Til snak om underholdningsmedier af alle typer. Hvad har du set for nylig og hvilke er dine yndlingsfilm / spil?

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvor ofte har du udfald på trådløs WIFI lyd?

Hej trådløse.

Jeg har nu hørt internet musikstreaming via 2 stereo trådløse wifi højtalere i snart 1/2 år.
Jeg hører musik ca. 2 timers tid om dagen og oplever ca. 2-4 hurtige, næsten ubetydelige udfald om ugen. Men i min optik skal det helst slet ikke ske når man høre musik og eller høre film.

Årsagen kan være mange forskellige ting og synes det er irrelevant.
Jeg synes også det er irrelevant hvilken streamingtjeneste og alt det elektroniske udstyr.

Jeg kunne godt tænke mig at høre Jeres erfaring og oplevelse med stereo/surround trådløs lyd. Altså opsætninger med min. 2 trådløse højtaler enheder.
Er det normalt og forventeligt at opleve sådanne udfald udelukkende fordi det er trådløs og internet streaming eller bør man kunne fixe det og have 99,9999% driftpålidelig stabil lyd som kablet lyd.

Det jeg vil frem til er om jeg skal bruge energi på at fixe det trådløse eller om jeg skal tage en vurdering af om jeg skal tilbage til kablet lyd.

Håber I trådløse har lyst til at deltage i afstemningsspørgsmålet :)

Tilføjelse: Jeg synes spørgsmålet også skal inkludere synkroniseringsproblemer, forsinkelser og andre forbindelsesproblemer som gør den trådsløse lydoplevelse ustabil.
Senest rettet af disqus_Cr1DFvT0xq 1. feb 2025, 06:07, rettet i alt 4 gange.
Når du skriver trådløst, så kan det jo både være BT eller Wi-Fi. Når jeg bruger BT, så er der oplevet enkelte gange at der er et lille udfald, det vil jeg ikke gøre noget ved når det er så lidt, der kan være forskellige årsager til det.
På Wi-Fi er dækning 100%, der er det stabilt.
Kan da også lige tilføje at der heller ikke er problemer med streaming af TV/Film over Wi-Fi.
Lydudstyret har fået fast signal på 5ghz bånd med kanalbredde 80 mhz og fast kanal på router, så der ingen mulighed er for autoskift af bånd og kanaler til signaler der bliver brugt af naboer. Så der absolut ikke er potentiale for interferens i signaler.
3 dage indtil videre uden afbrydelser. Jeg tror sgu jeg har løst det. Utroligt....
At du bruger fast kanal er ikke ensbetydende med at der ikke kan komme en på samme kanal hvis der bruges Auto kanal valg på dem der er i nærheden. Det sker at jeg må flytte kanal ind i mellem af den årsag. Der ligger en på den i øjeblikket, men det er uden betydning det er et svagt signal nede på -100 dBm.
Bruger SONOS og har aldrig udfordringer, ud over deres App forsat halter lidt. Bruger primært AirPlay til musik, der helle ingen udfald ved film/Tv (Streamer fra Apple Tv 4K)

Internet: Yousee, Wifi 6 router (C6) 1000/100 Mbit, Coax. (Reserveret Ip til SONOS på 5Ghz. 160Mhz)
SONOS: Arc Ultra - Sub 4 - 2xEra300. Sat op som surround sound.
Ok nu har jeg prøvet at fintune min wifi router. Hvilket har resulteret i at problemet er løst. Har kørt nu i 5 dage med 100% stabilt lyd.

Nu kender jeg mit system og routeren og alle mine enheder. Så jeg var ret sikker på at problemet er begrænset til selve lydoverførsel mellem højtalerne.
Streamingtjenester og streamingenheder har typisk buffere til at imødekomme lidt ustabilitet i forbindelsen som gør at det ikke opleves ved mindre forstyrrelser.

Lydoverførsel mellem selve højtalerne tror jeg er meget følsomt overfor interferens og mindre ustabilitet i forbindelserne.
Nogen trådløse stereo højtalersæt kan kables eller køre ren trådløs. Hvis man kabler dem slipper man selvfølgelig for det problem og kan også mange gange levere højere opløsninger end 24/48. Men så er det jo ikke rigtig trådløs mere :).

Så spørgsmålet var om det bare er noget man skal leve med ved trådløs lyd fordi det er det, det koster for at blive trådløs eller om det kan fixes.

Men i mit tilfælde kunne det altså fixes. For jeg synes ikke lige jeg skal leve med bitte små udfald en gang i mellem ved lyd. Det dur ikke.

Problemet var efter min hypotese lidt interferens fra wifi signaler i området.