Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#181810
Hej Jeg har fået lidt brugbare oplysninger til alle som handler elektronik på nettet. Nogen ved det måske allerede i forvejen men da forbrugerne har 14 dages returret på varer købt over nettet og butikkerne i de fleste tilfælde ikke kan kræve, at kunderne ikke "tester" varen inden returnering, vil man kunne opleve at købe returvarer som nye.

Jeg har lige haft en oplevelse hos www.proshop.dk, hvor jeg fik leveret en 60" Samsung i en noget nusset emballage. Efter montering viste det sig at skærmen havde gemt data fra en tidligere bruger og fik derefter bekræftet fra Proshop, at varen var en returvare.

Forbugerstyrelsen og e-mærket har efterfølgende samstemmende bekræftet, at netbutikkerne godt må sælge returvarer som nye - også uden at gøre køberne opmærksomme på det, når blot varen fremstår som ny. Netbutikkerne har som regel en returpolitik, som sikrer at varene ikke tages egentlig i brug, men kan man så stole på det? Læs eventuelt lidt mere i disse links:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og- ... rksomheder /Start-af-netbutik/Betingelser-for-at-fortryde

http://www.fdih.dk/nyheder/2013/feb/fdi ... igt-at-byt te-brugte-varer/

Husk at du selv har 14-dages returret, hvis du skulle modtage en returvare som du ikke er tilfreds med I kampens hede fik jeg ikke returneret min skærm, da jeg var sikker på at de ikke måtte sælge brugte varer som nye, men det er altså et vurderingsspørgsmål, hvornår varen betragtes som ny eller brugt.
Af DavidHimself
#181812
Der er jo helt almindeligt - men nu skal man også huske at være lidt rimelig og ikke være så pisse utaknemmelig hele tiden... Man vil gerne have returretten, men man vil ikke "tage konsekvensen"! De danske forbrugere har ekstremt gode vilkår i forhold til butikkerne.
Men som jeg har prøvet at sige tidligere.... de steder jeg handler fast har jeg aldrig oplevet problemet, de gange jeg har fået en vare der havde været ude før, vidste jeg det på forhånd. Og som du siger... du er i din gode ret til en bytter lige som dem før dig ;)
Af moppy
#181814
Enig O-O

Jeg vidste bare ikke bedre, da jeg valgte at handle på nettet. Derfor er oplysningerne også ment som en hjælp til andre. Jeg ønsker bare ikke at dele mit nye udstyr med andre først, mens andre måske ingen problemer har med det.

Forbrugerne skal bare have oplysningerne tilgængeligt og så kan man jo selv vælge.
Af noxity
#181818
En fint indlæg som komme med lidt håndfaste oplysninger om dine rettigheder.
Af mbm
#181820
Moral er godt dobbeltmoral er 2x godt :)

Har selv returneret flere pc komponenter indenfor de 14 dage.
Men vil selv gerne helst købt ting i ubrugt emballage :p
Af lgowner
#181822
populært emne, alt dette har jo lige været i anden tråd, og lige så mange græd tårer over det uretfærdige i at få genbrug når de ville ha' nyt.
moppy skrev:Forbrugerne skal bare have oplysningerne tilgængeligt og så kan man jo selv vælge.
forskelsbehandling er desværre fra 1800 tallet, og det ønsker ingen gennemført. vi skal jo ikke til at se ned på dem som vil være udenfor og kun have nyt, så bliver de jo udstillet og rakket vildt ned for at være på tværs som andre er i nogen sammenhæng. det ønsker du helt sikkert ikke er fremtiden.
Af Nauticay
#181840
men skal man vælge, mellom nyt og brugt til samme pris, er det nok de færreste som tar en brugt vare!

En vare som har været ude hos en anden kunde bør i udgangspunktet koste lidt mindre, så man som forbruger kan ta er valg?.. "vil jeg spare 500,- på en pæn brugt tv, eller har jeg det bedst med og få en helt ny?"

og nej, danskene har ikke gode rettigheder når det gælder køb, garanti osv.. hvis man skal sammenligne med de norske naboer.
Af bullerfnis
#181851
Nauticay skrev:men skal man vælge, mellom nyt og brugt til samme pris, er det nok de færreste som tar en brugt vare!

En vare som har været ude hos en anden kunde bør i udgangspunktet koste lidt mindre, så man som forbruger kan ta er valg?.. "vil jeg spare 500,- på en pæn brugt tv, eller har jeg det bedst med og få en helt ny?"

og nej, danskene har ikke gode rettigheder når det gælder køb, garanti osv.. hvis man skal sammenligne med de norske naboer.
Så ved man jo godt hvad folk gør.. Så køber man et TV, sender det retur og køber det når de sætter det 500 kr ned fordi det er "brugt"..

Syntes det er fair nok at butikkerne sælger "brugte" ting som nye, men de skal selvfølgelig tjekke varene ordenligt når de tager dem retur fra en kunde, så hvis det er skrammer eller mangler, så skal de bare afvise at tage den retur.
Af lgowner
#181856
bullerfnis skrev:Så ved man jo godt hvad folk gør.. Så køber man et TV, sender det retur og køber det når de sætter det 500 kr ned fordi det er "brugt"..

Syntes det er fair nok at butikkerne sælger "brugte" ting som nye, men de skal selvfølgelig tjekke varene ordenligt når de tager dem retur fra en kunde, så hvis det er skrammer eller mangler, så skal de bare afvise at tage den retur.
kan ikke være mere enig. der er dog undtagelsen som elgiganten vist også praktiserer, når en vare kommer tilbage i så dårlig stand at indpakning ikke mere kan bruges, så betaler man et gebyr for den dårlige behandling den findes i alle netbutikker, dog bruges kun når varen ikke ser ny ud mere.

så de 500,-(eller mere) bliver kun sparet i nogle tilfælde, i andre vil den dårlige kunde betale for at levere så dårlig produkt retur at det ikke kan sælges igen, det er betingelserne i mange butikker, når de accepter dem tilbage i rimlig tilstand.
#181860
moppy skrev:Hej Jeg har fået lidt brugbare oplysninger til alle som handler elektronik på nettet. Nogen ved det måske allerede i forvejen men da forbrugerne har 14 dages returret på varer købt over nettet og butikkerne i de fleste tilfælde ikke kan kræve, at kunderne ikke "tester" varen inden returnering, vil man kunne opleve at købe returvarer som nye.

Jeg har lige haft en oplevelse hos www.proshop.dk, hvor jeg fik leveret en 60" Samsung i en noget nusset emballage. Efter montering viste det sig at skærmen havde gemt data fra en tidligere bruger og fik derefter bekræftet fra Proshop, at varen var en returvare.

Forbugerstyrelsen og e-mærket har efterfølgende samstemmende bekræftet, at netbutikkerne godt må sælge returvarer som nye - også uden at gøre køberne opmærksomme på det, når blot varen fremstår som ny. Netbutikkerne har som regel en returpolitik, som sikrer at varene ikke tages egentlig i brug, men kan man så stole på det? Læs eventuelt lidt mere i disse links:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og- ... rksomheder /Start-af-netbutik/Betingelser-for-at-fortryde

http://www.fdih.dk/nyheder/2013/feb/fdi ... igt-at-byt te-brugte-varer/

Husk at du selv har 14-dages returret, hvis du skulle modtage en returvare som du ikke er tilfreds med I kampens hede fik jeg ikke returneret min skærm, da jeg var sikker på at de ikke måtte sælge brugte varer som nye, men det er altså et vurderingsspørgsmål, hvornår varen betragtes som ny eller brugt.
Godt indspark!
Af mortenrefurb
#205714
Jeg synes det er todelt. Dels synes jeg bestemt at varer der ikke er brugt udover åbning skal kunne komme ud til en ny ejer, men så snart der er mærkninger eller ibrugtagning er det lidt en anden sag. Der skal det fremgå synes jeg, og det vigtigste er stadig at produktet får ny ejer.

// reklame fjernet af moderator