Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#184631
sælgeren kan vel ikke vide bedre end dig selv om hun kan læse teksten på tv'et du køber??? hvordan er det dårlig rådgivning??? Fona har solgt et produkt hvis du ikke kan bruge det må du sælge det videre privat, jeg forstår godt de ikke vil ha det retur og som sagt kun tager retur i deres netbutik fordi loven diktere at de er tvunget til det, det er da meget simpelt
#184632
tommyaa skrev:sælgeren kan vel ikke vide bedre end dig selv om hun kan læse teksten på tv'et du køber??? hvordan er det dårlig rådgivning??? Fona har solgt et produkt hvis du ikke kan bruge det må du sælge det videre privat, jeg forstår godt de ikke vil ha det retur og som sagt kun tager retur i deres netbutik fordi loven diktere at de er tvunget til det, det er da meget simpelt
LÆS NU HVAD JEG SKRIVER!

NÆVNER JEG NOGET MED "DÅRLIG RÅDGIVNING" ?
#184634
"Og jeg mener FONA har et ETISK PROBLEM og er UPROFESIONELLE når de driver forretning på denne måde.
Hvis sælgeren i den fysiske butik ville RÅDE MIG RIGTIGT, havde han jo gjort opmærksom på den manglende retur/ombytningsret i forhold til nethandel."

her skriver du det
Af Fuksen
#184635
Torben Rasmussen skrev:At få lovning på at varen kan returneres uden problemer er jo en helt anden snak. Hvis der har været en mundtlig aftale om at der skulle gælde en form for returret, som så efterfølgende ikke bliver respekteret, så ville et vredt udbrud være noget mere berettiget.
Hvordan beviser man en mundtlig aftale / snak om at det ikke var til mig selv? ?

Jeg nævnte for sælgeren at jeg "håbede min mor kunne bruge det" men jeg gjorde sikkert ikke nok ud af at han forstod det.... og at der muligvis blev brug for at benytte mig af retur-muligheden.
Til gengæld var han hurtigt klar med et ønske om at sælge mig en "Ekstra forsikring" og da jeg takkede nej til den røg vi videre til Dankortterminalen.

I sidste ende er det jo også det..... situationen og travlheden i butikken lørdag formiddag taget i betragtning .......at jeg "troede" jeg vidste det jeg skulle vide om returmuligheden, og derfor kan jeg (måske) ikke klandre sælgeren for noget.
Jeg havde læst FONA´S hjemmeside som jo er den samme fysisk butik og netbutik taget i betragtning.
Og under "Spørgsmål og svar" står det med returmuligheden og emballage:

http://www.fona.dk/kundeservice/spoergsmaal-og-svar


Hvad jeg IKKE vidste er det man leder op under "FONA Fordele" :

http://www.fona.dk/om-fona/fona-fordele

Det synes jeg er lidt "lumpent" i forhold til at skrive det der,... og ikke under "spørgsmål og svar".!

I min optik det samme som FAQ og "lov" men indrømmet der står kun noget med nethandel.

Igen..... manglende forretningsmoral...ja undskyld men det synes jeg altså.!

Måske de i virkeligheden har lavet en "BØF" idet kundeservice ,som jeg også snakkede med, sagde de havde fået ny hjemmeside for nyligt.
Det ved jeg så til gengæld ikke for jeg kender kun den der er nu.!
#184637
tommyaa skrev:"Og jeg mener FONA har et ETISK PROBLEM og er UPROFESIONELLE når de driver forretning på denne måde.
Hvis sælgeren i den fysiske butik ville RÅDE MIG RIGTIGT, havde han jo gjort opmærksom på den manglende retur/ombytningsret i forhold til nethandel."

her skriver du det

Det er rigtigt!....Undskyld ...jeg troede bare du mente det i forbindelse med om min mor kunne se det eller ej.......det var der du skrev det!
Og det har slet ikke været et emne.!
Senest rettet af Fuksen 10. apr 2013, 18:34, rettet i alt 1 gang.
#184640
Fuksen skrev:
tommyaa skrev:"Og jeg mener FONA har et ETISK PROBLEM og er UPROFESIONELLE når de driver forretning på denne måde.
Hvis sælgeren i den fysiske butik ville RÅDE MIG RIGTIGT, havde han jo gjort opmærksom på den manglende retur/ombytningsret i forhold til nethandel."

her skriver du det

Det er rigtigt!....Undskyld jeg troede bare du mente det i forbindelse med "Om min mor kunne se det eller ej"...det er der du skrev det,
Og det har slet ikke været et emne.!
Lær at opføre dig ordentligt.
#184648
Tror det kommer an på de forskellige fona butikker. Jeg har to gange returneret til fona, 1. Gang var et tv der ikke levede om til min forventninger, det skulle jeg da bare komme med for skulle da ikke hænge på noget jeg ikke var tilfreds med sagde sælger. Kunne bare få pengene retur hvis jeg ville. Endte så med at købe mit tv der alligevel men bare et bedre tv som jeg så fik 2000 rabat på. Så det var fedt. Har så for en uge siden købt surround system der,kom hjem og sat det op og prøvede set så i 2 dage men **** noget lort. Så ringede til sælger og forklarede at jeg var ked af mit køb, da det ikke spillede som jeg håbede. ( vidste godt han ikke skulle ta det retur) MEN fik bare at vide at det kom jeg bare ind med så fandt vi ud af noget. Fik min penge tilbage af sælger med et smil. Så tror det kommer an på sælger og forretning.
Men ville sku ha været ked af hvis han ikke havde taget det retur.
#184653
Muren skrev:Tror det kommer an på de forskellige fona butikker. Jeg har to gange returneret til fona, 1. Gang var et tv der ikke levede om til min forventninger, det skulle jeg da bare komme med for skulle da ikke hænge på noget jeg ikke var tilfreds med sagde sælger. Kunne bare få pengene retur hvis jeg ville. Endte så med at købe mit tv der alligevel men bare et bedre tv som jeg så fik 2000 rabat på. Så det var fedt. Har så for en uge siden købt surround system der,kom hjem og sat det op og prøvede set så i 2 dage men **** noget lort. Så ringede til sælger og forklarede at jeg var ked af mit køb, da det ikke spillede som jeg håbede. ( vidste godt han ikke skulle ta det retur) MEN fik bare at vide at det kom jeg bare ind med så fandt vi ud af noget. Fik min penge tilbage af sælger med et smil. Så tror det kommer an på sælger og forretning.
Men ville sku ha været ked af hvis han ikke havde taget det retur.
Du har sikkert - i modsætning til trådstarter - opført dig ordentligt.
Af Fredtoft
#184654
peterdalsgaard skrev:Er der nogen der ligger inde med viden om hvilke rettigheder man har ift. at få pengene retur for en vare, når købet beror på forkert mundtlig rådgivning i butikken, og når der samtidig blev givet lovning på, at varen kunne returneres?
Det er jo ikke så meget et spørgsmål om rettigheder, men om basal aftaleret.

Hvis du har aftalt med sælger at du kan returnere TV'et, så har du naturligvis ret til at returnere TV'et. Der vil altid ligger underforstået i returret, at du kan få dine penge tilbage. I hvor lang tid efter købet må bero på en konkret fortolkning af jeres aftale.

Bevisspørgsmålet er jo en helt anden sag. Jeg ville tage ned i butikken og insistere på at de tager det retur, og så bede specifikt om at snakke med ham der solgte dig skærmen. Hvis han vil lyve dig og hans butikschef lige ind i ansigtet og insistere på at han ikke har aftalt returret, så har du en svær sag. Men hvis han medgiver at han har sagt det, så er det sådan set ligegyldigt om de har en generel politik om ikke at tage retur. Han er jo butikkens repræsentant i jeres handel.
#184658
selvfølgelig har sælgeren ikke sagt at tv'et kunne returneres i åbnet tilstand det tror jeg simpelthen ikke på da det ikke er sådan det fungere i Fona eller de fleste andre butikker, jeg tror bare trådstarter er bitter over han tror man bare kan købe og levere tilbage i dagens Danmark, det kan man altså bare ikke, jeg købte et panasonic p65vt30 lige da det kom ud, havde det få dage før jeg fandt ud af jeg synes det var noget lort i forhold til mit gamle pioneer, det måtte jeg da også sælge med et tab på 8000kr til følge, det var da bare ærgeligt sådan var det bare
Af Otto J
#184661
Fredtoft skrev:
peterdalsgaard skrev:Er der nogen der ligger inde med viden om hvilke rettigheder man har ift. at få pengene retur for en vare, når købet beror på forkert mundtlig rådgivning i butikken, og når der samtidig blev givet lovning på, at varen kunne returneres?
Det er jo ikke så meget et spørgsmål om rettigheder, men om basal aftaleret.

Hvis du har aftalt med sælger at du kan returnere TV'et, så har du naturligvis ret til at returnere TV'et. Der vil altid ligger underforstået i returret, at du kan få dine penge tilbage. I hvor lang tid efter købet må bero på en konkret fortolkning af jeres aftale.

Det svarer jo på en lidt anden del end dét spørgsmålet lyder på: Hvis købet er baseret på en forkert mundtlig rådgivning, så har man per definition ret til at hæve købet, uanset hvad der iøvrigt er aftalt og hvilke regler der er. Så er situationen en helt anden, så er det ikke en fortrydelse af købet, men en mangel ved produktet.

At bevise hvad der er sagt kan selvfølgelig altid være et problem, men erfaring siger mig at hvis det kommer ned til påstand mod påstand i en retssag, så vinder den lille mands påstand.
Af Blidt&Lassen
#184662
Bristede forudsætninger

Dalsgaard - du kan på - http://www.retssal.dk/?page=emne&id=1671&indexid=11 - læse lidt om de forhold som skal være opfyldte, før grundsætningen om bristede forudsætninger kan påberåbes.

Umiddelbart finder jeg, at løftegiver (Fona) desværre nok har den bedste sag "bevisbyrdereglerne".

Konceptet - loyale kunder - det er dem vi også lever af - er nok gået lidt i glemmebogen, men lad os håbe, at tiden med lavkonjunktur. får virksomhedsejerkredsen/de ansatte til at opdage konceptet igen.
#184664
tommyaa skrev:selvfølgelig har sælgeren ikke sagt at tv'et kunne returneres i åbnet tilstand det tror jeg simpelthen ikke på da det ikke er sådan det fungere i Fona eller de fleste andre butikker, jeg tror bare trådstarter er bitter over han tror man bare kan købe og levere tilbage i dagens Danmark, det kan man altså bare ikke, jeg købte et panasonic p65vt30 lige da det kom ud, havde det få dage før jeg fandt ud af jeg synes det var noget lort i forhold til mit gamle pioneer, det måtte jeg da også sælge med et tab på 8000kr til følge, det var da bare ærgeligt sådan var det bare


Der har du ikke ret ...det er jo netop det jeg henviser til med mit indlæg om "Gigantbrødre" som yder SAMME regler for net og butikshandel!

At FONA ydermere laver deres hjemmeside så handelsbetingelserne ikke er entydige og flyder sammen for Net / Butikshandel det er der min kæde hopper af.....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7