Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#261122
James Cameron og filmstudiet har været tilbage i redigeringsrummet for at opfriske Titanic i Dolby Vision HDR. De sender filmen tilbage i biografen (de særlige Dolby Cinema-sale) i USA den 1. december. Generelt er Hollywood-studierne rimelig meget oppe at køre over HDR, så de er ved at opfriske katalogtitler i formatet.

James Cameron: "When we mastered Titanic in Dolby Vision, I was stunned. It was like seeing it for the first time."

Der er et video, hvor Cameron taler om det her: https://twitter.com/DolbyCinema/status/ ... 6210032640

Så er spørgsmålet naturligvis om Avatar er den næste i rækken?
#261125
Jeg bliver altid lidt overrasket over hvad man kan gøre ved "gamle" film som oprindeligt er tiltænkt helt andre opløsninger. Titanic nu igen-igen, det er optaget med udstyr fra 1997, og lige nu går Terminator 2 i biografen her i DK, 4K remastered. Tænker bare, den er fra 1991 og igen også en film James Cameron har været inde over.

Malker han bare succeserne yderligere?
#261126
Mange af de gamle film er optaget på filmruller (typisk 35mm), der ikke som sådan har en iboende opløsning, da det jo er et analogt format. Så man tager dem tilbage på scanneren og laver en masterfil i højere opløsning. Ulempen er, at der kan komme en del støj i billedet, men der findes metoder til at minimere det i redigeringsprocessen.

Filmruller har også lidt større dynamikområde end SDR tillader, men dog ikke lige så stort som de nye digitale videokameraer, der er skabt til HDR. Så man kan ofte også få lidt HDR-agtig effekt ud af optagelserne.

At det så ikke er tænkt ind i scenografi, kulisser, sminke osv. er selvfølgelig en udfordring :)
#261131
Bliver det så kunstigt strukket ud i noget kunstigt HDR, eller holder man sig inde for det dynamikområde, som filmen har på filmmediet?

I øvrigt burde han bruge den tid på at få The Abyss ud i andet end SD.

Avatar sequels var i august undskyldningen for ikke at have tid til at lave True Lies og The Abyss i HD, men han har åbenbart tid til endnu en omgang Titanic.
#262302
Et dias har ca. 16.000 gråtoneniveauer, 8 bit svarer til 256 niveauer mens 10 bit (HDR) svarer til 1024. Der kan hentes uendeligt meget mere ud af de filmstrimler. Skannerne er sandsynligvis også væsentligt bedre (og hurtigere) nu end i 1997. Opløsningen bør ikke være et problem, man har I mange mange år haft diaskannere med væsentlig højere opløsning.
#262318
Jeg tænker umiddelbart, at Titanic har et begrænset antal special effects, så der kan man nok få gavn af højere opløsning. Avatar er tung på special effects, så umiddelbart virker det som en stor opgave at påtage sig.

Jeg er ikke specielt vild med filmen, men udkommer den i HDR, kigger jeg da gerne med igen. Man skulle mene, at universet er oplagt til det :)
#316195
Der kan hentes rigtigt meget ud af de gamle optagelser. Jeg har den nye UHD version af den oprindelige Alien film og den ser ultrafrisk ud, hvis det ikke var for de sjove computere etc der ses i filmen kunne man tro den var af meget ny dato. Så jeg ser frem til T2 og Avatar i UHD remastered :)