Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#171886
Hej,

Har en mistanke om at hdmi-kablet fra min Blu-ray afspiller til mit tv ikke kan bære 1080p-signalet igennem tilstrækkelig hurtigt.

Jeg har et 3 meter standard hdmi-kabel (http://www.av-connection.dk/?PGr=2899&ML=785), som fint viser en rigtig god billedkvalitet på Blu-ray. Oplever dog, at billedet ofte et kort øjeblik går i "slow" eller laver et lille hop. Spoler jeg tilbage og kigger igen, er det væk, så det er ikke tv'et. Ligeledes er det væk, hvis jeg sætter min afspiller til 720p eller afspiller dvd-film.

Min tanke er, at det er kablet, som ikke er hurtigt nok til at håndtere den store mængde data, som så pludselig klumper sammen og skaber denne "forsinkelses/skip" effekt.

Nogen der kan kloge sig på dette?

Hvis det er tilfældet, overvejer jeg i stedet følgende kabel på 1 meter, som jeg håber kan komme problemet til livs:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... _meter.htm

Hvad mener I om det?

Pft.

Kim
Af Kimnyhuus
#171887
Hej Kim,

Jeg kan anbefale dig at læse disse artikler:

http://beep.tv2.dk/test/k%C3%B8b-bare-d ... hdmi-kabel

http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 1&zoneid=1

Kan meget kort sige, at der er forskel på hdmi-kabler.
Længden har noget at sige ligesom kvaliteten har noget at sige :)

Én ting jeg dog lige kommer til at tænke på .. Du er sikker på, at det ikke er din Blu-Ray den er gal med? Eventuelt prøve at lave en opdatering af softwaren?
Af Supergris
#171889
quote]
Kan meget kort sige, at der er forskel på hdmi-kabler.
Længden har noget at sige ligesom kvaliteten har noget at sige :)

quote]

Konklusionen er jo netop, at der IKKE er forskel på HDMI-kabler mht. data-overførslen med mindre, der er tale om lange kabler, hvor kvaliteten kan have indflydelse!
Dit problem lyder ikke som et kabel problem, men nærmere som et problem med at enten dit tv eller din afspiller ikke kan håndtere signalet.
Prøv som Kimnyhuus foreslår, at opdatere din firmware...
Jeg kan tilføje, at jeg selv kører med 10 m. af det billigste kabel fra Harald Nyborg til min projektor, og det klarer 1080 p uden problemer
Senest rettet af Supergris 19. aug 2012, 13:33, rettet i alt 1 gang.
Af Chaui
#171893
Enten så virker det eller også gør det ikke. Har dog oplevet et HDMI kabel der ikke kunne køre HD, så den blev smidt ud. og med et nyt sat til så virkede det, også det billige fra harald skrald. 3D er jo heller ikke noget problem med de billige kabler.
Af Rommel
#171895
Har du sat til Bluray afspiller til at vise 1080p 24hz/24fps?

Er det 3d bluray film du ser?
Af lemec
#171896
Hmm...

Tv'et burde ikke være problemet. Er et spritnyt FullHD + 3D kompatibelt.

Mht. Blu-ray afspilleren, så kunne der være flere muligheder:

Der er kommet en ny firmware, som jeg dog ikke har fået installeret endnu.

Afspilleren er sat til "auto/1080p" (dvs. den sætter automatisk opløsningen. Kan også tvinge den til 1080p men det giver sikkert samme resultat) men 50 hz i stedet for 24 hz. Har det stor betydning?

Det er en almindelig Blu-ray film

Mvh.

Kim
Af lgowner
#171897
Kimnyhuus skrev:Kan meget kort sige, at der er forskel på hdmi-kabler.
så må du hellere se de artikler du linker til igen, som nævnt så er det netup konklusionen at der IKKE er forskel på hdmi kabler når vi taler signal. der er forskel når vi taler kvaliteten/holdbarhed og afskærmning. så til de fleste uden projektor, kan hdmi kabler til 40kr fungere fuldt ud lige så godt som dem til 500kr som nørder vælger. sålænge du er tilfreds så er det målet.
Af lemec
#171898
Jeg har i mellemtiden fået testet ved 24hz i stedet for 50hz, og uden at have testet meget ser det ud til at være bedre.

Fik også læst lidt om "judder" på Blu-ray film, så måske er det hvad jeg oplever........

Skal man ændre setting til 50hz når man ser dvd-film?

Andre kommentarer hertil?

Under alle omstændigheder kan vi jo nok konkludere, at det ikke er hdmi-kablet, som er synderen....
Af Supergris
#171906
lgowner skrev:
Kimnyhuus skrev:Kan meget kort sige, at der er forskel på hdmi-kabler.
så må du hellere se de artikler du linker til igen, som nævnt så er det netup konklusionen at der IKKE er forskel på hdmi kabler når vi taler signal. der er forskel når vi taler kvaliteten/holdbarhed og afskærmning. så til de fleste uden projektor, kan hdmi kabler til 40kr fungere fuldt ud lige så godt som dem til 500kr som nørder vælger. sålænge du er tilfreds så er det målet.
Var det ikke dét, jeg konkluderede i mit indlæg?
Jeg tror også, det har noget med 1080p 24 at gøre, som de fleste blu rays er optaget i. Signalet skal sendes i det format, det er indspillet i, hvilket din afspiller gerne selv skulle kunne finde ud af, hvis den står til " auto " eller " 24 fps " under video-indstillinger.
Muligvis er der en indstilling på dit tv, hvor du under " Aspect " på din HDMI-indgang, skal sætte den til " Just Scan ", så den ikke behandler signalet på nogen måde...
Af Kimnyhuus
#171912
Supergris skrev:quote]
Kan meget kort sige, at der er forskel på hdmi-kabler.
Længden har noget at sige ligesom kvaliteten har noget at sige :)

quote]

Konklusionen er jo netop, at der IKKE er forskel på HDMI-kabler mht. data-overførslen med mindre, der er tale om lange kabler, hvor kvaliteten kan have indflydelse!
Dér var nok tale om en lille tanketorsk fra morgenstunden :)
(Og tak fordi du lige understregede fejlen en ekstra gang "lgowner" ....)

Jeg havde nogle problemer med en philips blu-ray som jeg har .. Havde lejet nogle film nede hos Blockbuster og der var der én af dem som hakkede helt vildt og dårligt fungerede (nok en del voldsommere end det problem du oplever).. Prøvede så at hente en nyere softwareversion ned på en USB og installere den på blu-ray'en .. Det hjalp og har ikke haft problemer siden :)
Af lemec
#171936
Tak til alle som bød ind.

Heldigvis var den en simpel løsning med blot at justere til 24hz på afspilleren. Det er i hvert fald hvad jeg tror.

Mvh.

Kim