Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lsp_dk
#7614
Nu er jeg ved at være meget træt af min skærm..... Når jeg sidder og arbejder med mine billeder på min egen computer så er mine billeder meget lysere end når jeg ser dem på andre. Så det må jo være min skærm der er noget i vejen med.

Et eks. på mit problem:
http://www.deviantart.com/deviation/37141749/


På min skærm kan jeg godt se marken foran træerne. Men på andre skærme ser det ud til at det bare er mørke silhueter.....

Er der nogle der kender et sted hvor jeg kan få kalibret min skærm??? Eller skal jeg selv købe sådan en fætter som kan gøre det???? Og hvilke skal man vælge???

Har prøvet at bruge Adobe Gamma men er stadig ikke tilfreds


Nogle der har erfaringer med en Acer AL2051Ws....

Og hvilken Icc profil er at fortrække til denne skærm??
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#7761
Som udgangspunkt skal selve skærmens egenskaber også være i orden før du kan bruge den til grafisk arbejde. Acers skærme er ikke ligefrem kendt for dette, men du burde kunne opnå et bedre resultat.

Hvis den skal kalibreres, så skal det dog gøres på den computer den er tilsluttet for at lave en korrekt ICC profil. Jeg ved at flere har eksperimenteret med at videreføre ICC profiler, men det giver bare ikke et særlig godt resultat.

En del af indstillingen ligger jo også i selve skærmens menu, hvor ICC profilerne så blandt andet kan bruges til at kompensere.

Så det du skal forsøge er først og fremmest om det ikke hjælper hvis du skruer brightness i OSD ned og dernæst om du ikke kan opnå forbedringer ved at indstille farverne. Alternativt skal du have fat i en kalibrator. De billige kan dog ikke anbefales og det efterlader dig med et køb der let kommer op på 1500-2500 kroner og det synes jeg i min ærlige mening ikke du bør ofre på denne Acer skærm for at få et godt resultat.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#11724
Hvis man virkelig vil arbejde med billeder, så bør man sætte lidt flere penge til side og få en skærm med et bedre panel i. Det behøver ikke være en formue - man får en del skærm for 3500 kr. (med S-PVA eller S-IPS panel) og den vil være betydelig bedre til grafikvisning end det TN panel som Acer-modellen har.
Af Casper Holm
#11775
Det kan vi hurtigt blive enige om at det optimale ville være en ordenlig skærm og så en kalibrator.
Men man vil altid kunne få lidt mere ud af sin skærm hvis den er indstillet rigtigt.