Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#335842
Det her med at TV'et bliver lysere efter man går ud i menuen og tilbage igen kan skyldes den indbyggede dimmer af OLED-panelet. Desværre skruer den til tider stadig ned for lyset i nogle situationer, hvor det ikke burde ske – den tror fejlagtigt at billedet er statisk og antager derfor at TV'et på pause. Der er lignende klager for nogle spil med store HUD-elementer fast i billedet samt fodboldkampe med måltavle-grafik. Disse kan også udløse dimmer-funktionen, ligesom lange og mærke filmscener kan gøre det.

Prøv dog også at se om LGs funktion til 'Dynamic Tone-mapping' er slået til/fra når I ser Dolby Vision. Jeg kan ikke lige på stående fod huske det danske navn i menuen.

En del film er dog også graded ret mørkt i Dolby Vision, med udgangspunkt i at de skal ses i mørke lokaler. Filmskabere har jo stadig en idé om, at det er biograflærredet, der sætter tonen for filmskabelsen (24fps, lavt overordnet lysniveau osv.) selvom film i langt højere omfang ses hjemme i stuen.
Af mbm
#335850
om den skal ses i biografen eller ej, ændrer ikke på, at hvis en lyskilde er tændt i et rum, så skal den lyskilde jo lyse rummet og genstande op, og ikke blot stå som et
"se hvor flot kontrast det giver med et skarpt lys i et mørkt rum"

Skal tonemapping være on eller off?
Jeg mener jeg har sat den til on.
Af Pelle
#335851
Jeg synes, det lyder vildt mærkeligt. Dolby Vision ser fremragende ud her, på LG CX med Apple TV 4K (2021). Hvilke specifikke titler er der tale om? Jeg har lyst til at afprøve det her.
Af mbm
#335854
har bla set The Mosquito Coast

også invasion helt umuligt at se noget som helst i de mørke scener

begge er på apple+

altså helt generelt er der jo ikke noget der er sort som kul, når der er en lyskilde, men det mener mange filmproducenter tilsyneladende :(
Jeg synes det er synd for man går jo klip at så meget i filmen
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#335856
mbm skrev: 25. okt 2021, 13:05 om den skal ses i biografen eller ej, ændrer ikke på, at hvis en lyskilde er tændt i et rum, så skal den lyskilde jo lyse rummet og genstande op, og ikke blot stå som et
"se hvor flot kontrast det giver med et skarpt lys i et mørkt rum"

Skal tonemapping være on eller off?
Jeg mener jeg har sat den til on.
Nogle af disse koncepter ligger dybt i filmskabernes underbevidsthed, når de klargør film. Og når man gør en lampe lysere i en scene, så vil de mørke elementer blive tilsvarende mørkere fordi vores øjne hele tiden tilpasser sig det lyseste element – ikke det mørkeste. Intet af dette kan dog fremvises på filmprojektorer (i biografer eller hjemme), så beslutningerne får ikke særlig stor betydning her, men det kan de på skærme, der kan fremvise kontrast ligesom øjet kan se. Heldigvis er man indenfor de seneste par år i stigende grad begyndt at sætte OLED TV i redigeringslokalerne hos filmskabere, så de kan se resultatet mens de redigerer. Det er typisk samme personer, som farveredigerer tv-serier, som dem, der farveredigerer film.

Dynamisk tone-mapping skal stå til Off, hvis du vil se billedet uden behandling fra TV'et. Og til On hvis man gerne vil have at TV'et behandler signaler, f.eks. gør lyse elementer lysere.

Vi giver et eksempler på LGs Dynamic Tone-Mapping system i vores test af LG CX: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 85021959#5
Af mbm
#335861
OK tak Rasmus,, jeg må forsøge med tonemapping... jeg ønsker jo ikke lyse elementer lysere.
Jeg ønsker mørke elementer lysere.

Så du siger faktisk at det er pga. OLED´s kvaliteter der bliver til en svaghed pga hvordan filmene er lavet?

Dog synes jeg ikke problematikken er forebeholdt OLED. Er også noget jeg bemærker på LCD.

Jeg synes mere det er noget der er kommet mere af efter HDR og Dolby Vision er introduceret.
Det er som om man kan kan lige at vise et meget kontrastfuldt billede.
Virkeligheden er dog slet ikke så "kontrastfuld" som man gør den til i film. Jeg synes det er synd og det gør intet godt for en film.
Senest rettet af mbm 25. okt 2021, 14:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#335862
Det kan man godt sige – i hvert fald i nogle af de tilfælde, jeg selv har noteret mig. Der er dog også reelle problemer med skærmene såsom dimmer-funktionen, der stadig fejlagtigt slår ind til tider, om end det er blevet meget bedre end i de tidligere OLED-generationer.

Samme historie mht. 24fps. Fremtiden film i 24fps helt uden billedbehandling på OLED TV, så hakker de ret synligt. Særligt i lyse scener, hvor vores øjne er mere følsomme overfor dette. Vi har omtalt det i nogle af vores anmeldelser som en stroboskopisk effekt. 24fps virker kun optimalt fordi projektorer er så lyssvage og har så meget indbygget bevægelsesslør. Men film skabes med udgangspunkt i det store lærred. Filmbranchen er udmærket klar over det, da bl.a. Dolby har turneret diverse branchemesser og påvist, at allerede ved nuværende relativt lave lysstyrkeniveauer så bør man minimum gå op i 32fps (så vidt jeg husker) for at undgå hakkende billeder på HDR-skærme.
Af Pelle
#335865
mbm skrev: 25. okt 2021, 14:03 har bla set The Mosquito Coast

også invasion helt umuligt at se noget som helst i de mørke scener

begge er på apple+

altså helt generelt er der jo ikke noget der er sort som kul, når der er en lyskilde, men det mener mange filmproducenter tilsyneladende :(
Jeg synes det er synd for man går jo klip at så meget i filmen
Øv. Jeg har ikke set Invasion endnu, men de fem afsnit jeg har set af Mosquito Coast var i hvert fald enormt flotte og ikke for mørk i billedet her.
Af mbm
#335871
Mht mosqito coast, jeg synes stadig et unaturligt lysfilter.

Invasion Afsnit 2 får man intet ud af at se..
Total darkness.
Senest rettet af mbm 25. okt 2021, 17:27, rettet i alt 1 gang.
Af mbm
#335873
Tonemapping kan kun vælges i HDR mode. Ikke i dolby vision .
Jeg har sat det til on.
Men igen det er dolby vision jeg synes er dårligst.
Af mbm
#335882
Har nu siddet er leget lidt med settings.
Settings som man normalt bliver rådet til at holde fingrene fra. Men det kan jo være på baggrund at man ønsker et så korrekt billede som det er lavet.
Jeg har taget udgangspunkt i de settings som ligger i HDR profilen og justeret dem ind i dolby vision standard. I standard profilen kan der justeres mere end man kan i biograf profilerne.
Nu er billedet meget bedre i dolby vision.
Af mlm
#335883
mbm skrev: 25. okt 2021, 14:03 har bla set The Mosquito Coast

også invasion helt umuligt at se noget som helst i de mørke scener

begge er på apple+

altså helt generelt er der jo ikke noget der er sort som kul, når der er en lyskilde, men det mener mange filmproducenter tilsyneladende :(
Jeg synes det er synd for man går jo klip at så meget i filmen
Jeg har ikke set de to du nævner, men jeg synes Foundation ser fantastisk ud i Dolby Vision på Apple+. Ser det på et C1 65” med Apple TV.

Det er også mange mørke scener, og enkelte hvor det næsten bliver for meget. Men generet synes jeg ansigter osv. er lyst nok op, selv ved meget mørke scener. Fantastisk stemningsfulde billeder.