Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lak
#100725
Fin test.

Blot lidt info:
Folk skal være opmærksom på at bitraten er et udtryk for hvor fint billedet er når samme dekoder teknologi er brugt. Så er der lige den faktor der hedder Bit error rate. Den beskriver hvor mange fejl der er på modtaget signal. Ber findes i to varrianter. En Ber for modtaget signal og en for det dekodet signal.
Bitraten kan fint måles på den måde som her i testen, men at bruge en Ber fra et consumer produkt ville være uklogt. Man aner ikke om det er på signalet direkte eller det dekodet signal den skriver Bit error raten for.
Desuden er de heller ikke præcise ellers ville antennemontører nok rende rundt med en modtager til 1000kr istedet for en til +15000kr :D

Hajric skrev:
Bliver bitraten påvirket af det "støjsignal" man fx får ind i et almindeligt hus. Lad os sige ca. 60dB/uV (microvolt).
I gamle dage skulle man have over 60dB/uV på den pågældende kanal da man ellers ville få sne. Med DVB-x er det lavere. Triax lavede på et tidspunkt en modtager der kunne nøjes med 19dB/uV. Støjtallet giver udslag i biterror raten.
Hvis man måler på f.eks på kanal 51 vil man kunne have 60dB/uV analogt, men dvb-t signalet vil måske ligge på 32dB/uV. Det siger noget om hvor kraftigt signalet er men ikke hvor godt det er. Her kommer Ber ind i billedet eller støjtallet.



/Lak
Senest rettet af lak 19. maj 2010, 16:07, rettet i alt 1 gang.
Af Remmerboy
#100727
Nutman skrev:Udmærket test, men findes der ikke en liste et sted, hvor man kan se hver enkelt kanal's opløsning? Kunne være interessant at vide, om der f.eks. er nogen, der sender i Fuld HD...
det er hurtig klaret.
der findes ingen i dk, der sender i 1080p.
dr hd sender kun i 720p.
resten sender i 1080i (som er ret sørgeligt at sende interlaced til fladskærme), fordi de tror at 1080i er bedre end 720p, fordi tallet 1080 er højere end 720
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#100730
Hajric skrev: Okay. Det med null-data kendte jeg godt til. Det var mere om det blev påvirket mht. det signal man får ind. Men det fik jeg svar på. Nu må du gerne svare på min mail :D
Uha, jeg har mange mails liggende. Jeg tager dem i etaper. Hvad drejer den sig om? :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#100734
farbruun skrev:kunne man forestille sig, at det også varierer geografisk ?

Jeg er gået fra TDC (Home Trio) til YouSee (DVB-C) og kæmper stadig med, at kvaliteten er gået ned. Selvom der ikke er stor forskel baseret på testens værdier - så forestiller jeg mig i praksis at der kan være forskel.

Jeg bor midt inde i KBH og man kunne her forestille sig, at der er mere tryk på YouSees fordelere?

Any thoughts on that???
Det kan det også, men som udgangspunkt burde det være det samme. Parabol bør dog være rimelig stabil. Der er den faktor, at antenneforeninger kommer ind over. De fleste antenneforeninger bør sende signalet videre fra Stofa, YouSee og Canal Digital, men der er naturligvis ingen garantier.

De målinger vi lavede på kabel-tv lå dog typisk i antenneforeninger, og her var kvaliteten den samme, som på udbydernes "rå"-net (baseret på nogle af de andre målinger jeg har set). Der blev blandt andet målt for kabel-tv i Hjørring og København SV.
#100735
janelne skrev:
Rasmus Larsen skrev:Testen af bitrate (billedkvalitet) hos de forskellige Tv-udbydere og på de forskellige net er nu online.
Det havde været rart om i også havde testet bitraten på fibernet!

Jeg tænker på Dansk Bredbaand, SmileContent, Fast-tv m.v.
Vi har faktisk fået en måling på Profibers DR HD nu. Den er ikke foretaget her i huset, men jeg kan sige, at den er retvisende, og tilføjes derfor til testen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#100736
Ney skrev:Det er jo alt sammen meget fint. Men det hjælper jo ikke noget hvis signalet er ødelagt allerede inden det kommer ud til modtageren.

Specielt Viasat virker som nogle rigtige slyngler på dette punkt, men rart der er fokus på "problemet".
Nej, og det ses ofte på f.eks. de spanske La Liga kampe. Der kan naturligvis også være tilfælde på DR HD, men min oplevelse er, at de primært er på produktioner der enten kommer meget langt fra eller direkte Tv-produktioner.
Brugeravatar
Af Hajric
#100741
lak skrev:
I gamle dage skulle man have over 60dB/uV på den pågældende kanal da man ellers ville få sne. Med DVB-x er det lavere. Triax lavede på et tidspunkt en modtager der kunne nøjes med 19dB/uV. Støjtallet giver udslag i biterror raten.
Hvis man måler på f.eks på kanal 51 vil man kunne have 60dB/uV analogt, men dvb-t signalet vil måske ligge på 32dB/uV. Det siger noget om hvor kraftigt signalet er men ikke hvor godt det er. Her kommer Ber ind i billedet eller støjtallet.

/Lak
Hvorfor ligger det lavere altså 60dB/uV kontrs fx. de 19dB/uV som du nævner? Er det pga. det er digitalt.?
Rasmus Larsen skrev:
Hajric skrev: Okay. Det med null-data kendte jeg godt til. Det var mere om det blev påvirket mht. det signal man får ind. Men det fik jeg svar på. Nu må du gerne svare på min mail :D
Uha, jeg har mange mails liggende. Jeg tager dem i etaper. Hvad drejer den sig om? :)
Det er omkring billederne af fjernbetjeningen til Samsung UE40C6005 som er testet her på siden. Jeg har sendt dem til dig :)

/Hajric
Af Mr_Mo
#100759
Er der egentlig pladsmangel på DVB-C nettet? Der kan jo være mange kanaler på kabel-tv, så kan de egentlig ikke køre med en højere bitrate her?
Af HenrikAppel
#100760
Det er en yderst interessant test i har lavet, men jeg syntes at fiberselskaberne mangler på denne test. Det er jo trodsalt en vigtig faktor da de er kommet med det nyeste form for tv. Det kunne værer rart at man lavede en ny test med dem og alle andre udbyder i Danmark.
Af noxity
#100761
Profiber er blevet tilføjet.
Af Letten
#100765
Og hvad med Profiber over DVB-C?
Af tarok
#100767
Interessant emne. Resultatet anede jeg måske nok til en vis grad, men har aldrig kunnet få dokumentation for det. Fint arbejde.
Af HenrikAppel
#100774
ja så kan jeg se fiber er med på siden. og jeg må nok indrømme at jeg havde forestillet mig noget i den stil. Måske at fiber var lidt højre rangeret end de andre men sådan gik det altså ikke.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8