Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#56155
Da jeg er ved at skifte fra DVD til BluRay har jeg undret mig over om man egentlig kan se forskel på filmen hvis man tager en PAL udgave af en film og en NTSC udgave af den samme film.Opløsningen er jo stadig den samme,altså 1920 X 1080p. Det er kun farvestandarden der er forskellig,dvs PAL og NTSC.

En NTSC BluRay er i 24p........men er en PAL BluRay så også i 24p......den kan den jo ikke være hvis den er "konverteret" til PAL som kører en lidt højere framerate.

Eller er det mig der ikke helt forstår det der med BluRay.......er der nogen der kan komme med en god forklaring på dette......?

På forhånd tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#56187
For lige at gøre det lidt mere klart, så er PAL og NTSC ikke BluRay-formater. Det er, som Rasmus skriver, kun et TV format, som bruges til at sende lavopløst TV-materiale ud med. I USA har man NTSC og i Europa har man PAL og det refererer ikke udelukkende til farvestandarder, men til sendestandarden.

Du kan se hvilke dele af veden der benytter de forskellige sendestandarder:
http://en.wikipedia.org/wiki/PAL

Kort fortalt så er PAL et 625 liniers 50 Hz signal, hvor NTSC er et 525 liniers 60 Hz signal. Som du kan se, så er der ret langt op til et 1080p signal, som har 1080 liniers opløsning.
Af Trans4M
#56191
Så det vil i bund og grund sige at det er ligegyldigt om jeg køber en BluRay skive udgivet i Danmark med danske undertekster eller om jeg køber en BluRay i USA uden danske undertekster.Grunden til spørgsmålet er at det er billigere at købe BluRay film i USA.Hvis jeg har forstået dette punkt rigtigt så er forskellen kun at der ikke er danske tekster på og så selvfølgelig at det er en anden region,men billedinformationerne og nøjagtigt de samme :)
Senest rettet af Trans4M 22. feb 2009, 16:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#56193
Ja, billedinformationen er den samme, men som du selv skriver, så er regionen forskellig.
Af Trans4M
#56196
Mange tak til jer der har besvaret mit spørgsmål.Nu er jeg ved at have styr på det :)

Jeg ved ikke hvad jeg skulle gøre uden denne hjemmeside og dette forum.Jeg har fulgt med herinde siden hjemmesiden så dagens lys og må sige at det er det bedste sted at få sine svar og læse om nye produkter.
Det var også efter at jeg læste om Panasonics TH-42PZ85 plasma herinde at jeg valgte at købe den.Det har jeg aldrig fortrudt jeg gjorde,for f***** et godt billede der er på det,særligt når det får et BluRay signal ind :)
Af Trans4M
#56294
Nu har jeg nogenlunde forstået det med interlaced og progressiv.
Jeg har udset mig en dansk bluray der er optaget i 1080i AVC.
Vil jeg bemærke eller på noget tidspunkt kunne se at den er optaget i interlaced,og hvorfor vælger man at optage i interlaced når man kan i progressiv.
Det er denne:
http://www.axelmusic.dk/productDetails/8715197000406
Af RogueAgent
#66379
Trans4M skrev:Nu har jeg nogenlunde forstået det med interlaced og progressiv.
Jeg har udset mig en dansk bluray der er optaget i 1080i AVC.
Vil jeg bemærke eller på noget tidspunkt kunne se at den er optaget i interlaced,og hvorfor vælger man at optage i interlaced når man kan i progressiv.
Det er denne:
http://www.axelmusic.dk/productDetails/8715197000406
Jeg kan ikke få linket til at virke... Hvad er det for en film..?

Mange nyere danske film er skudt i 25fps, ikke 24 - men blu-ray understøtter ikke 1080p/25, derfor bliver den encodet som 1080i/50, med et flag der fortæller TV'et at der er tale om et psf (progressive segmented frame) signal. I alle andre sammenhænge end blu-ray ville man kalde det 1080i/25psf.

Derfor betyder det i praksis ikke noget, da der ikke er nogen tidsforskydning mellem de to halvbilleder (fields) - TV'et vil uden problemer sætte det sammen igen til 1080p med 25 billeder i sekundet.
Af Ziggy Starman
#66418
Lige mht. til forskellige på Blu-Ray udgivelser fra USA og DK, så konkluderede vi jo, at det kun er regionskoden, der afviger, men der skal det bare lige siges, at mange Blu-Ray udgivelser er uden regionskode. :)

Der er flere hjemmesider på nettet med lister over disse udgivelser. Personligt har jeg lige importeret The Fifth Element og Blade Runner i 5 Disc Collector's Edition versionen fra amazon.com efter at have læst mig frem til, at de begge var multi-regions Blu-Ray film. :)