Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
#335798
Fatter ikke hvorfor dolby vision ofte er så mørkt i billedet. Hvorfor er det lavet sådan. Ser ikke naturligt ud.
Andre end mig der ikke er fan af dolby vision?
Af mbm
#335804
Har forsøgt at hæve brightness fra 50-60 men synes ikke det gør den store forskel.
Jeg undrer mig over hvorfor man fra producentens side synes det er så fedt at vise at så mørkt billede. Man går jeg glip af en masse detaljer i filmene og det ser helt unaturligt ud.
Det er ikke kun i mørke scener, men nogle produktioner oplever jeg også at himlen ser helt grå og overskyet ud selvom solen skinner fra en skyfri himmel.
Sådan nogle scener bør der jo være rigtig meget lys fra himlen, men det har man valgt at skrue ned for.
Brugeravatar
Af Pede8000
#335805
Jeg har valgt Dolby Vision fra på både mit ATV og Panasonic afspiller. Det kan desværre ikke fravælges på mit TV, så er nødt til at gøre det på afspillerne.

Problemet for mig er Sonys besynderlige implementering af DV.
HDR10 er mere tilgængelig, og man får langt flere detaljer med i mørke scener.

Ærgerligt at det skal være sådan, for Dolby Visions ide er helt klart foretrække.
Af mbm
#335806
Men er det ikke film producenten som vælger at billede skal se sådan ud, eller er dolby vision noget tv producenterne har implementeret?
Helt generelt har jeg svært ved at se det gør noget godt.
Og ja de få HDR film (ikke dolby vision) jeg har er langt flottere og lysere i billedet.
Desværre er dolby vision blevet meget mere populært. Og alt 4k på streaming tjenesterne kører med dolby vision.
Er lige begyndt på Apple+ hvor der er mange gode serier, men de er desværre også i dolby vision
Brugeravatar
Af Pede8000
#335807
Det kan være implementeringen af DV som driller.
Hvilket TV har du? Hvordan streamer du Apple +?

Man kan i mange tilfælde slå Dolby Vision fra og så "nøjes" med HDR 10. :)
Af mbm
#335808
LG CX
Benytter Apple tv
Hvordan kan jeg sætte den til HDR istedet for dolby vision?
Det er ikke kun fra Apple+ synes dolby vision generelt er meget mørkt.
Mange udendørs scener er belyst som en overskyet vinterdag i december, men filmen er måske optaget på en solbeskinnet sandstrand.
Indendørs scener er alt for kontrast fulde.
Hvis en lampe er eneste lyskilde i et rum så er det der lyset er. Alt i skyggesiden er mørkt.
Sådan er det jo slet ikke i virkeligheden..
Af steadi
#335809
Pede8000 skrev: 24. okt 2021, 08:37 Jeg har valgt Dolby Vision fra på både mit ATV og Panasonic afspiller.
Oplever du, at nogle streamingtjenester så i stedet sender i 1080p fremfor 4K?

Jeg prøvede at slå HDR fra på min PS4 (fordi mit Samsung har dårlig HDR), og Disney+ skiftede til højst at kunne vise 1080p.
Brugeravatar
Af Pede8000
#335810
Slå "match Dynamic Range fra", sæt udgang til 4K HDR. Problemet er at alt så bliver overført som 4K HDR, også SDR, så det er nødvendigt at skifte manuelt mellem de forskellige formater. Ellers bliver det lidt skidt.

Prøv det, du kan altid skifte tilbage, hvis det ikke virker for dig. :)
Brugeravatar
Af Pede8000
#335811
steadi skrev: 24. okt 2021, 14:15
Pede8000 skrev: 24. okt 2021, 08:37 Jeg har valgt Dolby Vision fra på både mit ATV og Panasonic afspiller.
Oplever du, at nogle streamingtjenester så i stedet sender i 1080p fremfor 4K?

Jeg prøvede at slå HDR fra på min PS4 (fordi mit Samsung har dårlig HDR), og Disney+ skiftede til højst at kunne vise 1080p.
Kender ikke PS4 som afspiller. Beklager. :)
Af mbm
#335817
Tror De er sådan materialet er produceret.
Og hvorfor man har gjort det fatter jeg ikke.
Ser en serie der hedder MC corman i dolby vision. Den har masser af lys.
Af mbm
#335819
En typisk observation jeg har gjort i disse dolby vision produktioner er, at lyskilder eks. Lamper er ekstremt lysstærke, men området de lyser i er mørke.
Det giver jo ingen mening at lokalet og belysning af personer er mørke når der er masser af belysning i form af lamper.
Det skulle jo give et lyst rum
Af mbm
#335836
andet eksempel en "sort" mand (må man kalde han det?) går ude en solskins dag. Alt er meget belyst, der er ingen skyggesider.. han går men ansigtet mod solen, så vender han sig om dvs, hans ansigt er nu i skygge, hvilket reslutere i hans ansigt bliver HELT mørkt/sort, man kan ikke så hans ansigt tydelige mere.
Altså det er jo helt forkert. Der er jo stadig MASSER er belysning selvom man står med ryggen til solen.

Jeg er efterhånden blevet meget opmærksom på disse i min optik helt forkerte belysninger i film, men om det er filmproducenten eller TVét processor, brancens Dolby vision etc. det ødelægger det naturlige billede ved jeg ikke?

Er jeg alene med disse opservationer, eller er andre også enige. Hvad er flatpanels syn på emnet?
Af Henxian
#335841
mbm skrev: 24. okt 2021, 13:07 LG CX
Benytter Apple tv
Hvordan kan jeg sætte den til HDR istedet for dolby vision?
Det er ikke kun fra Apple+ synes dolby vision generelt er meget mørkt.
Mange udendørs scener er belyst som en overskyet vinterdag i december, men filmen er måske optaget på en solbeskinnet sandstrand.
Indendørs scener er alt for kontrast fulde.
Hvis en lampe er eneste lyskilde i et rum så er det der lyset er. Alt i skyggesiden er mørkt.
Sådan er det jo slet ikke i virkeligheden..
Jeg oplever præcis det samme

Nogle gange, kan jeg på mit Apple TV gå ud af videoen og ud til hoved menuen og gå ind i serien igen, så er der fuld lysstyrke på scenen. Jeg kan se meget mere, så det er som om at tv'et skruer ned for lysstyrken.

Jeg troede at Automatisk lysstyrke hvad slået til, men det var det ikke.
Jeg ved ikke om det er mit CX der er noget galt med eller ATV+.