Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#348541
Rasmus Larsen skrev: 2. jan 2023, 05:50
barslund69 skrev: 1. jan 2023, 12:09 Gælder mig til den kommer på en ordenligt UHD skive så jeg kan se den på mit egen hjemme bio setup
Bliver også spændende, hvad Disney+ gør. Om de kommer til at tilbyde den i en form for HFR. Det der taler imod er, at HFR er tiltænkt 3D-delen.
Håber den kommer i de 48fps på skive
#348545
Rasmus Larsen skrev: 2. jan 2023, 11:30 UHD Blu-ray specifikationen omfatter desværre hverken 48fps eller 3D.
Nå ok Jeg synes ellers at have læst det kunne være de lavede den på skive i 48 fps
Brugeravatar
Af TBC
#348576
Rasmus Larsen skrev: 2. jan 2023, 05:50
barslund69 skrev: 1. jan 2023, 12:09 Gælder mig til den kommer på en ordenligt UHD skive så jeg kan se den på mit egen hjemme bio setup
Bliver også spændende, hvad Disney+ gør. Om de kommer til at tilbyde den i en form for HFR. Det der taler imod er, at HFR er tiltænkt 3D-delen.
Jeg troede faktisk HFR var tiltænkt action-sekvenserne mere end noget andet, særligt ifbm 2xprojektor setups, altså så man i modsætning til 24 fps rent faktisk kunne se hvad det er der sker, når det går hurtigt. HFR giver gerne en bedre fornemmelse for bevægelsers energi og enerti; de fysiske kræfter og bevægelser der er i spil, som f.eks. i motorcykeljagten i Gemini man, hvor man rent faktisk kan fornemme de fysiske kræfter der i spil i stedet for en omgang flimrende stroboskobbilleder hvor man selv må gætte sig til hvad det er der egentligt foregår i flimmeriet ved 24 FPS. Det er også derfor HFR er så godt til sport, da det afslører MEGET mere af hvad der forgår fysisk i bevægelserne via den højere temporale opløsning - Jeg tænker derfor altid på framerate som temporal opløsning - "bagsiden" (for dem hvis hjerner ikke kan vænne sig til det) af dette er at det også gælder når der spilles skuespil, den højere framerate afslører mere af hvad det foregår, når man bedre kan "opløse" den tidsmæssige udvikling i ansigtsudtrykene, inkl. micro-expressions mv. Det kommer alt sammen til at stå tydeligere frem og det bliver mere åbenbart at der er tale om skuespillere der spiller skuespil. Min personlige indstilling til det er at kan man gå i teatret og købe illusionen der, så kan man også lære og vende sig til illusionen ifbm HFR. Det burde være den mindste sag når man tilsvarende har været i stand til at tilllære det meget unaturlige flimmeri ved 24 fps, som man er blevet tilvænnet at associere med filmoplevelsen. Så kunne man vinde alle de andre fordele ved højere temporal opløsning, selv om det så nok især er en fordel i forbindelse med action film og andre ting hvor det går stærkt eller er hurtige eller panorerende kamerashots mv. Nu går man så imod en blanding, af hensyn til at vi som publikum har ret uplastiske hjerner. Men jeg er også samtidig sikker på, at var vi ikke opflasket og tilvænnet lave framerates, som 24 fps grundet de historiske tekniske begrænsninger (det var endnu mindre tidligere i stumfilmens tid), men var vi i stedet opvokset med høje framerates (som nogle generationer ude i fremtiden måske ville kunne være det) så var det de hakkende, informationsmanglende, stroboskobagtige 24 fps vi ville opfatte som unaturligt
barslund69 skrev: 2. jan 2023, 11:54
Rasmus Larsen skrev: 2. jan 2023, 11:30 UHD Blu-ray specifikationen omfatter desværre hverken 48fps eller 3D.
Nå ok Jeg synes ellers at have læst det kunne være de lavede den på skive i 48 fps
Du skal være velkommen til at finde en 48 fps skive. Der er kun 60 fps filmtitler når vi taler HFR på BluRay. 48 fps er ikke en del af Blu-Ray formatet specifikationer, som 24, 30, 50 & 60 fps er det. Jeg håber på at streaming vil få det, men kan også være i tvivl, da min mistanke er at der kunne opstå nogle kompatibilitetsproblemer i kæden, hvis f.eks. en ekstern boks begynder at outputte 48 fps, så er der ingen garanti for at ethvert TV ville kunne vise det. Hvis 48 fps versionen SKULLE komme på streaming, så vil de fleste boske og TV temmeligt sandsynligt nok stadig outputte det som 60 Hz, hvilket ikke giver den helt rigtige jævne afspilning. Det er noget man kan gøre med en PC og NOGLE TV/monitorer, nok især dem der har VRR. f.eks. kan jeg gøre det på min PC på mit LG CX (brugt som monitor) som gerne switcher til både 48 og 96 (96 autoswitch er det som jeg i praksis autoswitcher til ifbm 48 fps materiale). Det findes faktisk på streaming allerede, YouTube æder f.eks. også 48 fps materiale, men på de fleste skærme vil det afspilles ved 60 fps, hvilket ikke giver helt 100% jævn afspilning som f.eks. 60 fps HFR gør det. Der er f.eks. tydelig forskel på afspilning på PC'en ved 120 eller 96 Hz og så på afspilning på soveværelsets TV ved 60 hz af 48 fps YouTube materiale:

Frame-interpoleret 48 FPS fra Telecine NTSC:

Ægte 48 FPS:

60 FPS - Fra originalt 120 FPS film (1/2 framerate)
YouTube compressionen ser dog ud til at droppe lidt frames fra tid til anden:
#348579
TBC skrev: 2. jan 2023, 22:16
Rasmus Larsen skrev: 2. jan 2023, 05:50
barslund69 skrev: 1. jan 2023, 12:09 Gælder mig til den kommer på en ordenligt UHD skive så jeg kan se den på mit egen hjemme bio setup
Bliver også spændende, hvad Disney+ gør. Om de kommer til at tilbyde den i en form for HFR. Det der taler imod er, at HFR er tiltænkt 3D-delen.
Jeg troede faktisk HFR var tiltænkt action-sekvenserne mere end noget andet, særligt ifbm 2xprojektor setups, altså så man i modsætning til 24 fps rent faktisk kunne se hvad det er der sker, når det går hurtigt. HFR giver gerne en bedre fornemmelse for bevægelsers energi og enerti; de fysiske kræfter og bevægelser der er i spil, som f.eks. i motorcykeljagten i Gemini man, hvor man rent faktisk kan fornemme de fysiske kræfter der i spil i stedet for en omgang flimrende stroboskobbilleder hvor man selv må gætte sig til hvad det er der egentligt foregår i flimmeriet ved 24 FPS. Det er også derfor HFR er så godt til sport, da det afslører MEGET mere af hvad der forgår fysisk i bevægelserne via den højere temporale opløsning - Jeg tænker derfor altid på framerate som temporal opløsning - "bagsiden" (for dem hvis hjerner ikke kan vænne sig til det) af dette er at det også gælder når der spilles skuespil, den højere framerate afslører mere af hvad det foregår, når man bedre kan "opløse" den tidsmæssige udvikling i ansigtsudtrykene, inkl. micro-expressions mv. Det kommer alt sammen til at stå tydeligere frem og det bliver mere åbenbart at der er tale om skuespillere der spiller skuespil. Min personlige indstilling til det er at kan man gå i teatret og købe illusionen der, så kan man også lære og vende sig til illusionen ifbm HFR. Det burde være den mindste sag når man tilsvarende har været i stand til at tilllære det meget unaturlige flimmeri ved 24 fps, som man er blevet tilvænnet at associere med filmoplevelsen. Så kunne man vinde alle de andre fordele ved højere temporal opløsning, selv om det så nok især er en fordel i forbindelse med action film og andre ting hvor det går stærkt eller er hurtige eller panorerende kamerashots mv. Nu går man så imod en blanding, af hensyn til at vi som publikum har ret uplastiske hjerner. Men jeg er også samtidig sikker på, at var vi ikke opflasket og tilvænnet lave framerates, som 24 fps grundet de historiske tekniske begrænsninger (det var endnu mindre tidligere i stumfilmens tid), men var vi i stedet opvokset med høje framerates (som nogle generationer ude i fremtiden måske ville kunne være det) så var det de hakkende, informationsmanglende, stroboskobagtige 24 fps vi ville opfatte som unaturligt
barslund69 skrev: 2. jan 2023, 11:54
Rasmus Larsen skrev: 2. jan 2023, 11:30 UHD Blu-ray specifikationen omfatter desværre hverken 48fps eller 3D.
Nå ok Jeg synes ellers at have læst det kunne være de lavede den på skive i 48 fps
Du skal være velkommen til at finde en 48 fps skive. Der er kun 60 fps filmtitler når vi taler HFR på BluRay. 48 fps er ikke en del af Blu-Ray formatet specifikationer, som 24, 30, 50 & 60 fps er det. Jeg håber på at streaming vil få det, men kan også være i tvivl, da min mistanke er at der kunne opstå nogle kompatibilitetsproblemer i kæden, hvis f.eks. en ekstern boks begynder at outputte 48 fps, så er der ingen garanti for at ethvert TV ville kunne vise det. Hvis 48 fps versionen SKULLE komme på streaming, så vil de fleste boske og TV temmeligt sandsynligt nok stadig outputte det som 60 Hz, hvilket ikke giver den helt rigtige jævne afspilning. Det er noget man kan gøre med en PC og NOGLE TV/monitorer, nok især dem der har VRR. f.eks. kan jeg gøre det på min PC på mit LG CX (brugt som monitor) som gerne switcher til både 48 og 96 (96 autoswitch er det som jeg i praksis autoswitcher til ifbm 48 fps materiale). Det findes faktisk på streaming allerede, YouTube æder f.eks. også 48 fps materiale, men på de fleste skærme vil det afspilles ved 60 fps, hvilket ikke giver helt 100% jævn afspilning som f.eks. 60 fps HFR gør det. Der er f.eks. tydelig forskel på afspilning på PC'en ved 120 eller 96 Hz og så på afspilning på soveværelsets TV ved 60 hz af 48 fps YouTube materiale:

Frame-interpoleret 48 FPS fra Telecine NTSC:

Ægte 48 FPS:

60 FPS - Fra originalt 120 FPS film (1/2 framerate)
YouTube compressionen ser dog ud til at droppe lidt frames fra tid til anden:
Jeg har set Gemini man i 60 fps.
Det var kanon i stedet for de alm 24fps filmen var ikke den bedste men billedet var top dollar :)
Brugeravatar
Af TBC
#348589
barslund69 skrev: 3. jan 2023, 08:36 Jeg har set Gemini man i 60 fps.
Det var kanon i stedet for de alm 24fps filmen var ikke den bedste men billedet var top dollar :)
Ja, det er også det teknisk bedste jeg nogensinde har set i forbindelse med en film. Jeg gad godt at have set det i de 120 fps den er skudt i oprindeligt, men har også "nøjes" med at se den fantastiske 60 FPS 4K UHD BluRay filmen har - Det er jo rent demomateriale! :)

Emilos88 skrev: 3. jan 2023, 10:24 He said: "The one thing I will say pretty definitively is that 48 frames doesn't benefit a 2D movie very much, if at all. It's really about making a better experience in 3D.

https://uk.movies.yahoo.com/james-camer ... AvlMBcBQ_s
Han taler også om vand, hvis opførsel virkelig bliver mere naturlig og realistisk at iagttage som frameraten stiger og om actionrige flyvescener og storslåede udsigter, noget som HFR også løfter til større genspejlning og formidling af realiteterne forbundet dermed (hvis det ellers havde været virkeligt ...Avatar :D ). Det er ret interresant at Cameron fuldt ud erkender at det forbedrer 3D og at argumentet han giver faktisk også gælder for 2D: Når den laterale forskydning af kanter og objekter får dem til at strobe udfordrer det vores hjerner. (Aspektet der virkeligt tydeliggøres i "skaterboardervideoen" ovenfor). Vores hjerner er så bare blevet godt og grundigt øvede og tilvænnet det fra alt det 24 fps materiale vi har set igennem livet, mens vi ikke i samme grad er vant til det i forbindelse med 3D, hvor det bliver endnu mere udfordrende for vores hjerner. Men princippet er det samme med 2D som med 3D - 24 fps er vi bare blevet tilvænnet og vores hjerner forsøger selv at danne "meningen" i forbindelse med den manglende temporale information, lige som den vil forsøge at gøre det i forbindelse med manglende spatial information eller når der er mørkt (En af Ang Lee's erfaringer er i øvrigt at HFR er nemmere at håndtere i mørke scener) - Jeg må bare glæde mig over at en relativ 24 fps konservativ som Cameron i det mindste går hen og bliver lidt progressiv på området, selv om jeg hellere ville træde helt ind i fremtiden. Jeg mener som som Ang Lee at det er filmskabernes opgave at forsøge at håndtere det aspekt at HFR - fuldstændigt lige som højere spatial opløsning - lettere afslører et filmsæt som falskt. Det kan man gøre på 2 måder. Enten den nemme, hvor man bruger HFR selektivt eller ved helt generelt at oppe sit game. Man sminker jo heller ikke folk på samme måde i dag, som den gang den spatiale opløsning var lavere, og der er større krav til kulisser og skuespillere der også spiller på en anden måde i dag end tidligere alene med den højere spatiale opløsning vi har til publikum i dag. Så højere temporal opløsning kræver, lige som en højere spatial opløsning, et mere gennemført håndværk. Jeg håber i hvert fald der flere der vil tage udfordringerne op, så vi kan komme videre fra 24 fps hakkeriet.
Brugeravatar
Af TBC
#348810
Så fik jeg endelig selv set Avatar i både 4K, 3D og HFR på en og samme tid (kun muligt få steder i landet, vel ét sted i hhv København, Århus og Odense), via 2 x 4K SXRD projektorer i non-Imax salene i Cinemaxx som jeg af samme grund søgte - Sådan var det i hvert fald i København sal 4, hvor jeg så den. Lysstyrken var OK, det samme var kontrast og blacklevels af biograf at være. i IMAX salene er det 2 x 1080p projektorer, altså 1/4 pixels af sal 4 og svjh har IMAX salen også dårligere kontastforhold og langt tydligere pixels i billedet, når man sidder i de afstande jeg gerne gør det.

Mine indtryk fra den bevidst udvalgte 4K SXRD 3D+HFR fremvining er disse:

- En teknisk styrkepræstation på flere tekniske områder, herunder især fantastisk motion capture og imponerende hårmodeller, dvs simulation og rendering af hair. Også glimrende 3D, særligt gennemført var det f.eks. når man var i et cockpit mv, hvor ruderne både var beskidte og [det renderede] lys og det der var uderfor cockpit mv realistisk blev afbøjet i glasset, så fornemmelsen af at været i et cockpit blev langt mere manifest formidlet end det gør ved 2D - Flot!

Mht HFR-delen, så har jeg bestemt set bedre HFR. Jeg fandt det faktisk distraherende at der MEGET TYDELIGT og praktisk talt konstant blev skiftet fra 24 til 48 til 24 til 48 til 24 osv osv, så der lige pludseligt kom hakkende 24 fps bevægelser fra f.eks. karakterer i gang, fra én scene til en anden når de samme bevægelser i klippet forinden flød langt mere ubesværet og realistisk ved 48 fps. Det er næsten lige før jeg vil gå så vidt som til at sige at jeg ville have foretrukket fast hakkende 24 fps over de konstante distraherende skift fra den ene til den anden framerate - Og skulle jeg selv bestemme, så skulle samtlige klip have været HFR, da 48 fps klippende så absolut fungerede langt langt bedre for mit vedkommende, og det da ikke mindre i betragtning af at det både er en 3D film, der er ret mange actionmættede sekvenser og det det tillige jo også en renderet film langt overvejende af computer-grafik. Heldigvis var det ret meget af filmen der var i 48 fps, så jeg er faktisk glad for at jeg fik den set i HFR, selv om jeg da i hvert fandt ud af at det ikke gør noget godt for mig med de meget tydelige og som sådan distraherende skift af framerate.
Senest rettet af TBC 4. feb 2023, 16:48, rettet i alt 3 gange.
#349463
Jeg står mellem valget omkring Avatar 2 i Format i Ballerup (Expand 3D HFR, opløsning?) eller Cinemaxx KBH (IMAX 3D HFR, opløsning?), omend det er lidt en omvej for sidstnævnte. Er det værd at bruge en times ekstra transport på at se den i Cinemaxx i stedet?
Brugeravatar
Af TBC
#349511
David Munch skrev: 2. feb 2023, 08:03 Jeg står mellem valget omkring Avatar 2 i Format i Ballerup (Expand 3D HFR, opløsning?) eller Cinemaxx KBH (IMAX 3D HFR, opløsning?), omend det er lidt en omvej for sidstnævnte. Er det værd at bruge en times ekstra transport på at se den i Cinemaxx i stedet?
Hvis du/man tager hele vejen til Cinemaxx, vil jeg anbefale at se den i 3D HFR i sal 4 (Kbh) - Der er projektorerne bedre end de er i sal 1 IMAX (jævnfør ovenfor), det er stadig den 2 største sal og sal 4 er også udstyret udstyret med Dolby 7.1 lyd, MEYER Sound som sal 1. Jeg så den selv helt bevidst valgt i sal 4 frem for sal 1 (IMAX) - Og det er en udmærket oplevelse jeg kan stå inde for som en glimrende biografoplevelse)

Men nu Format har den i 3D+HFR i følge deres hjemmeside, så ville jeg umiddelbart være mere fristet af at se den der. Så får man den med ATMOS lyd og det er så vidt jeg kan forstå det også lysstærke 4K laserprojektorer de har i format, lige hvilke ved jeg dog ikke - (jævnfør https://danske-biografer.dk/ny-biograf-viser-format/). Det eneste der kunne forblive et spørgsmål er hvor vidt den shutter-aktive Xpand 3D eller den inaktive lyspolariserede 3D i Cinemaxx skulle være at fortrække, når vi taler 3D - Det ved jeg faktisk ikke. Men umiddelbart ville jeg søge Format med hvad jeg ellers kan stykke sammen, hvor det kun er 3D delen der fremstår som den største ubekendte.
#350671
Den er lige kommet på amerikanske TVOD-tjenester, altså Apple TV, Google Play osv.

Her er den i op til 4K Dolby Vision og Atmos. Den koster 20 dollars at købe. Der er ingen mulighed for at leje endnu. Ingen HFR-udgave.

Så mon ikke forholdene i DK bliver de samme her den 4. april.

'Avatar: The Way of Water' frigives d. 4. april på danske filmtjenester