Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lundorff
#171815
Panasonic 50" 3D Plasma TV TX-P50ST50Y

Jeg lurer lidt på, om jeg skal købe det til soveværelset, men spørgsmålet er om det er "godt nok"? Det er nok mest risikoen for summeri som afskrækker mig fra plama, og med både GT og VT ude, så virker ST måske som en lidt gammel model? Nogen som har erfaring med det? Buzz buzz?

(Det skal bruges til sport, film og mit soveværelse er rigeligt mørkt, men hvis det laver alt for mange mystiske lyder så...)
Af DavidHimself
#171816
Gammel? prrrfff.... ST50'eren er den samme årgang som de andre 50'ere (UT50, VT50 osv)...

Og det er et glimrende TV, det aller bedste til prisen vil nogen mene. Buzz er der mig bekendt ingen af (med mindre det er defekt hvilket sker ekstremt sjældent) :)
Af Supergris
#171823
" Godt nok ", må jo være op til dig selv. Det er ihvertfald det bedste til prisen pt..
Hvordan man kan betegne et tv som en gammel model, når det er sidste generation fra pågældende producent, synes jeg også lyder laaaaaangt ude....
Af lundorff
#171825
Jamen det lyder da lovende, så nupper jeg nok den ^^
Af BrianH
#171827
Jeg ville ikke turde købe plasma til et soveværelse. Selvom man tror det er lydløst, så lydniveauet i et soveværelse så lavt, at summen (der altid er der ved plasma) ved lyse scener bliver generende...
Af BrianH
#171828
Men bortset fra at jeg ikke tror du vil undgå at høre summen fra panelet, så er det et supergodt tv.
Af lundorff
#171830
Planen er umiddelbart at slukke det om natten vilkårligt om det summer eller ej; det er mere om det ville irritere mens man sad og så noget. Altså ikke action eller sport, men hvis man sidder og se en eller anden film hvor der opstår et stille øjeblik, så skulle man jo helst ikke blive sum-summet-tilbage til virkeligheden.
Af klingenberg
#171843
Det er awesome. Summen kan sommetider høres når skærmen er tæt på helt hvid, selvom det ikke er en specielt irriterende lyd. "irritationsmæssigt" er det mere i stil med en lav blæser, så slet ikke noget du skal være bange for.

Ellers er det enormt nemt at teste selv, da det er ret subjektivt.
#171870
lundorff skrev:Panasonic 50" 3D Plasma TV TX-P50ST50Y

Jeg lurer lidt på, om jeg skal købe det til soveværelset, men spørgsmålet er om det er "godt nok"? Det er nok mest risikoen for summeri som afskrækker mig fra plama, og med både GT og VT ude, så virker ST måske som en lidt gammel model? Nogen som har erfaring med det? Buzz buzz?

(Det skal bruges til sport, film og mit soveværelse er rigeligt mørkt, men hvis det laver alt for mange mystiske lyder så...)
Læs en dybdeborende og helt igennem seriøs test her :
http://www.av-blog.dk/test_fladskaerm_p ... x-p55st50/
Af lundorff
#171874
@MigSelv

Mange takker for linket - det var dælme en grundig gennemgang ^^

Især dette:

"Skærmen har som beskrevet ovenfor ingen blæsere. Strømforsyningen summede en lille smule og kan høres hvis man lytter bag på skærmen, men ikke fra andre steder i rummet. Tilsvarende har panelet en svag summen, som ændrer sig afhængig af hvor meget lys der er i billedet. Denne plasma-buzz hører generelt til i den lave ende, men på en 65” skærm, kan man godt høre den, hvis der vises meget lyse scener på skærmen. Som generel hovedregel er summen fra panelet aldrig hørbart når man ser almindeligt TV, idet lyden overdøver den sagte summen. Man vil dog opleve summen i stille scener, eller hvis man har TV’et tændt og på mute mens man hører musik i stuen

Det er nok væsentligt at påpege, at lyden aldrig på noget tidspunkt generede under testen, faktisk blev det stort set ikke bemærket. Vi beskriver alligevel vores oplevelse af den udsendte summen, da erfaringen har vist, at nogen er meget generet at selv ganske lav støj, og ikke kan abstrahere fra den, når først den er identificeret. Nogen kan måske endda gå så langt at man kan sige at de ”jagter” støjgenerne. I så fald er en LED skærm måske et bedre valg."

Men nu skal det være, og så må jeg se - eller rettere høre - om det genere mig.
Brugeravatar
Af MigSelv
#171877
lundorff skrev:@MigSelv

Mange takker for linket - det var dælme en grundig gennemgang ^^

Især dette:

"Skærmen har som beskrevet ovenfor ingen blæsere. Strømforsyningen summede en lille smule og kan høres hvis man lytter bag på skærmen, men ikke fra andre steder i rummet. Tilsvarende har panelet en svag summen, som ændrer sig afhængig af hvor meget lys der er i billedet. Denne plasma-buzz hører generelt til i den lave ende, men på en 65” skærm, kan man godt høre den, hvis der vises meget lyse scener på skærmen. Som generel hovedregel er summen fra panelet aldrig hørbart når man ser almindeligt TV, idet lyden overdøver den sagte summen. Man vil dog opleve summen i stille scener, eller hvis man har TV’et tændt og på mute mens man hører musik i stuen

Det er nok væsentligt at påpege, at lyden aldrig på noget tidspunkt generede under testen, faktisk blev det stort set ikke bemærket. Vi beskriver alligevel vores oplevelse af den udsendte summen, da erfaringen har vist, at nogen er meget generet at selv ganske lav støj, og ikke kan abstrahere fra den, når først den er identificeret. Nogen kan måske endda gå så langt at man kan sige at de ”jagter” støjgenerne. I så fald er en LED skærm måske et bedre valg."

Men nu skal det være, og så må jeg se - eller rettere høre - om det genere mig.
Jeg hører ikke buzz fra min 65VT50Y, så en ST50Y frembringer sikkert heller ikke støjgener. Hvis man leder efter støj, i et helt stille rum ( og måske med øret klistret til panelet ), så skal man nok finde et eller andet.
Af kbaggen
#171938
Hej,
mit 55ST50 siger ikke ret meget med en afstand på 20cm til væg. Skal helt hen til tvet og have øret næsten om bagved for at hører en buzz.

Støreste problem med 50`erne fra pana, dvs. dette års model, er nok at de stadig har bøvl med retention og risiko for Burn-in. SÅ uden a sige det er et problem, så skal man være på vagt overfor dette.

Men da man oftest ser TV i soveværelset ved mørke-tid, så kan kontrasten holdes lav og dette eliminere jo igen risikoen for burn-in. Så hold kontrasten lav hvis du snupper dette tv, dvs. under 50% (går til 60, dvs. under 30) de første mange 3-4 måneder som minium.

kbaggen
Af lundorff
#172191
Så har jeg modtaget fjernsyet og fået det hænget op på væggen, og nu skal det sikkert ned igen... suk. Det summer ofte - især hvis skærmen bliver hvid - og jeg kan sagtens høre det selvom jeg sidder og ser noget :/. Mute er helt umuligt. Ærgerligt, for billedet er dælme flot.