan godt se hvad du mener....jeg går ud fra det var mig du skrev til :)

Jeg vil tage det med i det videre forløb.! Tak!

Men det er jo der jeg synes at FONA`S FORRETNINGSMORAL ligger på et LILLE STED i denne sammenhæng når jeg skal til at true dem med sagsanlæg og forbrugerråd og hvad ved jeg, for at yde den service / god forretningsmoral som burde være en selvfølge!
Pludselig er vi jo netop ude i det her med "Det kan jeg ikke huske"....og..."Det har jeg aldrig sagt"

Det er baggrunden for starten på mit indlæg her på forum hvor jeg også gør opmærksom på at jeg godt kunne have gjort MIT HJEMMEARBEJDE BEDRE, men det er jo ikke mig der er professionel erhvervsdrivende.!

Og stadig hvorfor skulle jeg lede efter andre regler for fysisk butikskøb på deres hjemmeside end dem man finder under "spørgsmål og svar" ?
Allerøverst under spørgsmål og svar står der "online handel" men INGEN STEDER står der noget med butikskøb....det er en del af en forklaring under "FONA fordele"

DET ER DA IKKE SÆRLIGT VEJLEDENDE....nærmere DET MODSATTE!
Og spørgsmålet er om det ikke er i modstrid med markedsføringsreglerne ?
Det er her jeg begynder at tale om ETIK mv !!

De ærede forumbrugere har givet mig et "hak i tuden" moderator incl. og bare sagt at:" jeg er galt på den sådan er reglerne og det har de været længe" og desuden at jeg ikke kan påberåbe mig nogle "rettigheder" jeg ikke har"....har jeg benægtet det ?
Har jeg benægtet at det ikke er lovligt det de gør?

Jeg har derimod prøvet at fortælle om min oplevelse med FONA`S MANGELNDE SERVICE over for forbrugeren.......og JA den er der INGEN LOV FOR men det er sgu da for helvede,- om jeg så skal bande på,- det heller ikke ulovligt!

Det er jo også PÅFALDENDE at denne "Forretningspolitik i FONA " forvaltes så forskelligt de enkelte butikker imellem som det åbenbart gør ifølge andre forumbrugere her!

Det er jo en grund til at være EKSTRA på vagt når man handler i FONA.....sæt nu man lige fandt på at hente et eller andet produkt i en ny FONA biks end den man plejede og så pludselig ikke havde de muligheder man var vant til at have fra sin "lokale" Fona og hvor man har handlet ifør!

Ja jeg ved sgu ikke rigtigt .....jeg troede jeg var med til at støtte en mindre detailkæde med en super moral....de er jo så godt nok kommet op på 61 butikker....men så meget desto mere mærkeligt at de vil "STÅ TILBAGE" for de andre større kæder!

Jeg har besøgt dem i butikken hvor jeg mødte modstand......jeg har telefonisk rettet henvendelse til kundeservice hvor jeg mødte modstand -, bortset fra en tilkendegivelse om at de lige har fået ny hjemmeside og at jeg ikke kunne bruge argumentet om hvad de tjente /tabte på tvét til noget.
Jeg har skrevet en mail til dem efterfølgende....men lur mig det falder ikke ud til min fordel eller plaster på såret.!

Jeg tvivler.....for de overholder loven....hverken mere eller mindre!

Og her vil jeg ikke gøre mig til dommer over deres hjemmesideopsætning for der ved jeg ikke hvordan lovgivningen er skruet sammen.!
Af peterdalsgaard
#184742
Snurrerundtlyd: Tusind tak for hjælpen, godt med specifik info.

Sagen er gået lidt i hårdknude for mig. De inddrømmer delvist at have fejlinformeret mig, men nægter at have lovet mig returret. Et af problemerne er, at jeg fik fejlagtig produktinfo og mundtlig lovning på returret af en yngre ekspedient, men nu skal alt gå igennem en ældre ekspedient, som benægter at hans ansatte kan finde på at love returret. Han har tilbudt mig at kunne bytte fjernsynet til et andet i butikken, men de har ikke særlig meget hjemme og prøver at prakke mig de modeller på, som de ikke kan få afsat. Når jeg spørger til modeller, som man kan bestille via fona.dk og som de har på lager i andre butikker, oplyser de, at de ikke kan skaffe dem hjem. Jeg indleverede mit tv i sidste uge og fik lovning på at de senest ville vende tilbage med svar om hvad de kunne skaffe til mig i mandags, men jeg har stadig ikke hørt fra dem selvom jeg også har sendt en mail for at rykke. Jeg er meget overrasket over den ringe behandling, jeg har fået, så nu vil jeg tage en snak med Forbrugerklagenævnet og se, om ikke det kan få skred i sagen.

Også tak til jer andre, der har kommet med gode input ift. mine rettigheder. Jeg kan give en update senere, når sagen (forhåbentlig) er afklaret.
Af Fuksen
#184744
peterdalsgaard skrev:Snurrerundtlyd: Tusind tak for hjælpen, godt med specifik info.

Sagen er gået lidt i hårdknude for mig. De inddrømmer delvist at have fejlinformeret mig, men nægter at have lovet mig returret. Et af problemerne er, at jeg fik fejlagtig produktinfo og mundtlig lovning på returret af en yngre ekspedient, men nu skal alt gå igennem en ældre ekspedient, som benægter at hans ansatte kan finde på at love returret. Han har tilbudt mig at kunne bytte fjernsynet til et andet i butikken, men de har ikke særlig meget hjemme og prøver at prakke mig de modeller på, som de ikke kan få afsat. Når jeg spørger til modeller, som man kan bestille via fona.dk og som de har på lager i andre butikker, oplyser de, at de ikke kan skaffe dem hjem. Jeg indleverede mit tv i sidste uge og fik lovning på at de senest ville vende tilbage med svar om hvad de kunne skaffe til mig i mandags, men jeg har stadig ikke hørt fra dem selvom jeg også har sendt en mail for at rykke. Jeg er meget overrasket over den ringe behandling, jeg har fået, så nu vil jeg tage en snak med Forbrugerklagenævnet og se, om ikke det kan få skred i sagen.

Også tak til jer andre, der har kommet med gode input ift. mine rettigheder. Jeg kan give en update senere, når sagen (forhåbentlig) er afklaret.
IGEN ET TYDELIGT EKSEMPEL PÅ AT DE IKKE ØNSKER AT YDE NOGEN SOM HELST FORM FOR KUNDEPLEJE.....DU HAR JO KØRT DANKORTET IGENNEM!......LURVET OG TARVELIGT KALDER JEG DEN FORRETNINGSMETODE.
AT MAN IGEN SKAL STÅ MED EN DIKTAFON I LOMMEN FOR AT BEVISE SIN "RET" ØV!

JEG FØLER MED DIG DALSGAARD......JEG FÅR NEMLIG HELLER IKKE NOGET UD AF DET MED MINDRE JEG GÅR HELE VEJEN...(HAR FÅET ET AFVISENDE SVAR FRA KUNDESERVICE) !

GO TUR I FONA....DEM UDEN MORAL !
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7