Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#163704
Jeg havde besluttet mig for, at jeg vil købe et panasonic 50gt50 og var netop forbi higi-klubben i Odense for at tale med dem om mit valg.

Sælgeren frarådede klart, at jeg købte et panasonic pga genskinnet (min stue er lys/har flere store vinduer) og i stedet købte et af de nye samsung-tv. Jeg kan godt følge hans argument om, at hvad nytte er det, at have det bdste billede, hvis man har svært ved at se det pga genskin...

Hvad mener I? Er der problemer med genskin ved de nye panasonic? Vil jeg - ogni givet tilfælde hvorledes - gå på kompromis, hvis jeg køber et af de nye samsung-tv (7- eller 8-serie) i stedet?

Tak
#163705
KeWa skrev:Jeg havde besluttet mig for, at jeg vil købe et panasonic 50gt50 og var netop forbi higi-klubben i Odense for at tale med dem om mit valg.

Sælgeren frarådede klart, at jeg købte et panasonic pga genskinnet (min stue er lys/har flere store vinduer) og i stedet købte et af de nye samsung-tv.
Havde butikken Panasonic modellen på lager? Kunne du se tydelig genskin på skærmen og generede det dig?

Sagen er at mange butikker har rimelig kraftig belysning, og hvis genskin er et problem, så kan man ofte se det, ved at se på skærmen fra forskellige vinkler. Husk at skærmen bør stå på "cinema" eller "movie" mode.

Personligt så kigger jeg på et ældre Panasonic TV hele dagen lang i et lokale med 3 store vinduer og tændte lysstof-rør i loftet - og der er næsten ingen gensin i den skærm.
Af KeWa
#163707
De havde er 50st50, og der var en del genskin, når jeg sad skråt til venstre foran tv'et med et vindue på højre side af tv'et.
Jeg ved ikke, hvordan indstillingerne var.
Jeg har pt et PX700E, hvor genskin stort set ikke er et problem, men denne model skulle også være særlig god i "lyse" rum.
Af Skærmtrolden
#163708
Hvor meget TV ser du i dagtimerne?

Hjemme hos os bruger vi det mest om aftnen...

Vi har et 50XT50 (som temmelig sikkert har et billigere panel end GT50), og selv ved direkte solskin ind i stuen om eftermiddagen, synes jeg ikke det er generende. Altså, jeg kan godt se det, når jeg kigger efter, men jeg lægger ikke mærke til det i praksis. Måske er det også et spørgsmål om hvad man er vant til - vi kom fra et 32" Panasonic billedrørs TV, som var en hel del mere plaget af reflektioner.

Det er nok også værd at undersøge om GT50 har en glas- eller plastskærm foran panelet...

Jeg så en VT30 i forhold til GT30. VT'en havde glas, mens GT'en havde plast, og VT'en havde klart flere reflektioner. Sælgeren demonstrerede også, at VT'en havde nogle filtre, som kunne dæmpe reflektioner, når det blev tændt - reflektionerne blev færre, når TV'et var tændt...
Brugeravatar
Af MigSelv
#163709
Og ved tv kigning om aftenen, ser du alle svaghederne ved LED/LCD. Hvis genskin om dagen er/bliver et problem, så trak jeg hellere et gardin for.
Jeg har et 55VT30 placeret med bagsiden ud mod 3 store vinduer ( sydvendte ), altså ikke direkte lys på skærmen, men i et meget oplyst lokale. Jeg har ikke problemer med tv kigning om dagen.
Af KeWa
#163711
Når vi "ser ser" noget i tv, er det som regel altid om aftenen, men tv'et står dog tænkt fra omkring kl 15-16, når ungerne kommer hjem. Selvom i ser om aftenen, så er det jo lyst længe.

Sælgeren talte om, at gt50 har glasfront.

Jeg kan forstå på jeres svar, at I ville foretrække genskin fremfor at købe et Samsung og miste Panasonics billedkvalitet.

Apropos gt50 så fortalte gutten i hifiklubben, at de kun får st50 og vt50 hjem. Kan man forvente, at butikker ikke tager mange gt50 hjem, eller skal jeg vægre mig for denne generalisering?
Brugeravatar
Af MigSelv
#163712
Andre end HFK sælger Panasonic tv, der vil ikke være problemer i et pana center, med et begrænset sortiment.
#163713
KeWa skrev:Jeg havde besluttet mig for, at jeg vil købe et panasonic 50gt50 og var netop forbi higi-klubben i Odense for at tale med dem om mit valg.

Sælgeren frarådede klart, at jeg købte et panasonic pga genskinnet (min stue er lys/har flere store vinduer) og i stedet købte et af de nye samsung-tv. Jeg kan godt følge hans argument om, at hvad nytte er det, at have det bdste billede, hvis man har svært ved at se det pga genskin...

Hvad mener I? Er der problemer med genskin ved de nye panasonic? Vil jeg - ogni givet tilfælde hvorledes - gå på kompromis, hvis jeg køber et af de nye samsung-tv (7- eller 8-serie) i stedet?

Tak
Og hvis butikken ikke har tv i udstillingen, ud fra hvilke forudsætninger taler sælger så? De gamle modeller, må vi jo så formode.
Brugeravatar
Af MigSelv
#163714
AV-Connection i Odense har 42GT50 på lager, og måske sat op i udstillingen. Her vil modellen så kunne ses ( dog i mindre størrelse ), og herfra tages en evt. beslutning.
Af KeWa
#163719
Jeg formodede, at han havde en indsigt, da han jo er professionel. Den eneste 50'er-model, der var opsat i butikken, var et st50.
Af xcardman
#163723
indsigt

et samsung har masser af genskin

så om du vælger den, kan jeg i hvertfald ikke se nogen forskel på
med hensyn til genskin
Af Mysen
#163725
En sælger har ikke mere indsigt end en vinduespudser.. Ud over hvis han har set den live, selvfølgelig, men så er det stadig hans subjektive vurdering, der kommer frem, og selv om hans vejledning ikke er forkert, når du fortæller, at din stue er lys, så får han ikke forklaret ordenligt, hvad du har at forholde dig til.

Der er ikke de store problemer i at se tv i dagstimerne på en plasmaskærm som GT50, så længe lyset ikke rammer direkte, men den vil have en langt ringere kontrast i en lys stue end et af de Samsung LED'er, han anbefalede. Til gengæld er billedet væsentligt bedre, når der IKKE er lyst i stuen.

Kort sagt, så kommer du til at skulle vælge ud fra, hvornår billedkvaliteten er vigtigst. Samsungs LED viser fremragende sort i dagstimerne, men vil uden tvivl afsløre sine fejl, når mørket falder på. Panas kontrast vil være noget ringe i en meget lys stue, omend det vil være klart brugbart. Om aftenen vil du til gengæld få det yperligste indenfor billedkvalitet.

Jeg ville vælge en plasma, da jeg synes film-gengivelse i optimale forhold er vigtigere end høj kontrast i ringe forhold. Selv med en Samsung-LED ville jeg ikke gide smide en blu-ray på, før solen havde gemt sig lidt, men det er disse for-og-imod, DU skal forholde dig til.
xcardman skrev: et samsung har masser af genskin

så om du vælger den, kan jeg i hvertfald ikke se nogen forskel på
med hensyn til genskin
Jeg er ikke sikker på du har set, hvor godt glasfronten klarer sig i en lys stue i forhold til en VT30/ GT30. (Jeg har ikke set de nye modeller). Den er væsentlig bedre...
Af KeWa
#163728
Ved ikke om det hjælper/ændrer noget, men jeg har taget et par billeder.

Her fremgår de vinduer, der er ved siden af tv'et. Desuden ses afstanden fra sofa til tv (ca 3 m).

Billede

Her er afstanden fra tv til de to vinduer, der skaber genskin. Desuden ses afstand til soisebord (ca 6 m), hvor vi også ofte sidder og ser tv.

Billede
Brugeravatar
Af herbstmeister
#163729
MigSelv skrev:AV-Connection i Odense har 42GT50 på lager, og måske sat op i udstillingen. Her vil modellen så kunne ses ( dog i mindre størrelse ), og herfra tages en evt. beslutning.
Har været forbi idag. De har 42GT50 hængende. Puha, den er flot! Hang ved siden af et 42VT30, og GT vandt stort på sort niveau!!! De havde dog 42" på lager.

De får VT50 op og hænge fredag i næste uge.

Er nu 100% sikker på at mit gamle Pana bliver skiftet med et GT i nok 50".