Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#331529
Jeg har netop købt Panasonic Dp ub820 Uhd afspiller og vil gerne have forslag til hvilken 4k film jeg skal købe som den første.
Jeg tænker på en film som kan vise potentialet for hdr dolby vision
Hvad har I af forslag?
#331537
Ville også af nyere film påpege Dunkirk og Tenet - Og er man til Sci-fi er Blade Runner 2049 og The Martian for så vidt også pæne nok skiver at se på.

Men jeg ville nok især, hvis det handler om god billepræsentation fremhæve Life of Pi og så især Gemini Man med HFR 60 Hz som er den samlet set absolut billedteknisk mest imponerende UHD BluRay jeg har set (den ligner i praksis en 4K UHD demo-video igennem hele filmen). HFR kan der være mange meninger om (afhængigt af hvor plastisk og omstillingsparat hjerne man nu har), men idet man får over den dobbelte temporale opløsning kan man faktisk ligefrem kan se hvad der sker i actionscenerne og fornemme både den fysiske energi og inerti i dem, på et niveau man slet ikke er vant til - Så er man ikke overfølsom overfor HFR vil det være den største anbefaling jeg har at give (ikke grundet filmen, men grundet det demotekniske aspekt - idet den er i en decideret klasse og oppe på et niveau den har helt for sig selv)
Senest rettet af TBC 30. maj 2021, 17:46, rettet i alt 2 gange.
#331547
Kontroversen omkring BladeRunner 2049 er mere kompleks end udelukkende good/bad.

Det er bestemt ikke nogen HDR referencedisk hvad angår nits, men den fremhæves alligevel ofte af mange, inkl anmeldere, fordi den ikke alene er en Cinematografisk flot film, men kompressionen på 4K BluRau fra filmens 4K intermediate bevarer og sikrer et meget skarpt, detaljeret og veldefineret billede mens HDR aspektets 10 bit vs SDR's 8 bit gør at farverne yderligere er mere velgraduerede (og på begge disse punkter 1080p versionen overlegen, mens der ikke er overvældende forskelle på lysstyrkerne). Så det Vincent med rette og ret åbenlyst er utilfreds med, er ret specifikt at filmen reelt ikke har de Nits og de maksimale lysstyrker, som man forbinder med HDR, men alligevel sælges som HDR, selv om dens 'director of photography' ikke kan lide lige det aspekt med øjenskærende lysstyrker eller tonemappingen forbundet med HDR. Men det betyder jo ikke disken ikke har mange andre kvaliteter at byde på og er en meget veldefineret og skarp 4K disk med en interessant film på både cinematografi og lyd.

Det er også værd at huske på at en BluRay jo ikke er et hak bedre til HDR eller høje lysstyrker end selv den mest bitrateudhungrede HDR streaming. BluRayens styrker i forhold til streaming handler om den bedre, mere veldefinerede, bedre graduerede og mere detaljerede encoding via højere bitrater end man finder på streamingplatformene og så skivernes tabsfrie lyd. Så de forcer en BluRay har specifikt over streamingen er netop stadig dem der er aktuelle i forhold til en film som Blade Runner 2049 med et flot (men ikke særligt lyst) 4K intermediate.

Selv om Blade Runner ikke var min egen primære fremhævelse, så kan man jo dårligt tage fra den at det stadig en flot cinematografisk velpræsenteret film der drager nytte at netop nogle af aspekter som 4K BluRay har af fordele over 4K streaming - også selv om Vincent så ikke er begejstret for kombinationen angående instruktørens creative intent og det at filmen sælges som HDR, selv om den med sine maksimale 200 nits næsten i praksis er at regne som SDR
(med 100 nits som reference) - i hvert fald hvad lysstyrker angår, men HDR har jo som sagt også andre fordele end alene bare høje nits, som bedre farvenuancer og dybder og bedre shadowdetails end 8-bit materiale.

Men personligt finder jeg stadig at Gemini Man (der dog ikke er en bedre film) har flere rent billedtekniske demo-forcer (ikke at forveksle med cinematografi, selv om det nu bestemt heller ikke er ringe i Gemini Man) at byde på. Og er maksimale nits også vigtige for en at have med i demoøjemed på en 800 Nits OLED skærm, så har Gemini Man svjh lidt over 5000 nits som maksimale nits (som så dog tonemappes ned til ca. 1/10 del i praksis på et OLED). Det dog også by a long shots dens HFR og over dobbelt så store temporale oplæsning der for alvor rykker den op i et interessant billedteknisk niveau som en særlig interessant "demo" film i forhold til andre. (med mindre man er en af dem der er overfølsom over for HFR)
#331556
Gemini Man var jeg også enormt overrasket over (god film - Men specielt det visuelle).
Jeg er ikke klar over om det er 60Hz der gøre hele forskellen, eller om der er brugt andre "triks" for at opnå det look den har?

Hvis du også har Atmos - Så +1 til Mad Max - Lyden er også helt i top :-)
#331559
Gemini Man er optaget i 120fps og vises på 60fps på UHD Blu-ray. På iTunes ligger den mig bekendt kun i 24fps, men det kan jo være, at det ændrer sig nu hvor der er en ny Apple TV 4K, der understøtter dekodning af HDR i 60fps.

En afgørende grund til 4K-delen i Gemini Man ser så meget bedre ud er den højere billedfrekvens. 24fps er slet ikke nok til at bibeholde 4K ved bevægende video - heller ikke 1080p for den sags skyld.