Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#281935
Hvis I vil lure lidt på 8K-video, så har Nasa frigivet nogle optagelser fra rummet.

"Fans of science in space now can experience fast-moving footage in even higher definition as NASA and ESA (European Space Agency) deliver the first 8K ultra high definition (UHD) video of astronauts living, working and conducting research from the International Space Station. The same engineers who sent high-definition (HD) cameras, 3D cameras, and a camera capable of recording 4K footage to the space station now have delivered a new camera capable of recording images with four times the resolution than previously offered.

The Helium 8K camera by RED, a digital cinema company, is capable of shooting at resolutions ranging from conventional HDTV up to 8K, specifically 8192 x 4320 pixels"


Det sker her: https://www.nasa.gov/8k-science
Af Bond
#281970
Jeg har lige set den i gennem på en 31.5" 8K Dell monitor. Den er desværre sindsygt komprimeret og fuld af pixel fejl.

De filer jeg har arbejdet med i 8K i f.eks. Redcode 1:5 24fps. er helt op på 260MB/s eller knap 1.600MB i min. Men typisk er de i 1:8 og man man nede på omkring 160MB/s.

Men fedt at vi er i gang med 8K.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#281972
Jeg tjekkede lige videoens parametre. Den ligger på 21 Mb/s bitrate i VP9. Det var ikke meget. Selvom formater som HEVC og VP9 jo teoretisk set godt kan arbejde med 8K-video, så skal vi nok yderligere en codec-generation frem før det bliver rigtig godt.

Billede
Brugeravatar
Af bbplayer
#281983
Bond skrev:De filer jeg har arbejdet med i 8K i f.eks. Redcode 1:5 24fps. er helt op på 260MB/s eller knap 1.600MB i min. Men typisk er de i 1:8 og man man nede på omkring 160MB/s.
Tror du ikke de nævnte værdier du omtaler, er datarate, altså hvor meget MBytes der læses/skrives til mediet, og ikke komprimering af det som den læser. 21Mbit er jo intet i forhold til de ukomprimerede rå data spor på 160MByte du omtaler.
Af Bond
#281988
Jo det er datarate som der bliver skrevet/ læst til/fra SSD der benyttes en wavelet compression, overstående er i 1:5 men man kan nå helt ned til 1:22. En TB disk kan rumme ca. 60min optagelse i 8K 1:5 24fps.

Det undre mig at der så mange pixelfejl, det er specialt sidst i video'en man kan se det, og det er ikke få.